شرایط عزل قیم در ایران

ارسال شده توسط وکیل پایه یک دادگستری در ۱۴۰۱-۰۷-۱۴
۰
(۰)

همانطور که میدانید اولین قیم ها برای یک کودک یا نوجوان زیر ۱۸ سال پدر و مادر اوست. یعنی در شرایطی که کودک پدر خود را از دست دهد مادر قیم فرزند خود است. در شرایطی که کودک پدر و مادر خود را از دست دهد. دادگاه برای او قیم تعیین میکند. در صورتی که معلوم شود که قیم توانایی ها و صلاحیت های لازم را ندارد و یا اینکه پس از بر عهده گرفتن قیمومت این شرایط را از دست بدهد. به موجب آن میتوان عزل قیم را خواست. در ادامه مطلب بهترین وکیل حقوقی اصفهان شرایط عزل قیم در ایران را برایتان شرح خواهد داد.

قیم کیست

برای درک بهتر مطلب باید در ابتدا معنای قیم را بدانیم. به طور کلی قیم یعنی سرپرستی که امور شخص محجور را برعهده دارد. به بیان بهترین وکیل اصفهان در علم حقوق قیم کسی است. که از طرف دادگاه منتخب شده برای حمایت و مراقبت و اداره اموال فرد محجور که این انتصاب طی تشریفاتی انجام می‌شود و وظایف و اختیاراتی برای آن طبق قانون تعریف میشود. البته در صورتی که قیم به وظایف خود عمل نکند. و یا کوتاهی کند می‌توان وی را عزل کرد. دادگاه برای افراد غیر رشید و مجانین قیم تعیین میکند.

شرایط عزل قیم در ایران

عزل قیم

به بیان بهترین وکیل در اصفهان طبق ماده ۱۲۴۸ شرایط عزل قیم به شرح زیر است:

  • درصورتی که معلوم شود که قیم فاقد صفت امانت بوده و یا این صفت از او سلب شود.
  • اگر قیم ورشکسته اعلام شود.
  • درصورتی که عدم لیاقت یا توانایی قیم در اداره اموال محجور معلوم شود.
  • قیم، مرتکب یکی از این جرایم باشد و با حکم قطعی محکوم شود: سرقت، کلاهبرداری، خیانت در امانت، اختلاس، منافیات عفت، جنحه نسبت به اطفال و ورشکستگی به تقصیر یا تقلب.
  • در صورتی که قیم به عللی دیگر، به جز موارد ذکر شده محکوم شود و امکان اداره مالی مولی را نداشته باشد.
  • در صورتی که مشخص شود که قیم صلاحیت نگهداری از اموال مولی علیه خود را ندارد، عزل قیم صورت می‌گیرد.
  • اگر مشخص شود که قیم به صورت عمدی مالی را که متعلق به مولی بوده است، در دارایی او ذکر نکرده است. یا در شرایط دیگر باعث شود که از روی عمد آن مال در دارایی مولی ذکر نشود.
  • در صورت درخواست دادگاه برای ارائه تضمینات اداره امور مالی، لازم است تا قیم برای تعیین نوع تضمین در دادگاه حضور یابد. در صورت غیبت و عدم حضور، عزل قیم صورت می‌گیرد.
  • قیم باید سالی یک مرتبه حساب تصدی خود را به مدعی العموم ( دادستان ) یا نماینده او بدهد و هر گاه در ظرف یکماه از تاریخ مطالبه دادستان یا نماینده او حساب ندهد به تقاضای دادستان معزول میشود.

عزل قیم به چه صورت انجام میشود؟

طبق ماده ۵۴ قانون امور حسبی عزل و تعیین قیم جدید و تعیین قیم موقت و سایر امور محجور با دادگاهی است که بدوا تعیین قیم کرده است.

انعزال قیم چیست؟

شرایط عزل قیم در ایران

انعزال قیم یعنی برکناری قیم بدون نیاز به نظر و رای دادگاه در شرایطی که در ادامه بهترین وکیل اصفهان برایتان شرح خواهد داد. در واقع در شرایط زیر نیاز به حکم دادگاه نیست و عزل قیم صورت میگیرد و فرد دیگری به عنوان قیم انتخاب می‌شود. لازم به ذکر است اعمالی که در فاصله محجور شدن و دریافت حکم انعزال انجام داده است، باطل خواهد بود. 

  • شخص قیم مجنون یا دیوانه شود.
  • قیم فاقد رشد شود.

تفاوت حکم انعزال و حکم عزل قیم

یکی از تفاوت ها این است که حکم عزل قیم یک حکم تاسیسی است و حکم انعزال قیم یک حکم اعلامی است. حکم عزل قیم مربوط به آینده است یعنی تاثیر حکم عزل قیم مربوط به اعمالی است که قیم از این به بعد میخواهد انجام دهد. بنابراین پس از اینکه حکم عزل قیم صادر شد دیگر اعمالی که انجام میدهد صحیح نیستند اما اعمال و معاملات قیم که قبل از حکم عزل انجام داده است صحیح و نافذ است. اما در حکم انعزال  اگر شخص قیم، محجور یا دیوانه شود بدون نیاز بر حکم دادگاه منعزل میشود. فلذا اعمالی که در فاصله محجور شدن و دریافت حکم انعزال انجام داده است باطل خواهد شد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

Average rating ۰ / ۵. تعداد آرا: ۰

تا حالا رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

We are sorry that this post was not useful for you!

Let us improve this post!

Tell us how we can improve this post?

نوشته شده توسط وکیل پایه یک دادگستری تاریخ ارسال ۱۴۰۱/۰۷/۱۴ بدون نظر 243 نمایش دسته کیفری

دیدگاه کاربران

هنوز کسی نظری ارسال نکرده است.شما اولین نفر باشید.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.


مطالب مرتبط