شرایط و مراحل استرداد جهیزیه

ارسال شده توسط وکیل پایه یک دادگستری در ۱۴۰۱-۰۵-۱۸
۵
(۱)

در این پست میخواهیم درباره اینکه جهیزیه چیست؟ و قانونا جهیزیه برعهده کیست؟ و شرایط استرداد جهیزیه صحبت کنیم همراه ما باشید.

جهیزیه چیست؟

جهیزیه با جهاز به کلیه وسایل موردنیاز برای یک زندگی دو یا سه نفره گفته میشود. که معمولا عروس با خود به منزل مشترک میبرد. در اسلام این وظیفه مرد است که اثاث مورد نیاز زندگی را برای همسرش فراهم کند و تأمین آن بر زن واجب نیست. هرگاه زن بخواهد، می‌تواند جهیزیه را به دیگری انتقال دهد یا به خانه پدری برگرداند، ولی از جهت اخلاقی، زن این اموال را به خانواده اختصاص می‌دهد تا صرف برطرف کردن نیازهای افراد آن شود

شرایط و مراحل استرداد جهیزیه

استرداد جهیزیه چیست؟

جهیزیه که زن با خود به منزل مشترک میبرد تحت مالکیت زن است و به عنوان امانت در اختیار مرد قرار میگیرد و مرد تنها حق استفاده از آن هارا دارد. در صورتی که مرد در استفاده از این وسایل افراط کند. یعنی به آنها آسیب برساند و یا از بین ببرد، زن می تواند در دادسرا علیه او اقدام به شکایت کیفری کند . سوالی که پیش می آید این است آیا استرداد جهیزیه قبل از طلاق امکان پذیر است؟ پاسخ این سوال معلوم است بله چون زن مالکیت جهیزیه را دارد.

نحوه دادخواست استرداد جهیزیه

وکیل مانند دیگر دادخواست ها، دادخواست استرداد جهیزیه را ابتدا در فرم چاپی مخصوص مینویسد و اقدام به تنظیم دادخواست می کند. در دادخواست خواهان بایستی دادخواست را به دقت تکمیل و امضا نماید همچنین بایستی مشخصات کامل خواهان  (زوجه) و خوانده “زوج” نوشته شود و در صورت وجود وکیل مشخصات وکیل را به صورت دقیق تکمیل نماید. و از طریق دادگاه خانواده یا شورای حل اختلاف به استناد سیاهه دادخواست تقدیم کند.

نکاتی در تهیه سیاهه

زوج ها برای به دست آوردن میزان جهیزیه و جزئیات آن از شیوه تهیه سیاهه از اموال استفاده میکنند. لیست اقلام جهیزیه یا همان سیاهه از دیر باز در کشورمان رایج بوده است. این لیست را باید زوج و ۲ شاهد امضا کنند تا حالت سند عادی را پیدا کند. برای تهیه سیاهه باید نکاتی رعایت شود که به شرخ زیر است:

  • لیست سیاهه را مرد امضا کند و بهتر است که اثر انگشت مرد باشد تا لیست سیاه معتبر تر شود و نیز بهتر است که شاهدین مرد باشند و از اقوام زن نباشند.
  • اگر لیست سیاه در دفترخانه تنظیم شود. این لیست حکم سند رسمی را پیدا میکند و اعتبار بیشتری خواهد داشت. به این ترتیب در صورت بروز اختلاف مرد نمیتواند نسبت بە امضای خودش ادعای انکار، جعل و تردید کند.
  • در لیست بهتر است ذکر شود که وسایل از چه نوعی هستند از چی مارکی هستند. اگر زن در عقدنامه شرط کند کل جهیزیه را بخشیدم یا بە همسرم فروختم و صلح کردم، چه در عقدنامه و چه در قالب اسناد رسمی دیگر، این مساله معتبر خواهد بود و دیگر زن نمی تواند نسبت بە جهیزیه ادعایی داشته باشد.

اگر لیست سیاهه موجود نباشید دادخواست چه میشود؟

درصورتی که لیست سیاهه موجود نباشد فقط شهادت شهود میتواند موثر باشد که بررسی و تشخیص ارش شهادات شهاهدان هم به نظر قاضی بستگی دارد. اثبات دعوای استراداد جهیزیه بدون سیاهه کمی دشوار است.

آیا زن میتواند در صورت فروش جهیزیه اش توسط همسرش شکایت کند؟

پاسخ این سوال مثبت است زیرا جهیزیه اموال زن است و زن مالکیت اموال را دارد. در صورتی که مرد جهیزیه همسرش را به فروش برساند. با اتهام فروش مال غیرروبرو می شود و تحت تعقیب کیفری قرار گیرد. همچنین لازم به ذکر است که این محکومیت غیر قابل تبدیل به جزای نقدی است و حداقل یکسال حبس، پرداخت جزای نقدی معادل دو برابر مال برده شده و همچنین رد مال را به دنبال دارد.

ما به شما بهترین وکیل در اصفهان را برای دادخواستتان و انجام امور حقوقیتان معرفی میکنیم. جناب حسین یاوری وکیل پایه یک دادگشتری کارشناس ارشد حقوق خصوصی ،وکیل بانک انصار سابق یکی از بهترین وکلای کیفری شهر اصفهان، متخصص در زمینه های  قتل، تجاوز به عنف،  کلاهبرداری، خیانت در امانت، جعل، تحصیل مال از طریق نامشروع، طلاق و دعاوی خانواده، امور ثبتی و ملکی در اصفهان میتواند در تمامی امور حقوقیتان راهنمایتان باشد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

Average rating ۵ / ۵. تعداد آرا: ۱

تا حالا رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

We are sorry that this post was not useful for you!

Let us improve this post!

Tell us how we can improve this post?

نوشته شده توسط وکیل پایه یک دادگستری تاریخ ارسال ۱۴۰۱/۰۵/۱۸ بدون نظر 200 نمایش دسته کیفری

دیدگاه کاربران

هنوز کسی نظری ارسال نکرده است.شما اولین نفر باشید.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.


مطالب مرتبط