تعریف عقد معلق و منجز و تفاوت آن ها

ارسال شده توسط وکیل پایه یک دادگستری در ۱۴۰۱-۰۷-۰۶
۳.۴
(۶۰)

در مطالب قبلی عقودی را مثل عقد مضاربه، عقود اذنی و… را برایتان تعریف کردیم. در این مطلب به تعریف عقد معلق و منجز و تفاوت آن ها میپردازیم. با بهترین وکیل در اصفهان همراه باشید. تا درباره این مطلب اطلاعاتی را در اختیارتان قرار دهد.

عقد منجز چیست؟

عقد منجز در واقع قراردادی است. قطعی که باید دو طرف قراداد به آن عمل کنند. رایج ترین نوع عقد عقد منجز است. که به محض منعقد شدن قرارداد دو طرف ملزم  هستند آنچه را که درباره آن توافق کرده اند را انجام دهند. به بیان بهترین وکیل حقوقی در اصفهان برای مثل شما اتومبیلی برای فروش دارید. به محض بستن قرارداد شما وجه توافقی خود را دریافت میکنید و در همان لحظه ماشین را تحویل خواهید گرفت.

تعریف عقد معلق و منجز و تفاوت آن ها

عقد معلق چیست؟

عقد معلق برخلاف عقد منجز عمل میکند. بهترین وکیل حقوقی در اصفهان با مثالی ساده بیان میکند که قرض کنید بین پدر و پسرقرارداد معلق بسته شده که درصورتی که پسر در رشته پزشکی قبول و مشغول به تحصیل شود. پدر اتومبیل خود را به نام پسر میزند. در این صورت اگر پسر قبول کند. اجرای قراداد فروش اتومبیل به زمان قبولی پسر در رشته پزشکی منوط میشود. پس عقد معلق آن است که دو طرف قرارداد اثر عقد را موقوف به امر دیگری می کنند و زمانی قرارداد اجرا می شود. که آن امر رخ داده باشد؛ مثلا در مورد ذکر شده تا زمانی که پسر در رشته پزشکی پذیرفته نشود. قرارداد فروش ماشین اثری ندارد و نمی توان آن را اجرا کرد.

تفاوت عقد معلق و منجز

تعریف عقد معلق و منجز و تفاوت آن ها

تفاوت عقد معلق و منجز از تعاریف آن ها کاملا مشهود است. اصلی ترین تفاوت زمان اجرا توافق است که در عقد منجز به محض منعقد شدن قرارداد طرفین قرارداد ملزم به اجرای قرار داد میشوند. اما در عقد معلق اثر عقد منوط به وقوع امر دیگری است.

نکته مهم

دو عقد نکاح و ضمان، قابل تعلیق نیستند. برای مثال، نمی توان عقد ازدواج را موکول به قبولی در آزمون وکالت کرد یا کسی نمی تواند ضمانت خود را تعلیق به امری کند. 

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

Average rating ۳.۴ / ۵. تعداد آرا: ۶۰

تا حالا رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

We are sorry that this post was not useful for you!

Let us improve this post!

Tell us how we can improve this post?

نوشته شده توسط وکیل پایه یک دادگستری تاریخ ارسال ۱۴۰۱/۰۷/۰۶ بدون نظر 4938 نمایش دسته کیفری

دیدگاه کاربران

هنوز کسی نظری ارسال نکرده است.شما اولین نفر باشید.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.


مطالب مرتبط