عسر و حرج در طلاق و شرایط آن

ارسال شده توسط وکیل پایه یک دادگستری در ۱۴۰۱-۰۷-۱۰
۰
(۰)

یکی از مواردی که میتواند دلیلی قانع کننده برای جدایی شود. عسر و حرج اگر در این خصوص اطلاعی ندارید. در ادامه مطلب با بهترین وکیل در اصفهان همراه باشید تا تمام نکات لازم را در اختیارتان قرار دهد. از این رو باید در ابتدا معنای آن را درک کنیم.

عسرو حرج

معنای لغوی عسر و حرج تنگنا سختی و مشقت است. همانطور که میدانید حق طلاق با مرد است یعنی مردان میتوانند بدون دلیل موجه هر زمان که اراده کردند از همسر خود جدا شوند. اما زنان چون حق طلاق ندارند باید دلیلی مثل عسرو حرج را ارائه و ثابت کنند. به طور و به طور کلی عسر و حرج به معنای وضعیتی است که زندگی زن را برای ادامه زندگی مشترک با سختی غیر قابل تحملی، همراه میسازد. به طوری که نمی تواند زندگی روزمر خود را سامان بدهد.

مواردی که عسر و حرج محسوب میشوند؟

  •  ترک زندگی مشترک توسط شوهر حداقل به مدت شش ماه متوالی یا ۹ ماه متناوب بدون عذر موجه.
  • کتک زدن
  • اعتیاد و یا بیماری صعب العلاج
  • محکومیت قطعی شوهر به حبس پنج سال یا بیشتر.
عسر و حرج در طلاق و شرایط آن

علاوه بر موارد فوق در هر موردی که دادگاه تشخیص دهد. زن درتنگنا و سختی و مشقت قرار گرفته (مانند عقیم بودن مرد به مدت  معین وموارد دیگر) با درخواست زوجه حکم طلاق صادر میشود.

دادخواست طلاق زن به دلیل عسر و حرج

همانطور که در ابتدای مطلب بهترین وکیل در اصفهان بیان کرد. حق طلا با مرد است و میتواند در هر زمان که اراده کرد از زن جدا شود. اما این شرایط برای زن امکان پذیر نیست مگر در شرایط ضمن عقد این حق را دریافت کرده باشد. در غیر این صورت زن برای طلاق گرفتن باید در موقعیت عسر و حرج باشد و بتواند اثبات کند که در وضعیت چنان دشواری قرار گرفته و ادامه زندگی مشترک برای وی امکان پذیر نیست. اگر عسر و حرج زن در داداگاه ثابت شود. دادگاه مرد را اجبار به طلاق می کند و یا حکم طلاق را صادر می کند.

عسر و حرج در طلاق و شرایط آن

نکاتی در خصوص طلاق زن

اگر مرد حاضر به طلاق دادن زن نشود، زن با اجازه دادگاه طلاق داده میشود. از این اگر زن در موقعیت عسر و حرج قرار گیرد میتواند با استناد به ماده ۱۱۱۳ قانون مدنی دادخواست طلاق خود را ارائه نماید. بهترین وکیل حقوقی در اصفهان بیان میکند که باید بدانید که  دراین نوع از طلاق رجوع یا بازگشت زوج به زندگی مشترک ممکن نمی‌باشد. اگر در ازدواج موقت شرایط عسر وحرج باشد. و زن بتواند آن را ثابت کند. دادگاه رای به ابطال باقی مدت یا انحلال نکاح موقت می دهد. زن با اثابت عسر و حرج ملزم به پرداخت وجه یا بخشش کل یا قسمتی از مهریه خود به شوهر نیست.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

Average rating ۰ / ۵. تعداد آرا: ۰

تا حالا رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

We are sorry that this post was not useful for you!

Let us improve this post!

Tell us how we can improve this post?

نوشته شده توسط وکیل پایه یک دادگستری تاریخ ارسال ۱۴۰۱/۰۷/۱۰ بدون نظر 249 نمایش دسته کیفری

دیدگاه کاربران

هنوز کسی نظری ارسال نکرده است.شما اولین نفر باشید.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.


مطالب مرتبط