سن اعدام در قانون ایران

ارسال شده توسط وکیل پایه یک دادگستری در ۱۴۰۱-۰۷-۱۹
۳.۸
(۱۶)

همانطور که میدانید هر جرمی مجازاتی دارد . مجازات معینی که به نسبت شدت جرم متفاوت است. برای برخی از جرم های سنگین مجازات اعدام مشخص شده است. در دامه مطلب با بهترین وکیل در اصفهان همراه باشید. تا اطلاعاتی در خصوص سن اعدام در قانون ایران را در اختیارتان قرار دهیم.

اعدام از گذشته تاکنون

در گذشته برای جرائم بیشتری از حکم اعدام استفاده میشد. اما رفته رفته کشورهای زیادی این روش مجازات را حذف کردند. و یا کمتر آن را به اجرا در آوردند. بهترین وکیل کیفری در اصفهان بیان میکند. متاسفانه کشور ما و چین دارای بالاترین آمار اعدام در جهان هستند. ایران بالاترین نرخ سرانه اعدام به نسبت جمعیت را داراست. انواع روش های اعدام از قدیم تا امروز  مصلوب کردن، غرق کردن، ضرب و شتم منجر به مرگ، سنگسار، سوزاندن در آتش، چهارمیل کردن، دار زدن، تیرباران، صندلی الکتریکی و تزریق کشنده و اتاق گاز جهت مجازات مجرمان است.

تفاوت اعدام با قصاص چیست؟

قصاص مجازات سلب حیات از کسی است. که خود از دیگری سلب حیات کرده و او را کشته است. اما اعدام مواردی غیر از قتل نفس را شامل می شود.

سن اعدام در قانون ایران

چه جرم هایی که مجازات آن ها اعدام است؟

طبق قانون مجازات اسلامی ایران برای جرائمی مجازات اعدام در نظر گرفته شده است. که بیان بهترین وکیل اصفهان به شرح زیر است:

قتل: اصطلاح قتل به معنای کشتن غیر قانونی انسانی توسط انسانی دیگر است. اعم از اینکه به صورت عمدی صورت گرفته باشد. که به آن قتل عمد می‌گویند. طبق مـاده ۳۰۰ قانون مجازات اسلامی قتل نفس، مجـازات قصـاص و حکم اعدام بـه همـراه دارد. و فوت مجنـی‌علیـه باعـث اجـرای حکـم اعدام برای مرتکب در صورت درخواست ولی دم می‌گرد.

زنا

 زنا در لغت به معنی نزدیکی کردن با زن بدون خواندن عقد شرعی و در اصطلاح عبارت است از رابطه جنسی داشتن مردی با زنی که برای او حرام است. در چهار مورد، زنا مستوجب اعدام خواهد بود. که عبارت‌اند از: زنای محصنه، زنای با محارم، زنای به عنف یا اکراه، زنای غیرمسلمان با زن مسلمان.

لواط

 لواط عبارت است. از روابط جنسی بین دو مرد، اعم از این که ایقابی واقع شده باشد یا خیر. طبق مواد ۲۳۳ و ۲۳۴ قانون جدید مجازات اسلامی: «حد لواط برای فاعل، در صورت عنف، اکراه یا دارا بودن شرایط احصان، اعدام و در غیر این صورت، صد ضربه شلاق است. حد لواط برای مفعول در هر صورت(وجود یا عدم احصان) اعدام است».

محاربه: محاربـه عبارت است از کشیدن سلاح و مجازات آن اعدام است. اما اگر این سلاح کشیدن سلب امنیت نکند. در زمره محارب قرار نمی‌گیرد.

فساد فی الارض

 فساد فی الارض جنایت علیه تمامیت جسمانی افراد، جرائم علیه امنیت داخلی یا خارجی ایران، نشر اکاذیب، اخلال در نظام اقتصادی کشور، احراق، تخریب، پخش مواد سمی و میکروبی و خطرناک، دایر کردن مراکز فساد، فحشا یا معاونت در آن‌ها به گونه‌ای که موجب اخلال شدید در نظم عمومی کشـورشود. ناامنی یـا ورود خسارت عمده بـه تمامیـت جسمانی افراد یا اموال عمومی و خصوصی، یـا سـبب اشـاعه فسـاد یـا فحشا در حد وسیع فساد فی الارض هستند. که حکم مجازات آن اعدام است.

سب النبی: بی ادبی به به پیامبر اعظم و انبیا و ائمه معصومین و حضرت زهرا (ع) اعدام به همراه دارد.

تکرار جرم: هرگاه کسی سه بـار مرتکـب یک نوع جرم حدی شود. و هر بار هم حد بر او جاری شود. در نوبت چهـارم حکم آن اعدام خواهد بود.

سن اعدام در قانون ایران

مطابق تبصره ۱ ماده ۱۲۱۰ قانون مدنی سن بلوغ برای پسر ۱۵ سال تمام قمری و برای دختر ۹ سال تمام قمری است. اصطلاحات جدید شورای نگهبان در قانون مجازات اسلامی در ایران سبب شده نوجوانان زیر ۱۸ سال ( یعنی سن بلوغ رسیده باشند پسر ۱۵ سال و دختر ۹ سال) که مرتکب جرمی که مجازات آن اعدام است شده اند. در صورتی که ثابت شود در حین ارتکاب به جرم از رشد و کمال عقل برخوردار نبودند. حدود و قصاص برای آن ها اجرا نمیشود. یعنی اصلا به این مجازات محکوم نمی‌شوند.

سن اعدام در قانون ایران

در چه مواردی حکم اعدام اجرا نمیشود؟

مطابق قوانین جمهوری اسلامی ایران، حکم اعدام کودکان زیر ۱۸ سال و زنان باردار موقتا متوقف می‌شود. اما لغو نمی‌شود. اگر کودکی زیر ۱۸ سال مرتکب جرمی که حک آن اعدام است شود. اجرای مجازات آن تا زمان رسیدن به سن قانونی به تعویق می‌افتد. کودک که به سن ۱۸ سالگی رسید. در صورتی که تا آن زمان اولیای دم رضایت ندادند. حکم اجرا میشود. به بیان بهترین وکیل کیفری اصفهان در خصوص زنان باردار هم حکم تا زمان به دنیا آمدن نوزاد به تعویق می افتد. بعد از آن اگر پزشک تجویز کند کودک نیاز به تغذیه شیر مادر داشته باشد. حداکثر تا دو سال به تعویق خواهد افتاد. ولی پس از آن حکم اعدام به اجرا در می‌آید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

Average rating ۳.۸ / ۵. تعداد آرا: ۱۶

تا حالا رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

We are sorry that this post was not useful for you!

Let us improve this post!

Tell us how we can improve this post?

نوشته شده توسط وکیل پایه یک دادگستری تاریخ ارسال ۱۴۰۱/۰۷/۱۹ بدون نظر 1665 نمایش دسته کیفری

دیدگاه کاربران

هنوز کسی نظری ارسال نکرده است.شما اولین نفر باشید.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.


مطالب مرتبط