جرایم حدی چیست؟ انواع و مجازات آن

ارسال شده توسط وکیل پایه یک دادگستری در ۱۴۰۱-۰۶-۲۲
۳.۳
(۱۵)

اگر هیچ اطلاعی درباره اینکه جرایم حدی چیست؟ انواع و مجازات آن چگونه است ندارید. حتما در ادامه مطلب با بهترین وکیل در اصفهان همراه باشید. در این مطلب جرایم حدی را تعریف خواهیم کرد. و انواع و مجازات آن را شرح خواهیم داد.

جرایم حدی چیست

در ابتدا معنی حد را باید بدانیم. حد نوعی از مجازات است. که مقدار و نوع آنها، در فقه اسلامی مشخص شده است. در مجازات حدی مرجع قضایی نمیتواند در خصوص نوع و میزان مجازات جرایم حدی تغییری ایجاد کند یا تصمیم گیری نماید. در مجازات حدی فرد باید به جرم و مجازات آن و همچنین حرام بودن آن آگاهی و علم داشته باشد. اگر کسی بدون اطلاع از جرم بودن مشروب خوردن این جرم را انجام دهد. و در دادگاه ثابت شود. که وی آگاهی به حرام بودن و مجازات شلاق نداشته است. مجازات نمی‌شود. به گفته بهترین وکیل در اصفهان در مجازات حدی بلوغ، عقل، اختیار و اطلاع نسبت به موضوع شرط مجازات است.مجازات حدی یکی از مهم ترین مجازات است.

انواع مجازات حدی

در جرایم حدی، با توجه به نوع جرم، در قانون و در فقه اسلامی برای آن مجازاتی وجود دارد. که هر چه جرم سنگین‌تر باشد. مجازات نیز سخت‌تر است. از جمله مجازات حدی میتوان به اعدام، شلاق، سنگسار، تبعید، قطع عضو، صلب اشاره کرد.

چه جرایم حدی مجازات آن ها اعدام است؟

جرایم حدی چیست؟ انواع و مجازات آن

از سری جرایمی که مجازات آن ها اعدام است. میتوان به زنا یا رابطه جنسی با محارم نسبی ( زنا با همسر پدر، زنای مرد غیر مسلمان با زن مسلمان، زنای به عنف و اکراه، لواط، فخیذ )، سب النبی( هر کس به پیامبران و امامان ناسزا گوید و یا زنا و لواط را به آن نسبت دهد. به اعدام محکوم می‌شود.)سرقت حدی، محاربه( یعنی کشیدن سلاح به قصد اذیت و آزار و جان، مال یا ناموس مردم به صورتی که حس ناامنی ایجاد شود)، افساد فی الارض( زمانیکه جرمی به صورت شدید و گسترده انجام شود. اصولا افساد فی الارض است. مثل برپایی مراکز فساد و فحشا و …)، بغی( افرادی که در برابر نظام جمهوری اسلامی به صورت مسلحانه بایستند) اشاره کرد.

حد تبعید چیست؟

مردی که قبل از رابطه جنسی با همسرش، با زنی دیگر زنا کند.در واقع حد تبعید است. که مجازات او ۱۰۰ ضربه شلاق، تراشیدن سر و یک سال تبعید به شهر دیگری غیر از محل زندگیش می باشد.

چه جرایمی مجازات آن‌ها رجم (سنگسار کردن) است؟

سنگسار از مجازاتی است که امروزه دیده نمیشود و یا به نردت انجام میشود. این مجازات برای افرادی است که با وجود داشتن همسر دائمی با فردی دیگر رابطه جنسی برقرار میکنند. اگر یک زن متاهل با مردی رابطه جنسی برقرار کند. زنای محصنه نامیده میشود. و اگر زن متاهل با مرد متاهل رابطه جنسی برقرار کند. زنای محصن نامیده می‌شود. در این مورد مجازات زن و مرد سنگسار است.

چه جرایم حدی مجازات آن‌ها شلاق است؟

  • مجازات مصرف مشروبات الکی، ۸۰ ضربه شلاق است.
  • مجازات قذف ۸۰ ضربه شلاق است.
  • زنا اگر توافقی باشد یعنی دختر و پسری که متاهل نیستند. و با رضایت با هم نزدیکی می‌کنند. هم دختر و هم پسر ۱۰۰ ضربه شلاق مجازاتشان است.
  • مجازات همجنس گرایی زنان۱۰۰ ضربه شلاق است.
  • مجازات کسی که افرادی را به هم معرفی می‌کند. تا با هم زنا یا لواط کنند. ۷۵ ضربه شلاق است.
  • مجازات جرم تفخیذ ۱۰۰ ضربه شلاق برای فاعل است.
  • حد تبعید، ۱۰۰ ضربه شلاق مجازات است.
  • در زنا با محارم نسبی اگر زن زناکار بالغ باشد. و مرد زناکار نابالغ مجازات برای زن ۱۰۰ ضربه شلاق است.
جرایم حدی چیست؟ انواع و مجازات آن

چه جرایمی مجازاتش قطع دست است؟

در جرایمی مثل محاربه ( یعنی کشیدن سلاح به قصد جان، مال یا ناموس مردم و به طور یکه ایجاد ناامنی شود) قاضی میتواند حکم به قطع دست راست و پای چپ محارب دهد. این امر کاملا در اختیار قاضی است. در سرقت حدی نیز برای بار اول ۴ انگشت دست راست سارق بریده میشود. اگر تکرار شود. پایه چپ سارق را از پایین برآمدگی به نحوی که نصف قدم و مقداری از محل مسح باقی بماند قطع می‌کنند.

چه جرایم حدی مجازات آن صلب است؟

به گفته بهترین وکیل در اصفهان صلب در واقع به صلیب کشیدن است. که معمولا در کشور ما این مجازات اعمال نمیشود. و یا به ندرت انجام میشود. اما این مجازات در فقه اسلامی وجود دارد. به همین دلیل در قانون مجازات جز مجازات‌ها محسوب می‌شود. و در واقع این مجازات برای جرم محاربه است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

Average rating ۳.۳ / ۵. تعداد آرا: ۱۵

تا حالا رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

We are sorry that this post was not useful for you!

Let us improve this post!

Tell us how we can improve this post?

نوشته شده توسط وکیل پایه یک دادگستری تاریخ ارسال ۱۴۰۱/۰۶/۲۲ بدون نظر 2455 نمایش دسته کیفری

دیدگاه کاربران

هنوز کسی نظری ارسال نکرده است.شما اولین نفر باشید.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.


مطالب مرتبط