تقسیم ملک مشاع و ساخت و ساز در آن

ارسال شده توسط وکیل پایه یک دادگستری در ۱۴۰۱-۰۳-۳۰
۱.۵
(۲)

تقسیم ملک مشاع

تقسیم ملک مشاع یکی از موضوعاتی است که حتما باید با کمک یک وکیل صورت بپذیرد و راجب دو موضوع ساخت و ساز در ملک مشاع مشاوره داشته باشید. ملک مشاع به ملکی گفته می ‌شود که بین چند نفر  مشترک است و تک ‌تک افراد در تمامی ملک سهم دارند که در اصطلاح حقوقی به آن اشاعه می ‌گویند.

امروزه از جمله دغدغه های افراد در زندگی، خرید، فروش یا حتی زندگی در  آپارتمان هایی است که به صورت مشاع هستند. این گونه اپارتمان ها به صورت اشتراکی توسط  تعدادی از مالکین  یا ساکنین استفاده می شوند و متعلق به فرد خاصی نیستند. نکته قابل توجه این است که تا زمانی که همه مالکین برای ساخت و ساز یا فروش رضایت ندهند نمی‌توان برای ملک موردنظر اقدامی کرد.

ساخت و ساز در املاک مشاع

برای  احداث بنا در ملک مشاع به رضایت همه مالکان نیاز است و هیچ کدام خود به تنهایی حق ندارند اقدام به شروع ساخت و ساز بکنند، زیرا مالکان دیگر می‌توانند از او شکایت کنند. برای شروع  ساخت و ساز، ابتدا باید  تقسیم ملک صورت گیرد و پس از مفروز شدن، هر کدام از مالکان می‌توانند در سهم خود شروع به کار کنند.

تقسیم املاک مشاع

یکی از اقدامات لازم قبل ازشروع  ساخت و ساز در املاک مشاع،  تقسیم ملک است. اشخاص می توانند به صورت قانونی برای تقسیم این املاک اقدام کنند، که به دو نوع  افراز و تفکیک صورت می‌گیرد.

افراز ملک

منظور از کلمه افراز، جدا کردن یک چیز از چیزی دیگر است و در بیش تر مواقع برای مشخص شدن سهم هر کدام از شرکا در ملک مشاع به  کار برده می شود. با استفاده از افراز ملک،  می توان مشخص کرد که هر بخش از مال یا ملک به چه کسی تعلق دارد، در اصل به مالکیت هر کدام از مالکان استقلال می بخشد .

تعریف تفکیک

تفکیک به معنی جدا کردن و تقسیم اموال غیر منقول به قطعات کوچکتراست ،  به طور مثال قطعه زمینی به مساحت  هزار متر مربع که مالک آن تصمیم دارد آن را به قطعات  ۵۰۰ متر مربعی تقسیم کند .

تقسیم سهم در شراکت

قرارداد مشارکت در ساخت، قراردادی است که برای تحقق مالکیت مشاعی در یک ساختمان و سپس تقسیم ان ملک، میان شرکا است. قرار داد مشارکت در ساخت، از احکام قانون مدنی تبعیت می کند، ولی از جهت این که قراردادی برای تحقق مال مشاع است، مشمول ماده ۱۰ قانون مدنی می شود.  بنابراین در قراردادهای مشارکت در ساخت، در یک منطقه بینابینی هستیم و برای بررسی و تفسیر نباید فقط به یک سمت برویم.  ما در این مقاله سعی کرده ایم مفاهیم مربوطه به آورده و سهم الشرکه و تقسیم در قرارداد مشارکت در ساخت، را از لحاظ احکام قانون مدنی بررسی کنیم.

مفهوم آورده، سهم الشرکه و تقسیم در قرارداد مشارکت در ساخت

برای بررسی اختلافات مربوط به سهم الشرکه، آورده  و تقسیم  در قرارداد مشارکت در ساخت، ابتدا باید مفهوم آن ها را درک کنیم .

۱- آورده

در واقع  آورده موضوع شراکت هر شریک برای تحقق یافتن مال مشاع است. در قرارداد مشارکت در ساخت، آورده مالک، زمین و عرصه خواهد بود و آورده سازنده ، برعکس آن، هزینه های ساخت ساختمان جدید است. آورده ها باید ارزیابی و قیمت گذاری شود تا متناسب با آن سهم شرکا در مال مشاع (ساختمان) تعیین شود .

۲- سهم الشرکه

به درصد مالکیت هر شریک در کل ساختمان احداثی (مال مشاع) ، سهم الشرکه گفته می شود. درصد سهم الشرکه هر شریک، در حین عقد قرارداد و متناسب با ارزش آورده ها مشخص می شود. سهم الشرکه باید حتما به صورت درصد، مشخص شود.

۳- تقسیم

به اعمال حقوقی که برای جداسازی سهم هر شریک از مال مشاعی انجام میشود تقسیم گفته می شود.  تقسیم ساختمان مشاع در قرارداد مشارکت در ساخت، طبق قواعد تقسیم اموال مشاع در قانون مدنی است .

وکیل ملکی

از مهم‌ ترین دعاوی حقوقی و کیفری میتوان ، دعواهای ملکی را نام برد ، که به وکیلی که  این‌گونه دعاوی را به عهده می گیرد، وکیل ملکی می‌گویند.  وکلای ملکی می‌توانند به ‌صورت کاملا تخصصی در زمینه‌ی دعاوی اموال غیرمنقول (اموالی همچون خانه و یا زمین و … که امکان انتقال و جابه‌جایی ندارند ) و پرونده‌هایی ازاین‌ نوع ، فعالیت کرده و مشکلات  مردم را در این خصوص برطرف نمایند. بهترین وکیل اصفهان برای دریافت مشاوره و کمک به شما خوبان در زمینه مشکلات حقوقی ملکی در اصفهان آماده ارائه خدمات به شما می باشد.

وکیل ساخت و ساز در ملک مشاع

بعضی مواقع شرایطی پیش می آید که یکی از مالکان قصد شروع ساخت و ساز در ملک مشاع را دارد ، ولی سایر شرکا رضایت به افراز ملک نمی‌دهند و ملک غیر قابل افراز می‌شود. ممکن است شرایط  برعکس باشد و یک یا چند تن از مالکان به صورت غیر قانونی شروع به ساخت و ساز در ملک  کنند و شکایت شما علیه انان به جایی نرسد. برای یافتن نتیجه مطلوب باید به قوانین مربوطه آگاه باشید تا  بتوانید راهکارهای قانونی و نتیجه بخش پیدا کنید. بدون شک بهترین راه حل در این مواقع کمک گرفتن از یک وکیل ملک مشاعی مجرب می باشد.

شرایط وکالت فروش ملک

برای اینکه وکالت فروش ملک  را  به کسی دهید، در ابتدا باید به دفتر اسناد رسمی مراجعه کرده  و به خریدار خانه و مسکن، وکالت دهید تا کلیه امور لازم برای انتقال ملک به نام خودش را  انجام دهد. این وکالت، به معنی ایجاد مالکیت خریدار نبوده و نیازمند است تا برای انتقال قطعی ملک به نام خریدار،  سند رسمی تنظیم شود .

بهترین وکیل متخصص ملک مشاع

ابتدا به مجموعه‌ و موسسات داوری و حقوقی معتبر مراجعه کنید و ازتجربیات متخصصین باتجربه در این زمینه استفاده کنید و با توجه به شرایط و زمینه دعاوی خودتان، بهترین وکیل اصفهان را انتخاب نمایید.

نحوه فروش املاک مشاع

برای فروش این املاک، رضایت تمامی شرکا شرط اصلی است و  بدون اجازه آن‌ها نمی توان اقدام به فروش ملک مشترک کرد. در صورتی که  یکی از مالکان بدون اجازه سایر شرکا، اقدام به معامله و فروش نماید، این عمل او تخلف محسوب می‌شود و سایر مالکان می‌توانند از شخص شکایت کنند. در صورت گرفتن  رضایت همه شرکا و بعد از افراز می‌توان سهم خود را معامله کرد و به فروش رساند یا هر ساخت و سازی که مایل هستید را انجام دهید .

صدور پروانه ساختمانی در املاک مشاعی

  • مالکین مشاعی میتوانند جمعا و یا با دادن اختیار به یک نفر برای ساخت و ساز، پروانه ساختمانی اخذ کنند.
  • درخواست یکی از مالکین مشاعی به تنهایی کافی نیست و شهرداری نمی تواند بدون رضایت همه مالکین پروانه ساختمانی صادر نماید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

Average rating ۱.۵ / ۵. تعداد آرا: ۲

تا حالا رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

We are sorry that this post was not useful for you!

Let us improve this post!

Tell us how we can improve this post?

نوشته شده توسط وکیل پایه یک دادگستری تاریخ ارسال ۱۴۰۱/۰۳/۳۰ بدون نظر 805 نمایش دسته کیفری

دیدگاه کاربران

هنوز کسی نظری ارسال نکرده است.شما اولین نفر باشید.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.


مطالب مرتبط