طلاق در دوران عقد از طرف زن

ارسال شده توسط وکیل پایه یک دادگستری در ۱۴۰۱-۰۴-۰۴
۱
(۱)

طلاق در دوران عقد از طرف زن

در این مقاله میخواهیم راجب طلاق در دوران عقد و نحوه انجام آن را برای شما بگوییم. این مقاله راجب طلاق در دوران عقد از طرف زن و طلاق در دوران عقد و باکره بودن می باشد.

در دوران عقد یا همان نامزدی طلاق به شکل می باشد؟ این سوال برای کسانی که در این دوران گاهی به جدایی و طلاق  فکر می کنند بسیار مهم است.

انواع طلاق در دوران عقد

  • طلاق در دوران عقد از طرف مرد
  • طلاق در دوران عقد از طرف زن
  • طلاق در دوران عقد به صورت توافقی

طلاق در دوران عقد از طرف زن

طلاق در دوران عقد، با طلاق بعد از ازدواج زیاد فرقی ندارد و شما برای طلاق باید موارد زیر رو داشته باشید:

اگر شما دارای وکالت در طلاق هستید ، کارتان برای طلاق گرفتن راحت تر است و زوجه می تواند با همراه داشتن مدارک خود اقدام به طلاق کند. یا زوج باید یکی از شروط ۱۲ گانه ضمن عقد را داشته باشد.

  1. عدم پرداخت نفقه ( مدت ۶ ماهه )
  2. اعتیاد داشتن شوهر به الکل یا مواد مخدر
  3. دیوانه بودن مرد ( جنون )
  4. داشتن شغلی که باعثا آبروریزی برای یک زن می شود.
  5. زندانی شدن شوهر به مدت ۵ سال
  6. ترک کردن منزل بدون داشتن عذر موجه برای ۶ ماه
  7. عدم توانایی مرد به بچه دار شدن ( ۵ سال )
  8. رفتار بد شوهر
  9. غیب شدن زوج
  10. مجازات شدن مرد به مجازات تعزیری یا حدی
  11. ازدواج مجدد مرد بدون اجازه از زوجه
  12. داشتن بیماری لاعلاج

اگر قبل از ازدواج رابطه داشته باشند؟

اگر منظور از این دوره رابطه ای غیر از زناشویی بین زن و شوهر باشد ، رویه و رویکرد دادگاههای خانواده به این شکل است که زن باید گواهی بکارت را از پزشک قانونی گرفته و به دادگاه ارائه دهد تا ثابت کند باکره است ، در صورت تایید این گواهی از سوی دادگاه می تواند بر تصمیم دادگاه تأثیر گذار باشد.

لازم به ذکر است که گواهینامه بکارت در برخی از شعب دادگاه های خانواده در شهرهای دیگر کشور دریافت نمی شود و کافی است زوجین به عدم نزدیکی در رابطه زناشویی اقرار کنند.

چگونه در صورت باکره بودن طلاق جاری می شود

پس از آنکه دادگاه حکم به عدم امکان سازش دهد و اگر همسر باکره باشد اولاً ، پس از ثبت طلاق در دفترخانه وی حق مطالبه مهریه را ندارد و ثانیا ، پس از ثبت طلاق ، طرفین می توانند تقاضای شناسنامه جدیدی کند که  نام همسر سابقشان در آن ثبت نشده باشد.

گواهی بکارت و طلاق در دوران عقد

اگر زن ادعا کند که باکره است و حتی شوهر نیز موافق کند،  رویکرد برخی دادگاه های خانواده ارجاع زن به مرکز پزشکی قانونی برای معاینه پزشکی است.

دلیل آن این است که پس از رأی طلاق ، اگر زن باکره باشد ، پس از ثبت طلاق  در دفتر ، زن حق بررسی مهریه پرداخت شده را ندارد و زوجین می توانند پس از ازدواج درخواست شناسنامه جدید دهند که نام همسر سابق در آن ذکر نشده است. بنابراین ، زوجین ممکن است تمایل داشته باشند که در هنگام ازدواج مجدد ازدواج قبلی خود را پنهان کنند. بنابراین دادگاه همسر را برای معاینه به پزشک قانونی ارجاع میدهد.

مهریه در طلاق در دوران عقد

توافق نامه طلاق  در زمان ازدواج. یکی از مهمترین موضوعاتی که زن و شوهر باید در مورد آن توافق کنند مهریه و نحوه تهیه آن است. به دلیل فقدان رابطه زناشویی و همسر بودن باکره هنگام ثبت هر طلاق  از جمله توافق طلاق  در زمان ازدواج ، مهریه نیمی از مهریه ای است که در سند ازدواج برای همسر قید شده است. این بدان معناست که طبق قانون ، اگر زنی باکره باشد ، نصف مهریه به او تعلق می گیرد. اگر همسر قبل از طلاق تمام مهریه خود را در حالی که باکره است دریافت کرده است ، باید در طول طلاق  نیمی از آن را به شوهرش برگرداند.

اگر ازدواج دوم زن باشد نتیجه چه می شود؟

اگر ازدواج دومی زنی باشد که از ابتدا باکره نبوده در این حالت اگر نزدیکی  بین زن و شوهر وجود داشته باشد ، مرد باید مهریه زن را به طور کامل پرداخت کند. معمولاً در این حالت بین زن و شوهر اختلاف وجود دارد اما طبق قوانین اسلامی اگر زنی قسم بخورد که آنها رابطه زناشویی داشته اند حکمی به نفع زن صادر می شود. اما زوجین همچنین می توانند، برای پرداخت و دریافت مهریه کامل توافق کنند یا حتی زن می تواند موافقت کند که نیمی از مطالبه مهریه خود را در طلاق  بدهد و دادگاه طبق توافق طرفین رای صادر می کند.

مدارک لازم برای طلاق در دوران عقد

  • اصل عقدنامه زوجین یا رونوشت آن (درصورت نبود اصل عقدنامه)
  • اصل شناسنامه و کارت ملی زوجه و زوج
  • گواهی عدم بارداری
  • وکالت نامه محضری طلاق دو طرف
  • توافقنامه مبنی بر توافقات زوجین بر سر مهریه
  • نظر واحد مشاوره خانواده دادگاه
  • دریافت گواهی بکارت از پزشکی قانونی
  • یک قطعه عکس خانم برای معرفی به پزشکی قانونی

نکات طلاق زوجه باکره

نکته مهم در طلاق همسر باکره این است که بر خلاف ازدواج همسر باکره که نیاز به اجازه پدر یا پدربزرگ پدری دارد ، در طلاق  چنین چیزی وجود ندارد و اجازه هیچ یک از آنها را نمی خواهد.

در مورد حقوق مالی همسر باید گفت مهریه زن باکره در طول طلاق نصف می شود. البته توجه داشته باشید که باکره بودن در اینجا مهم نمی باشد بلکه مهم این است که هیچ رابطه زناشویی بین زن و شوهر برقرار نباشد. زیرا فقط با خواندن صیغه عقد ، زن نیمی از مهریه اجرا گذاشته را از شوهر بدهکار است و رابطه زناشویی شرط نیمه دیگر است.

نفقه همسر در صورت طلاق شخص باکره

نفقه همسر هیچ ربطی به باکره بودن او ندارد. بنابراین ، یک زن می تواند همه آن را مطالبه کند. مگر زن عدم تمکین کند. یعنی زن وظایف زناشویی خود را انجام نمی دهد. در این صورت ، هرگاه عدم تمکین زن ثابت شود ، دیگر حق نفقه نخواهد داشت.

مشاوره با وکیل جهت طلاق

اگر شما با یک وکیل متخصص خانواده در این زمینه مشاوره داشته باشید، او می تواند بهترین وکیل اصفهان راه حل را برای شما پیدا کند و در کوتاهترین زمان به نتیجه مطلوب برسید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

Average rating ۱ / ۵. تعداد آرا: ۱

تا حالا رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

We are sorry that this post was not useful for you!

Let us improve this post!

Tell us how we can improve this post?

نوشته شده توسط وکیل پایه یک دادگستری تاریخ ارسال ۱۴۰۱/۰۴/۰۴ بدون نظر 222 نمایش دسته خانواده

دیدگاه کاربران

هنوز کسی نظری ارسال نکرده است.شما اولین نفر باشید.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.


مطالب مرتبط