شرایط حذف نام همسر از شناسنامه

ارسال شده توسط وکیل پایه یک دادگستری در ۱۴۰۱-۰۶-۱۹
۱.۵
(۲)

بعد از طلاق چیزی که برای برخی از افراد آزار دهنده است نام همسر در شناسنامه است. اکثرا در تلاش خواهند بود که نام همسر را از شناسنامه خود حذف کنند. در ادامه مطلب بهترین وکیل خانواده در اصفهان شرایط حذف نام همسر از شناسنامه برای مرد و زن را بیان خواهد کرد.

شرایط حذف اسم مرد از شناسنامه زن

همانطور که گفتیم بعد از جدایی برای برخی از افراد خوشایند نیست که گذشته شان از طریق شناسنامه شان مدام یاد آور خاطره تلخشان شود و این جدایی بر اثر طلاق است و یا فوت همسر فرقی ندارد. شرایط حذف نام همسر از شناسنامه زن طبق قانون ۳۳ مدنی به شرح زیر است.

  • اولین شرط برای حذف کردن نام مرد از شناسنامه زن باکره بودن زن است. زن با داشتن داشتن مجوز از پزشکی قانونی میتواند در ثبت احوال یا دفتر پیشخوان درخواست حذف نام همسر را دهد. در صورتی که باکره نباشد. فقط در صورتی میتواند نام همسر سابق خود را حذف کند که ازدواج مجدد کرده باشد. و نام همسر جدید در شناسنامه قید شده باشد.
  • در صورتی که همسر زن فوت کند. زمانی میتواند نام همسر خود را از شناسنامه حذف کند که ازدواج مجدد کند. و نام همسر جدید در شناسنامه قید شده باشد.
شرایط حذف نام همسر از شناسنامه

شرایط حذف اسم زن از شناسنامه مرد

حذف نام زن از شناسنامه مرد فقط در صورتی امکان پذیر است که مرد مجددا ازداج کند. این قانون صرفا جهت مطلع شدن همسر دوم از ازدواج قبلی مرد است. اگر همسر مرد فوت کند. همین قانون صدق میکند. یعنی مرد باید مجددا ازدواج کند نام همسر جدید در شناسنامه ثبت شود بعد مرد میتواند با مراجعه به دفاتر پیشخوان و یا ثبت احوال درخواست حذف نام همسر از شناسنامه را بدهد.

اگر مرد و زنی فرزند داشته باشند شرایط چگونه است؟

در صورت وجود فرزند شرایط بالا برای حذف نام همسر برجای خود باقی است. یعنی مرد یا زن با ازدواج مجدد و ثبت نام همسر جدید در شناسنامه میتوانند درخواست حذف نام همسر خود را بدهند. اما اسم پدر و مادر در شناسنامه فرزند باقی خواهد ماند و نیز امکان حذف نام فرزند از شناسنامه برای مرد و زن وجود ندارد.

مدارک مورد نیاز برای حذف نام همسر

شرایط حذف نام همسر از شناسنامه

در صورتی که شرایط فوق را داشتید باید درخواست خود را همراه با مدارک ذیل به دفاتر پیشخوان و یا ثبت احوال تحویل دهید. که در صورت کامل بودن مدارک دو تا سه هفته کاری زمان میبرد. زیرا به حکم دادگاه نیاز است و سپس ارائه به ثبت احوال و صدور المثنی که معمولا کاری زمان بر است. بهترین وکیل خانواده در اصفهان مدارک مورد نیاز به صورت زیر بیان میکند:

  • دو قطعه عکس
  • رونوشت یا اصل طلاق
  • اصل کارت ملی و اصل شناسنامه
  • در صورت دوشیزه بودن گواهی پزشکی قانونی
  • گواهی فوت همسر

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

Average rating ۱.۵ / ۵. تعداد آرا: ۲

تا حالا رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

We are sorry that this post was not useful for you!

Let us improve this post!

Tell us how we can improve this post?

نوشته شده توسط وکیل پایه یک دادگستری تاریخ ارسال ۱۴۰۱/۰۶/۱۹ بدون نظر 400 نمایش دسته کیفری

دیدگاه کاربران

هنوز کسی نظری ارسال نکرده است.شما اولین نفر باشید.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.


مطالب مرتبط