درخواست شناسنامه برای نوزاد بدون پدر

ارسال شده توسط وکیل پایه یک دادگستری در ۱۴۰۱-۰۷-۰۷
۲.۸
(۴)

همانطور که می دانید شناسنامه یکی از مدارک هویتی است. که در بسیاری از ادارات به آن نیاز دارید. نبود شناسنامه میتواند مشکلات زیادی را با خود به همراه آورد. گرفتن شناسنامه اصول و قوانینی دارد. در ادامه مطلب با بهترین وکیل حقوقی در اصفهان همراه باشید. تا اطلاعات لازم درخصوص درخواست شناسنامه برای نوزاد بدون پدر را در اختیارتان قرار دهد.

برای درخواست شناسنامه باید بدانید

مطابق قانون از روز تولد نوزاد تا ۱۵ روز فرصت برای گرفتن شناسنامه وجود دارد. درخواست گرفتن شناسنامه برای نوزاد را پدر و مادر، جدی پدری، وصی یا قیم میتوانند ارائه دهند. با این وجود در مواقعی گرفتن شناسنامه برای نوزاد دشوار میشود. برای مثال زمانی که پدر نوزاد مشخص نیست، از رابطه ای نامشروع متولد شود و یا زمانی که عقد شرعی میان پدر و مادر وجود دارد. اما بدون ثبت محضری میباشد.

 گرفتن شناسنامه برای نوزاد در عقد موقت

درخواست شناسنامه برای نوزاد بدون پدر

در شرایطی که فرزند از یک ازدواج موقت بدون ثبت محضری است. باید پدرو مادر هر دو جهت درخواست شناسنامه برای نوزاد اقدام کنند. اگر پدر اقدامی نکند.به بیان بهترین وکیل در اصفهان مادر ابتدا باید زوجیت خود را به دادگاه اثبات کند. بعد از اثبات ازدواجش با مرد، میتواند درخواست الزام پدر برای گرفتن شناسنامه را ارائه کند. در صورتی که باز هم پدر اقدامی نکرد. مادر باید درخواست امین موقت کند. وقتی که امین موقت شد. میتواند اقدام به گرفتن شناسنامه کند. در این دسته از موارد که فرزند حاصل از ازدواج موقت بدون ثبت محضری است. و پدر اقدامی برای گرفتن شناسنامه نمیکند. نام خانوادگی مادر به فرزند میرسد و صرفا نام کوچک پدر در شناسنامه ثبت میشود.

درصورتی که پدر نوزاد مشخص نباشد چی میشود؟

اگر فرزندی از رابطه نامشروع متولد شد. پدر و مادری وی باید وظیفه خود را در مقابل فرزند انجام دهند. تا فرزند از حقوق اجتماعی خود بهره ببرد. اگر پدر اقدامی برای گرفتن شناسنامه نوزاد نکرد.به بیان بهترین وکیل خانواده در اصفهان مادر میتواند درخواست شناسنامه دهد. و نام خانوادگی خود را به نوزاد بدهد. تنها تفاوت فرزند نامشروع با مشروع در این است. که از والدین خود ارثی نخواهد برد. اما از تمام حقوق یک فرزند مشروع برخوردار خواهد بود.

مدارک لازم برای درخواست شناسنامه

درخواست شناسنامه برای نوزاد بدون پدر
  • سند ازدواج همچون عقد نامه
  • گواهی ولادت از بیمارستان
  • فرم های مربوط به ثبت احوال

اگر فرزند مشروع باشد. اما پدر برای گرفتن شناسنامه به هر دلیل اقدام نکند چه میشود؟

اگر فرزند مشروع باشد. اما پدر وی به دلیلی مثل غایب بودن و … حضور نداشته باشد. یا این که عمدا حاضر به گرفتن شناسنامه نشود. لازم است که مادر از طریق دادگاه خانواده اقدام کند. و با اثبات رابطه زوجیت و ازدواج و یا گرفتن حکم امین موقت به ثبت احوال مراجعه کند. و اقدامات لازم را انجام دهد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

Average rating ۲.۸ / ۵. تعداد آرا: ۴

تا حالا رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

We are sorry that this post was not useful for you!

Let us improve this post!

Tell us how we can improve this post?

نوشته شده توسط وکیل پایه یک دادگستری تاریخ ارسال ۱۴۰۱/۰۷/۰۷ بدون نظر 586 نمایش دسته کیفری

دیدگاه کاربران

هنوز کسی نظری ارسال نکرده است.شما اولین نفر باشید.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.


مطالب مرتبط