دادخواست چیست؟ ویژگی ها و نکات دادخواست

ارسال شده توسط وکیل پایه یک دادگستری در ۱۴۰۱-۱۲-۱۱
۲
(۶)

در مطالب قبلی در خصوص اظهارنامه و شرایط و ویژگی های آن اطلاعاتی را در اختیارتان قرار دادیم و اظهارنامه را قدمی قبل از طرح دعوی دانستیم. بهترین وکیل کیفری اصفهان در این مطلب بیان میکند که دادخواست چیست؟ ویژگی ها و نکات دادخواست را نیز بیان خواهد کرد. همراه باشید.

دادخواست چیست؟

دادخواست یکی دیگر از اوراق قضائی مهم است. که در واقع اولین مرحله برای طرح دعوی نیز محسوب میشود. بهترین وکیل کیفری اصفهان بیان میکند در صورتی که قصد شکایت یا پیگیری حقوقتان را دارید. باید بدانید در مرحله اول باید با پر کردن برگه مخصوص و چاپ شده اقدام به اقامه دعوی کنید. در واقع با وجود دادخواست شما دادگاه، درخواست رسیدگی و دادخواهی موضوع موردنظر شما را پیگیری خواهد کرد. در ادامه بهترین وکیل کیفری اصفهان به انواع دادخواست اشاره خواهد کرد.

انواع دادخواست چیست؟

همانطور که در ابتدای مطلب بیان کردیم برای طرح و رسیدگی دعوی مختلف در ابتدا باید به دادگاه دادخواست ارائه شود. بهترین وکیل کیفری در اصفهان بیان میکند. دادخواست انواع مختلفی مثل دادخواست بدوی به دادگاه حقوقی، دادخواست به شورای حل اختلاف، دادخواست واخواهی، دادخواست در دعاوی حقوقی ( همچون دادخواست طلاق، دادخواست تامین دلیل، دادخواست مطالبه وجه، دادخواست مطالبه چک و… ) دادخواست فرجام خواهی، دادخواست تجدید نظر، دادخواست دیوان اعدالت اداری دارد.

نحوه تنظیم دادخواست

دادخواست چیست؟ ویژگی ها و نکات دادخواست
برای ثبت دادخواست با این برگه روبرو خواهید شد. که در آن به طور کاملا واضح مشخص است که به چه مواردی نیاز است. بهترین وکیل کیفری در اصفهان بیان میکند. در اولین کادر باید مشخصات خواهان یعنی فردی که به دنبال حق خود به ارائه دادخواست پرداخته است. نوشته شود. دومین کادر مربوط به مشخصات خوانده، درواقع کسی که از او شکایت شده است. سومین کادر مربوط به مشخصات وکیل و یا نماینده قانونی خواهان است. و اما چهارمین کادر مربوط به موضوع خواسته و بهای آن است.بهترین وکیل کیفری اصفهان بیان میکند که در برخی مواقع اگر تعیین بها ممکن نبوده و یا خواسته مالی نباشد. نوشتن بها نیز غیر ممکن خواهد شد. بخش بعدی برای ذکر مقصود خواهان به صورت واضح است و دلایلی که به موجب آن خواهان پیگیر مطالبه حق خود است. در واقع به بیان ساده خواهان در این بخش باید آنچه که از دادگاه درخواست دارد را بیان کند.
بهترین وکیل اصفهان بیان میکند. در بخش شرح دادخواست این برگه باید ادله و مدارکی که شامل اسناد، نوشته ها و اطلاع مطلعین است و میتواند حقیقت درخواست خواهان را از دادگاه اثبات کند ذکر شود. حتی در صورتی که موضوع درخواستی تنها با شهادت شاهدان اثبات شود باید اسامی شاهدان و مشخصات آنها به صورت دقیق ذکر شود. و در نهایت نیز امضا و اثر انگشت خواهان نیز ثبت شود.

نکات تنظیم دادخواست

دادخواست چیست؟ ویژگی ها و نکات دادخواست

حال که پاسخ سوال دادخواست چیست؟ را دریافتید و نحوه تنظیم آن را نیز درک کردید. باید نکاتی را درخصوص تنظیم دادخواست بدانید. تا دادخواستتان به صورت درست و اصولی پیگیری شود. اولین موردی که باید بدانید این است که اگر خوانده یعنی فردی که از او شکایت صورت میگیرد مجهول المکان باشد. ( محل اقامت و نشانی او مجهول باشد.) ابلاغ دادخواست تنها یک مرتبه از طریق روزنامه انجام میشود. در صورت عدم مراجعه خوانده دادگاه به صورت غیابی حکم صادر میکند.

اما دومین موردی که باید بدانید مربوط بع مجهول المکان بودن خواهان است. ( یعنی محل اقامت و نشانی فردی که دعوا را مطرح کرده است، مجهول باشد) بهترین وکیل اصفهان طبق ماده ۵۶ قانون آیین دادرسی بیان میکند که ظرف دو روز از تاریخ رسید مدیر دفتر داده و در غیبت مشارالیه جانشین او صادر می کند، دادخواست رد می شود.

سومین مورد مربوط به خواسته و تعیین بهای آن است. خواسته در واقع به دو نوع مالی و غیرمالی تقسیم میشود. و یکی از بخش مهم دادخواست تعیین بهای خواسته است. بهترین وکیل کیفری اصفهان بیان میکند برای مثال در صورتی که از خواسته وجه نقد طلب دارید. باید میزان و مبلغ آن را در دادخواست قید کنید. این نوع از دادخواست خواسته مالی محسوب میشود.

اما آخرین مورد در خصوص شرح دادخواست است. بهترین وکیل کیفری اصفهان بیان میکند حتما در این بخش به دلایل و مستندات مطالبه خود اشاره کنید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

Average rating ۲ / ۵. تعداد آرا: ۶

تا حالا رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

We are sorry that this post was not useful for you!

Let us improve this post!

Tell us how we can improve this post?

نوشته شده توسط وکیل پایه یک دادگستری تاریخ ارسال ۱۴۰۱/۱۲/۱۱ بدون نظر 339 نمایش دسته کیفری

دیدگاه کاربران

هنوز کسی نظری ارسال نکرده است.شما اولین نفر باشید.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.


مطالب مرتبط