جزئیات طرح اخذ مالیات از خانه های خالی

ارسال شده توسط وکیل پایه یک دادگستری در ۱۴۰۰-۱۰-۲۳
۰
(۰)

اخذ مالیات از خانه های خالی

بر اساس قانون مالیات، مالیات بر خانه های خالی تعلق گرفته است. این قانون در تاریخ ۹۹/۹/۵ تصویب شد. اما توجه کنید که این قانون شامل حال تمامی خانه های خالی شهرها و نقاط مختلف کشور نمی شود. همچنین مدت زمانی که این خانه ها خالی از سکنه هستند نیز دارای اهمیت است. زمان تصویب این قانون شرایط خاصی برای خانه ها در نظر گرفتند. پس از تصویب این قانون، ابتدا اجرای آن با تعویق مواجه شد و تا چند ماه بعد از مصوب شدن همچنان در گردونه شکل گرفتن در ساختار اجرایی در چرخش بود. در ادامه، درباره جزئیات طرح اخذ مالیات از خانه های خالی و قوانین آن اطلاعات بیشتری را در اختیارتان قرار می دهیم.

شرح تصویب قانون مالیات بر خانه های خالی

جهت ایجاد هماهنگی در نحوه محاسبه مالیات خانه های خالی، موضوع ماده ۵۴ مکرر قانون های مالیات اصلاحی مستقیم بر اساس قانون اصلاح موادی از قانون مالیات مستقیم تصویب شده است، قرار شد که مطابق مقررات ماده ۵۴ مکرر همین قانون مبنای محاسبه و مشمول مالیات ها بر طبق یک سال مالیاتی خورشیدی باشد.

در صورتی که مالک یا مالکان این واحدهای مسکونی خالی اشخاص حقوقی باشند. که دوره های آن ها به صورت نصفی از سال است، رسیدگی در اجرای این ماده بدون در نظر گرفتن تاریخ آغاز و پایان دوره مالی آن ها و مساوی با سال مالیاتی خورشیدی است.

مشاوره تخصصی با وکیل امور ملکی می تواند درباره این قانون اطلاعات دقیق تری در اختیار افرادی که در این باره سوال دارند قرار دهد. آن ها می توانند با کمک سایت املاک و اسکان کشور در احراز شرایط یک واحد مسکونی به عنوان خانه خالی به مالکان یا مالک کمک کنند. وقتی که یک واحد مسکونی در یک سال مالیاتی به عنوان یک خانه خالی شناخته می شود. که در آن سال بیشتر از ۱۲۰ روز به ازای یک مالک خالی مانده باشد.

شناختن یک واحد مسکونی و تعلق گرفتن مالیات بر خانه های خالی به آن نشانه آن نیست که در سال بعد هم همین منوال ادامه خواهد داشت. می توان گفت که تنها فاصله بیشتر از ۱۲۰ روز در طی یک سال است که منجر به دریافت مالیات خواهد شد. خانه هایی که به صورت شراکتی هستند و چند مالک دارند، سهم هر مالک به طور جدا محاسبه، اعلام و مطالبه می شود.

نحوه محاسبه مالیات خانه های خالی

محاسبه مالیات بر خانه های خالی به ازای هر ماه بیشتر از ۱۲۰ روز در یک سال خورشیدی برای هر مالک است و حداکثر برای مدت هشت ماه در هر سال در نظر گرفته شده است. این مالیات برای هر ماه است و کسر ماه مشمول مالیات نخواهد بود. برای محاسبه کسر ماه مدت خالی بودن واحد مسکونی در کل سال مبنای محاسبه قرار خواهد گرفت.

به این صورت که حداکثر ۳۰ روز برای نیمه ابتدایی سال و ۲۹ روز برای نیمه دوم در سال بعد از ۱۲۰ روز کسر ماه در محاسبات در نظر گرفته خواهد شد. ماه های ابتدایی سال مالیاتی که شامل فصل بهار و تابستان می شود. ۳۱ روزه و ماه های نیمه دوم که شامل پاییز و زمستان می شود ۳۰ روزه محاسبه می شوند. ماه اسفند نیز بر طبق همان سال ۲۹ یا ۳۰ روزه محاسبه خواهد شد.

ملاک محاسبه این مالیات برای واحدهای مسکونی میزان اجاره بهایی می باشد، که برای آن پرداخت می شود. کسی که وکالت امور حقوقی به او واگذار می شود، مطلع است که شرح این مالیات به این صورت می باشد. که به ازای سال نخست معادل شش برابر، سال دوم معادل ۱۲ برابر و سال سوم معادل ۱۸ برابر مالیات متعلقه در نظر می گیرند. اعمال این نرخ ها تنها در صورت توالی سال ها است و اگر در این میان واحد مسکونی بر طبق اطلاعات سایت خالی قلمداد نشود و فاصله ای بیفتد. مالیات سال جدید مطابق با سال اول محاسبه خواهد شد.

مدت زمان خالی بودن واحد مسکونی جهت شمولیت قانون

با توجه به اینکه واحد مسکونی نوساز باشد یا قدیمی و همچنین توجه به مدت زمانی ذیل مشمول مالیات بر خانه های خالی می گردد:

  • واحد هایی که نوساز نیستند نباید بیش از  ۱۲۰ روز خالی بمانند. در صورت تغییر مالکیت به صورت رسمی، مهلت ۱۲۰ روزه  مذکور برای مالک جدید جاری است.
  • واحدهای نوساز نباید بیش از دوازده ماه از زمان صدور گواهی اتمام عملیات ساختمانی، خالی بمانند.
  • واحدهای نوساز در طرح های انبوه سازی  نباید بیش ازهجده ‌ماه از زمان صدور گواهی اتمام عملیات ساختمانی، خالی بمانند.

نکته : مالیات بر خانه های خالی تا زمانی که تعداد واحد مسکونی موجود در شهرهای بالای یکصدهزار نفر جمعیت به استناد مرکز آمار ایران به یک ممیز بیست و پنج صدم برابر تعداد خانوارهای ساکن در این شهرها برسد، قابل اجراء است.

چه املاکی مشمول مالیات بر خانه های خالی می شوند

به موجب ماده ۵۴ مکرر اصلاحی قانون مالیات های مستقیم مصوب ۱۳۹۹/۰۹/۰۵مجلس شورای اسلامی  برای اینکه ملکی مشمول این قانون شود شرایط زیر لازم است :

  • واحد خالی مسکونی باشد، بنابراین واحد های تجاری و اداری مشمول این مالیات نیستند.
  • ملک های مسکونی در شهر های بالای یکصد هزار نفر جمعیت قرار داشته باشد.
  • واحد مسکونی در هر سال مالیاتی در مجموع بیش از ۱۲۰ روز ساکن یا کاربر نداشته باشد.
  •  واحد مسکونی توسط سامانه املاک و اسکان کشور به عنوان خانه خالی شناسایی شود.

نکته: واحدهای مسکونی واقع در شهرهای زیر یکصد هزار نفر جمعیت و روستاهای کشور که مالک و بهره‏ بردار آن ها هر یک جداگانه در سامانه ملی املاک و اسکان کشور ثبت نشده باشد. در حکم خانه خالی تلقی می شود و مشمول جریمه‌ای معادل بیست درصد مالیات سال اول (۶ برابر اجاره ماهیانه) موضوع قانون مالیات بر خانه های خالی خواهد شد. بنابراین واحد های مسکونی واقع در شهر های زیر یکصد هزار نفر جمعیت و روستاهای کشور هم موظف به ثبت در سامانه ملی املاک و اسکان هستند. 

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

Average rating ۰ / ۵. تعداد آرا: ۰

تا حالا رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

We are sorry that this post was not useful for you!

Let us improve this post!

Tell us how we can improve this post?

نوشته شده توسط وکیل پایه یک دادگستری تاریخ ارسال ۱۴۰۰/۱۰/۲۳ بدون نظر 223 نمایش دسته ملکی

دیدگاه کاربران

هنوز کسی نظری ارسال نکرده است.شما اولین نفر باشید.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.


مطالب مرتبط