دانلود فرم شکایت کیفری

ارسال شده توسط وکیل پایه یک دادگستری در ۱۳۹۸-۰۳-۱۱
۳.۴
(۱۵)

سوالی که همواره در ذهن عموم مردم وجود دارد این است که شکایت کیفری چه زمانی انجام میشود؟شخصی که از وقوع جرمی آسیب وصدمه میبیند برای پیگیری جرم و جبران خسارت حاصله از آن عمل مجرمانه به دادسرا مراجعه میکند، فرم شکایت کیفری را پر میکند و شکوائیه تنظیم کرده و سپس تحقیقات روی آن پرونده اغاز میشود.پس از انکه مجرم مورد شناسایی قرار گرفت مراحل رسیدگی در دادگاه اغاز میگردد.

طبق آیین دادرسی کیفری ، رسیدگی به جرم کیفری در دسته جرایم نامشهود زمانی اغاز میشود که شاکی اقدام به شکایت نماید اما در جرایم مشهود نیازی به شاکی خصوصی ندارد و تنها درصورتی که ضابطان دادگستری نیز شاهد وقوع جرم باشند رسیدگی به جرم آغاز میگردد.برای اطالاعات بیشتر در این زمینه میتوانید مقاله مراحل شکایت کیفری را مطالعه نمایید.

فرم شکایت کیفری یا شکوائیه چیست؟

شکایت نامه یا همان شکوائیه در دعاوی کیفری ماننده دادخواست در دعاوی حقوقی میباشد.همانطور که برای ثبت یک دعوی حقوقی باید دادخواست داد برای اقامه یک دعوی کیفری نیز باید شکوائیه تنظیم کرد.

در دعاوی کیفری برای ثبت یک شکایت کیفری پس از مراجعه به مراجع کیفری  ابتدا باید فرم شکوائیه پر کرد.فرم شکوائیه یا شکایت نامه یک برگه مخصوص است که مواردی از قبیل نام شاکی ، آدرس و موضوع دعوی در آن نوشته شده است که لزوما باید توسط شاکی تکمیل شود.یک تفاوت مهم در زمینه تفاوت شکایت کیفری و حقوقی این است که دعوی حقوقی تنها و تنها با ارائه دادخواست در دادگاه رسیدگی می شود اما لزومی ندارد شکایت کیفری در برگه شکواییه تنظیم شود بلکه می توان در یک کاغذ معمولی نیز ثبت گردد .

مطالب پیشنهادی برای شما یکی از مطالب زیر را انتخاب کنید

> ۵ مرحله ثبت شکایت کیفری

> تفاوت دعاوی حقوقی و کیفری

> نحوه شکایت از متهم

> آیا رابطه نامشروع قابل اثبات است؟

> تفاوت سرقت حدی با سرقت تعزیری

> آیا حبس را میتوان خرید؟ خرید حبس

> نکات کلیدی در پر کردن سفته

> وکیل خوب اصفهان

مراحل تنظیم شکوائیه

طبق قانون آیین دادرسی کیفری ، درصورت ثبت شکایت در برگه شکوائیه، تمام موارد مورد نیاز برای ثبت شکایت در آن نوشته شده است و تنها باید توسط شاکی تکمیل شود  اما اگر شکایت را در برگه معمولی ثبت کنیم باید حتما این نکات را در آن درج نمائیم:

    1. نام و نام خانوادگی، نام پدر، سن، شغل، میزان تحصیلات، وضعیت تاهل، تابعیت، مذهب، شماره شناسنامه، شماره ملی، نشانی دقیق و درصورت امکان نشانی پست الکترونیک (ایمیل)، شماره تلفن ثابت و همراه و کدپستی شاکی
    2. موضوع شکایت، تاریخ و محل وقوع جرم
    3. ضرر و زیان وارده به مدعی و مورد مطالبه وی
    4.  ادله وقوع جرم، اسامی، مشخصات و نشانی شهود و مطلعان در صورت امکان
    5. مشخصات و نشانی مشتکیعنه یا مظنون در صورت امکان
    6. پس از تکمیل شکوائیه، آن را با قید تاریخ، امضا کرده و جهت صدور دستور رسیدگی، به دفتر «معاون ارجاع دادسرا» ارائه شود.
    دانلود فرم شکایت کیفری

    نکات مهم در تنظیم شکوائیه

    برای تنظیم شکواییه چند نکته و شرط لازم میباشد که عبارتند از :

    ۱-اهلیت داشتن :

    درمورد جرایمی که شرط پیگیری آن شکایت شخص زیان دیده میباشد ، شاکی باید اهلیت داشته باشد.اهلیت طبق قانون عبارت است از داشتن سن لازم که در دختران ۹ سالگی و در پسران ۱۵ سالگی میباشد ولی در رویه عملی دادگاه این سن ۱۸ سالگی میباشد.درصورت نرسیدن سن فرد به شرط لازم میبایست ولی یا قیم شخص اقدام به شکایت نماید.

    ۲-لزوم شکایت شاکی :

    برخی از جرایم فقط با شکایت شاکی پیگیری میشوند و جنبه عمومی ندارند ، از جمله جرایم افترا، توهین و فحاشی.اینگونه جرایم بلافاصله پس از تنظیم شکوائیه به دادسرا شروع به رسیدگی میگردند.

    ۳-جرایم عمومی و غیرقابل گذشت :

    در جرایم عمومی با اعلام و گزارش ضابطین دادگستری تعقیب جرایم دنبال میشوند .ضابطین قوه قضائیه در حال حاضر همان ماموران نیروی انتظامی می باشند در این حال در برخی موارد نیروی مقاومت بسیج ، سپاه پاسداران جمهوری اسلامی نیز به عنوان ضابطین دادگستری محسوب می شوند .

    مشاوره در زمینه ثبت شکوائیه

    برای دریافت اطلاعات بیشتر و هرگونه مشاوره در زمینه ثبت شکایت کیفری  و همچنین برای تنظیم شکایت نامه توسط بهترین وکیل کیفری اصفهان میتوانید با ما تماس بگیریدشما می توانید از طریق بخش ارزیابی درخواست تنظیم انواع شکوائیه‌ها راعلام کنید. وکیل متخصص تنظیم شکوائیه در کوتاهترین زمان ممکن درخواست شما را رسیدگی و پاسخگو خواهد بود.

    دانلود فرم شکایت کیفری

    نمونه فرم شکوائیه کیفری را از لینک زیر به طور مستقیم دانلود نمایید:

    دانلود نمونه فرم شکوائیه کیفری

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

Average rating ۳.۴ / ۵. تعداد آرا: ۱۵

تا حالا رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

We are sorry that this post was not useful for you!

Let us improve this post!

Tell us how we can improve this post?

نوشته شده توسط وکیل پایه یک دادگستری تاریخ ارسال ۱۳۹۸/۰۳/۱۱ 1 نظر 69489 نمایش دسته کیفری

دیدگاه کاربران

فرزاد در تاریخ ۱۴۰۰/۲/۱۱

سپاس


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.


مطالب مرتبط