تعدد جرم و مجازات آن در قانون مجازات اسلامی

ارسال شده توسط وکیل پایه یک دادگستری در ۱۳۹۸-۰۴-۰۶
۳
(۷)

تعدد جرم عبارت است از ارتکاب جرایم متعدد ، در شرایطی که متهم برای اتهامات متعدد قبل خود به محکومیت کیفری قطعی رسیده باشد. تعدد جرم درصورتی که جرایم متعدد فرد در فواصل کوتاهی تحقق یافته باشد و امکان تعقیب و محکومیت متهم در آن زمان اندک وجود نداشته نیز اتفاق میفتد.همینطور اگر متهم متورای بوده و یا جرایم متعدد وی به دلایلی کشف نشده نیز تعددجرم اتفاق افتاده است.تعدد جرم از دلایل تشدید مجازات در قوانین جزایی هر کشور جهت پیشگیری از وقوع جرم می باشد و فرد باید تشدید مجازات اعمال خود را قبول نماید.

 

انواع تعدد جرم

دو نوع تعدد جرم وجود دارد : تعدد مادیجرم  و تعدد معنوی جرم 

 

تعدد مادی جرم

تعدد مادی جرم که بع آن تعدد عینی یا حقیقی یا واقعی نیز می گویند عبارت است از ارتکاب رفتارهای متعدد که دارای عناوین مجرمانه ی متعدد نیز می باشند ، اعم از این که، این رفتارها دارای عناوین مجرمانه ی مشابه، یا مختلف باشند. از عناوین مجرمانه ی مشابه می توان از ارتکاب سرقت تعزیری و شروع به سرقت نام برد.همچنین عناوین مجرمانه ی مختلف عبارتند از ارتکاب سرقت تعزیری و توهین. فروض مختلف تعددمادی جرم، در ماده ی ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی مقرر گشته است.

 

تعدد معنوی جرم

تعدد معنوی جرم که به آن تعدد روانی یا اعتباری نیز می گویند عبارت است از ارتکاب رفتاری که دارای عناوین مجرمانه ی متعدد می باشد. طبق ماده ی ۱۳۱ قانون مجازات اسلامی ،در جرایم قابل تعزیر، هر گاه فعل واحد دارای عناوین متعددجرم باشد، مجازات جرمی داده می شود که مجازات آن اشد است.

مصادیق تعدد معنوی جرم

  1.  منتقل کردن سهم الارث بقیه ی وراث از طریق جعل امضاء.
  2.  ارتکاب قتل غیر عمد ناشی از رانندگی بدون پروانه.
  3. فروش مال امانی و انتقال مال غیر از طریق خیانت در امانت.
  4.  کلاهبرداری از طریق سند مجعول.
  5.  کلاهبرداری با اخذ عناوین دولتی یا عمومی.
  6.  ترک کردن انفاق زن و فرزندان.
  7.  تحصیل مال به صورت نامشروع با استفاده از سند مجعول.

 

آثار تعدد جرم در فرد

علاوه بر تشدید مجازاتی که بیان شد، تعددجرم گاهی می‌تواند مانع از آن شود که دادگاه مجازات زندان فرد را به کیفر دیگری مانند جزای نقدی تبدیل کند. این موضوع دست دادگاه را در تخفیف مجازات تا حدودی می‌بندد و دادگاه نمی‌تواند مانند کسانی که فقط یک جرم انجام داده‌اند، مجازات شان را کاهش دهد.

 

مینای برخورد سختگیرانه با مرتکبین تعدد جرم

از لحاظ حقوقی شخصی جرائم متعدد انجام می‌دهد، با رفتار خود نشان داده است که خطر بیشتری نسبت به سایر افراد برای جامعه دارد و به واسطه همین حالت خطرناک، اصلاح او و به تبع آن محافظت از جامعه می‌طلبد که واکنش شدیدتری نسبت به وی در مقایسه با کسی که فقط یک جرم انجام داده است، اتخاذ شود.همچنین این امر از ارتکاب دوباره یک جرم توسط افراد جامعه جلوگیری کرده و موجب کاهش وقوع جرم در کشور می شود.

 

نکات در وقوع جرم های متعدد

در شرایطی که، رفتار واحد، دارای نتایج متعددی باشد، در حکم تعددمادی جرم محسوب می شود، نه تعددمعنوی جرم.از جمله ارتکاب توهین (با لفظ واحد) همزمان به دو نفر که دارای یک رفتار مجرمانه است ولی دو نتیجه را به دنبال دارد.

همچنین، اگر مجموع رفتارها و جرایم ارتکابی، در قانون دارای عنوان مجرمانه ی خاصی باشد، مقررات تعددجرم اعمال نمی شود. بلکه، مرتکب به مجازات مقرر در قانون محکوم خواهد شد. مثل نهب و غارت با قهر و غلبه یا سرقت مقرون به آزار.

در آخر اینکه، توجه داشته باشید قواعد تعددجرم از جمله تعدد معنوی یا تعدد مادی جرم، مربوط به جرایم تعزیری می باشد و تعدد جرم در حدود و قصاص و دیات بر اساس ضوابط خاص این ابواب خواهد بود. یعنی در حدود و قصاص و دیات در باب تعددجرم، ضوابط خاصی که در آن ابواب مقرر شده است، حاکم می باشد.

 

مشاوره با وکیل کیفری خبره درخصوص سوالات تعدد جرم

درصورت نیاز به راهنمایی بیشتر در زمینه این دعوی و همچنین نیاز به مشاوره با بهترین وکیل کیفری اصفهان می توانید با ما تماس بگیرید و یا از طریق فرم مشاوره رایگان اقدام کنید.همچنین درصورتی که دچار تعددجرم شده اید و قصد رسیدگی به مشکل حقوقی خود را دارد می توانید پرونده های کیفری خود را به حسین یاوری بهترین وکیل اصفهان بسپارید تا در کمترین زمان ممکن و بهترین شکل ممکن انجام و رسیدگی گردد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

Average rating ۳ / ۵. تعداد آرا: ۷

تا حالا رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

We are sorry that this post was not useful for you!

Let us improve this post!

Tell us how we can improve this post?

نوشته شده توسط وکیل پایه یک دادگستری تاریخ ارسال ۱۳۹۸/۰۴/۰۶ 2 نظر 5451 نمایش دسته کیفری

دیدگاه کاربران

حسین یاری در تاریخ ۱۳۹۹/۳/۵

باسلام اینجانب بخاطر تعددجرم سرقت بخاطر داشتن دوتاشاکی به بیست وپنج ماه حبس تعزیری بابت شاکی اول وبمدت بیست وپنج ماه دیگر همراه با۸۰ضربه شلاق تعزیری محکوم شده ام .ایا بارضایت یکی ازشاکیهاکه اقرارنماید که سرقتی انجام نگرفته واشتباه کرده است جرم اینجانب تخفیف مییابد

وکیل پایه یک دادگستری در تاریخ ۱۳۹۹/۳/۵

در خصوص این سوال قسمت دوم باید گفت اگر ایشان اقرار نماید سرقتی صورت نگرفته و دلایل دیگری هم باشد میتواند از موجبات اعاده دادرسی باشد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.


مطالب مرتبط