در چه شرایطی باید دیه اعدام قاتل را پرداخت کرد؟

ارسال شده توسط وکیل پایه یک دادگستری در ۱۴۰۱-۰۹-۰۵
۳.۳
(۷۸)

همانطور که میدانید جان هر انسانی یک هدیه از سوی پروردگار است. از این رو گرفتن جان دیگری به عمد در اکثر جوامع و کشور ها با اشد مجازات روبرو است. قتل عمد در کشور ما موجب قصاص است. اما برای برخی از قصاص ها باید برای اعدام قاتل دیه داد. در ادامه بهترین وکیل اصفهان در خصوص اینکه در چه شرایطی باید دیه اعدام قاتل را پرداخت کرد اطلاعاتی را در اختیارتان قرار خواهد.

دیه اعدام قاتل با تفاضل دیه

به طور کلی دیه اعدام قاتل وجود ندارد. در قانون مجازات اسلامی قصاص نفس حق اولیای دم مقتول است و نیاز به پرداخت وجه یا دیه ای نیست. اما در مواردی پرداخت تفاضل دیه یا مابالتفاوت مبلغ دیه به صورت استثنا در قانون وجود دارد. بهترین وکیل اصفهان در ادامه مطلب در خصوص استثنا و شرایطی که باید دیه اعدام قاتل یا تفاضل دیه پرداخت شود اطلاعاتی را در اختیارتان قرار خواهد داد.

در چه مواردی قصاص ساقط میشود؟

همانطور که در ابتدای مطلب بهترین وکیل حقوقی اصفهان بیان کرد مجازات قتل عمد قصاص است. مگر اینکه در موارد ی مجازات قصاص ساقط میشود. مواردی مثل گذشت ولی دم و گذشت مقتول و یا فوت قاتل. در برخی موارد هم ولی دم یا اولیای دم در برابر دریافت وجه یا مال یا دیه از قصاص میگذرند. و در مقابل در برخی موارد هم اولیای دم هیچ جوره راضی به مصالحه نیستند و فقط قصاص میخواهند. در این چنین شرایطی ممکن است مجبور به پرداخت تفاضل دیه میشوند. در ادامه بهترین وکیل اصفهان در خصوص این موارد اطلاعاتی در اختیارتان قرار میدهد.

موارد پرداخت دیه تفاضل

در چه شرایطی باید دیه اعدام قاتل را پرداخت کرد؟
  • اولین مورد پرداخت دیه تفاضل زمانی رخ میدهد که قاتل مرد و مقتول زن باشد. طبق ماده ۵۵۰ قانون مجازات اسلامی دیه قتل زن نصف دیه مرد است. بهترین وکیل حقوقی اصفهان بیان میکند از این رو زمانی که مردی زنی را به قتل برساند ولی یا اولیای دم باید مابالتفاوت مبلغ دیه یا همان تفاضل دیه را به عنوان دیه اعدام قاتل بپردازد تا قصاص انجام شود. مثالی ساده که بارها نیز اتفاق افتاده است قتل زن توسط همسر است. در چنین شرایطی برای قصاص مرد اولیای دم زن باید تفاضل دیه را بپردازند.
  • مورد دوم که بهترین وکیل اصفهان آن را بیان میکند در صورتی است که مقتول یک نفر است ولی قاتل بیش از یک نفر باشد. در چنین صورتی برای مثال اگر قاتلین دو نفر باشند و اولیا دم خواستار قصاص هر دو نفر باشند. باید به اولیاء دم هر کدام از قاتلین نصف دیه یک انسان را بپردازند تا عدالت برقرار شود زیرا مقتول یک نفر بوده و اولیا دم خواستار قصاص دو نفر هستند. بنابراین باید دیه یک نفر اضافه پرداخت شود.
  • و اما آخرین مورد از موارد پرداخت تفاضل دیه که بهترین وکیل حقوقی اصفهان آن را بیان میکند، مربوط به زمانی میشود که برخی اولیای دم یا صاحبان حق قصاص، خواهان دیه هستند و یا از قصاص گذشت کرده اند و بعضی از اولیای دم، خواهان قصاص می باشند. در این مورد نیز، افراد خواهان قصاص قاتل، باید ابتدا، سهم دیه دیگران را به خود آن ها یا به مرتکب، بپردازند تا قاتل، اعدام شود.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

Average rating ۳.۳ / ۵. تعداد آرا: ۷۸

تا حالا رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

We are sorry that this post was not useful for you!

Let us improve this post!

Tell us how we can improve this post?

نوشته شده توسط وکیل پایه یک دادگستری تاریخ ارسال ۱۴۰۱/۰۹/۰۵ 2 نظر 8977 نمایش دسته کیفری

دیدگاه کاربران

هادی در تاریخ ۱۴۰۲/۶/۲۶

سلام چقدطول میبردتاحکم اعدام قاتل وبدن واجرابشه

وکیل پایه یک دادگستری در تاریخ ۱۴۰۲/۶/۲۶

بستگی به شرایط پرونده دارد اما غالبا بین ۴ ماه الی ۱۲ ماه و حتی بیشتر


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.


مطالب مرتبط