حقوق آپارتمان نشینی و قوانین و مقررات آن

ارسال شده توسط وکیل پایه یک دادگستری در ۱۳۹۸-۱۱-۳۰
۱.۵
(۲)

اگر ساکن آپارتمان هستید حتما چیزی از حقوق آپارتمان نشینی از مدیر ساختمان یا سایر ساکنان آن شنیده اید .اما خوب است بدانید که قوانین آپارتمان نشینی  در قانون تملک آپارتمان ها و آیین نامه اجرائی آن آمده است و هرگونه تخلف از آنها قابل پیگیری می باشد. بنابراین طبق این قانون، کلیه مجتمع های مسکونی، اداری، تجاری و شهرک هایی که فاقد شهرداری هستند ملزم به رعایت ضوابط و مقررات حاکم بر آن می باشند.در زیر مهمترین و موثرترین قوانین تملک آپارتمان ها را ذکر خواهیم کرد.

قوانین و حقوق آپارتمان نشینی طبق قانون تملک آپارتمان ها

۱- از اولین حقوق آپارتمان نشینی این است که شما حق دخالت در زندگی ساکنان سایر واحد ها را نداشته و تنها اختیار واحدی را دارید که مالک آن می باشید.بنابراین حق سرک کشیدن در زندگی همسایگان را نخواهید داشت.

۲- اگر مستاجر هستید به هیچ وجه حق تعمیرات و تغییرات داخلی و خارجی را که سبب صدمه به اسکلت ساختمان می شود را ندارید. تعمیرات وتغییرات آپارتمان و بخش اختصاصی مانند انبار با اجازه مدیریت ساختمان و مالک به صورت کتبی انجام می شود.

۳- پیش از اینکه در آپارتمان ساکن شوید درمورد حق استفاده از پارکینگ و انباری مطلع شوید و جای دیگران را نگیرید. به یاد داشته باشید از شروط ابتدایی داشتن رابطه سالم با همسایه‌ها این است که نه به حق دیگران تجاوز کنید و نه اجازه دهید کسی به حق قانونی شما تجاوز کند.

۴- کفش، گلدان و … را در راه پله که بین ساکنین مشترک است نگذارید. در مورد اجسامی که برای تزئین و زیبایی ظاهر آپارتمان در فضای مشاع آپارتمان قرار می‌گیرد، همه اعضا در جلسات ساختمان تصمیم می‌گیرند.

۵- حفظ نظافت آپارتمان از قوانین آپارتمان نشینی است. در مکان‌های مشترک مانند حیاط، راهرو و آسانسور آشغال نریزید.

سروصدا در واحدهای آپارتمانی ممنوع! حقوق آپارتمان نشینی

۶- اگر مراسمی دارید که تا دیروقت طول می‌کشد (مراسم یا دورهمی‌های خاص مانند تولد و …)، سعی کنید همه‌ی همسایه‌ها را در جریان بگذارید و در ساعات بعد از ۹ شب تلاش بیشتری برای بر هم نخوردن آرامش همسایه‌ها به کار ببندید.زیرا طبق قانون ، از ساعت یک تا ۴ بعدازظهر و ۹ شب تا ۹ صبح روز بعد ایجاد سر و صدای غیر متعارف ممنوع می باشد و فقط باید صدای رادیو، تلویزیون در این ساعت ها قابل شنیدن باشد.

۷- در ساعاتی که دیگران درحال استراحت هستند، مثل شب ها، ظهر‌ها و روز‌های تعطیل، سر و صدا تولید نکنید.کارهای ساختمانی و یا پر سر و صدا را فقط می توان  از ساعت ۹ تا ۱۳:۳۰، یا ۱۷ تا ۱۹ و در روز‌های غیرتعطیل با هماهنگی مدیریت ساختمان انجام داد.

۸- موسیقی نیز فقط باید در واحد خودتان شنیده شود. دلیلی وجود ندارد که همسایه هاتان مجبور به گوش دادن به موسیقی مورد علاقه شما باشند.

۹- وقتی می‌خواهید میز‌ها و وسایل را جابجا کنید طوری به کف و دیوار‌ها ضربه نزنید که صدای آن به طبقات دیگر منتقل شود. سعی کنید اینطور کار‌ها را در زمان مناسب انجام دهید و زیرشان را با قالی یا موکت بپوشانید که صدای کمتری تولید شود.

به حقوق سایرین تجاوز نکنید!

۱۰- اگر قصد دارید به دلایلی از آب، برق یا گاز به مقدار زیادی استفاده کنید، مثلا می‌خواهید غذای نذری بپزید، از بقیه همسایه‌ها اجازه بگیرید. این عمل به خصوص زمانی اهمیت پیدا می‌کند که برای هر واحد قبض جدا وجود نداشته باشد در نتیجه سهم هر واحد بدون توجه به مقدار مصرف محاسبه شود.

۱۱- در قوانین آپارتمان نشینی، نگهداری حیوانات خانگی در قسمت‌های مشترک مجاز نمی باشد. همچنین در مورد نگه داری از حیوانات خانگی در واحد خودتان هم قوانینی وجود دارد. تنها زمانی مجاز به این کار هستید که نه تنها با قوانین آن آپارتمان تناقضی نداشته باشد بلکه بو، صدا و حضور حیوان خانگی در واحد شما به هیچ ترتیبی مزاحمتی برای دیگران ایجاد نکند.

۱۲- برای هر دوره یک مدیر آپارتمان انتخاب کنید که مسئولیت امور مشترک آپارتمان را برعهده بگیرد.

۱۳- شارژ و هزینه‌های آپارتمان را به موقع بپردازید.

۱۴- از وسایل همسایگان استفاده نکنید و به آن‌ها آسیب وارد نکنید.

۱۵- در قوانین آپارتمان نشینی، استعمال دخانیات در مکان هان سربسته‌ی مشترک، مانند آسانسور و راهرو مجاز نمی باشد.

۱۶- ساکن هر واحد مسئول پرداخت خسارت وارد شده به همان واحد، مانند گرفتن لوله‌های فاضلاب، صدمه به دیوار‌ها و … است.

مشاوره با  بهترین وکیل حقوقی اصفهان در صورت بروز مشکل

اگر ساکن آپارتمان هستید و با سایر ساکنین به مشکل برخورده اید سعی کنید ابتدا با مصالحت و آرامی مشکل را حل و فصل کنید و در صورت تخلف از قوانین آپارتمان نشینی و اصرار به تکرار آن ، از وی شکایت نموده و طبق قوانین با شخص مورد نظر برخورد خواهد شد.جهت مشاوره در این زمینه و طرح سوالات بیشتر می توانید با ما در تماس باشید تا از مشاوره بهترین وکیل حقوقی اصفهان و بهترین وکیل ملکی اصفهان برخوردار گردید.

 

 

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

Average rating ۱.۵ / ۵. تعداد آرا: ۲

تا حالا رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

We are sorry that this post was not useful for you!

Let us improve this post!

Tell us how we can improve this post?

نوشته شده توسط وکیل پایه یک دادگستری تاریخ ارسال ۱۳۹۸/۱۱/۳۰ بدون نظر 3721 نمایش دسته حقوقی

دیدگاه کاربران

هنوز کسی نظری ارسال نکرده است.شما اولین نفر باشید.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.


مطالب مرتبط