عقد لازم و جایز چیست؟

ارسال شده توسط وکیل پایه یک دادگستری در ۱۴۰۱-۰۶-۲۹
۲.۴
(۱۶)

عقود بر اساس دو دسته بندی لازم و جایز تقسیم میشوند. عقود قرار دادهایی هستند که با آن ها ما متعهد یا متعهدله می شویم. اگر اطلاعات کافی ندارید و میخواهید بدانید عقد لازم و جایز چیست در ادامه مطلب با بهترین وکیل در اصفهان همراه باشید.

عقد لازم

عقود لازم عقد هایی هستند که در ضمن آن هیچ یک از طرفین حق فسخ را ندارند. مگر در شرایط قانونی، بدون رعایت شرایط قانونی حق فسخ وجود ندارد. عقد اجاره، عقد بیع و نکاح از دسته عقود لازم است.

شرایط عقد لازم

عقد لازم را فقط در صورتی میتوان فسخ کرد. که کالا مورد معامله نقصی داشته باشد. که در هنگام خرید آن را ندانید. و یا هر دو در طرف معامله نسبت به فسخ معامله رضایت داشته باشند. هردو طرف اقدام به فسخ معامله کنند. اراده و خواست یکی از طرفین نسبت به فسخ معامله تاثیری بر فسخ آن ندارد.

انواع عقود لازم

ما در زندگی رومزه از عقود لازم استفاده میکنیم. که شاید متوجه آن ها نباشیم در ادامه وکیل در اصفهان به انواع آن و تفاوت های عقد لازم و جایز میپردازد.

عقد لازم و جایز چیست؟
  • عقد بیع: عقد بیع عقدی است که در مقابل پرداخت وجهی مالکیت کالایی را به دست خواهید آورد. برای مثال در ازای پرداخت وجهی شما صاحب و مالک یک خودرو خواهید شد. در واقع در عقد بیع فروشنده ، مالکیت کالا را در برابر دریافت وجه یا مالی دیگر به خریدار انتقال می دهد.
  • عقد اجاره: عقد اجاره عقدی پرکاربرد و آشناست. در عقد اجاره طرفی مال خود را با گرفتن وجهی به عنوان اجرت در اختیار دیگران قرار خواهد داد. برای مثل فردی خانه خود را به مدت معلوم و با مبلغ اجاره معلوم در اختیار شخص دیگری قرار میدهد و در واقع از زمان قرار داد مستاجر صاحب خانه است.
  • عقد مساقات: عقد مساقات در واقع به معنی سیراب کردن درختان است. در این عقد یک طرف باغ خود را در اختیار شخصی قرار خواهد داد. و آن شخص با آبیاری درختان و رسیدگی به آن ها در محصولات درختان با صاحب باغ شریک میشود. یعنی محصولات باغ بین طرفین قرار داد تقسیم میشود.
  •  عقد صلح: در عقد صلح طرفین قرار داد با هم سازش میکنند و در واقع بر سر امری با یکدیگر به توافق میرسند. گاهی به دلیل جلوگیری از اختلافات احتمالی در آینده رفین با هم عقد صلح میکنند.
  • عقد مزارعه: این عقد امروزه کاربرد خود را از دست داده عقد مزارعه یک عقد کوتاه مدت است. در عقد مزارعه که در ارتباط با محصولات کشاورزی است محصول به دست آمده میان طرفین عقد تقسیم میشود البته در قرار داد نوع کشت و زراعت،  میزان و مقدار و قدرالسهم طرفین معامله مشخص خواهد بود.

عقد جایز

در مطلب فوق عقد لازم و تمام شرایط و انواع آن را توضیح دادیم. عقد جایز عقدی است که طرفین معامله میتواندد به راحتی معامله بدون دلیل فسخ کنند. در واقع هر زمانی که اراد کردند میتوانند معامله را حتی به صورت یکطرفه فسخ کنند. در ادامه مطلب همراه باشید تا با انواع عقد جایز و تفاوت عقد لازم و جایز آشنا شوید.

شرایط عقد جایز

عقد جایز بدون هیچ دلیل و منطقی فسخ میشود. و همچنین نیازی به موافقت طرف مقابل برای فسخ معامله نیست.

انواع عقد جایز

عقد لازم و جایز چیست؟
  • عقد ودیعه: این عقد نوعی عقد معین است که در آن شخصی مال را در اختیار فردی قرارر میدهد و آن فرد بدون گرفتن اجرت و هزینه از آن مال محافظت و نگهداری میکند.
  • عقد عاریه: این عقد در واقع همان عقد قرض دادن است. به موجب این عقد شما مالی را در اختیار فردی دیگر قرار خواهید داد. تا از آن مال بدون پرداخت هزینه ای بهره ببرد.
  • عقد مضاربه: عقد مضاربه از مهم ترین های عقد های جایز است. در این عقد یک سرمایه گذار سرمابه یک تجارت را در اختیار فردی قرار میدهد. طرف دیگر عمل تجارت و کسب سود از سرمایه ای که در اختیارش قرار گرفته را انجام میدهد و در نهایت سرمایه گذار را در سود خود شریک میکند.
  • عقد وکالت:شخصی فردی را با عنوان وکیل برای انجام امری جانشین خود میکند.عقد وکالت از دسته عقد های جایزیست که نسبت به دیگر عقد ها کارایی بیشتری دارد.
  • عقد شرکت: در عقد شرکت بین دو یا چند نفر معامله ای صورت میگیرد. در واقع  معامله بر مالی صورت میگیرد که میان آنها مشترک است.

تفاوت عقد لازم و جایز

عقد لازم و جایز چیست؟

در این مطلب به ویژگی های هر یک از عقد لازم و جایز پرداختیم. بهترین وکیل حقوقی در اصفهان بیان میکند که تفاوت این دو عقد در واقع به شرایط فسخ آن ها مربوط میشود. در عقد لازم طرفین معامله نمیتوانند معامله را فسخ کنند مگر با شرایط قانونی موجود در معامله اما در عقد جایز در هزمان هریک از طرفین اراده کنند میتوانند معامله را فسخ کنند. یکی دیگر از تفاوت های عقد لازم و جایر در زمان فوت یکی از طرفین معامله است که در عقد جایز معامله از بین خواهد رفت اما در عقد لازم بدین صورت نیست.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

Average rating ۲.۴ / ۵. تعداد آرا: ۱۶

تا حالا رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

We are sorry that this post was not useful for you!

Let us improve this post!

Tell us how we can improve this post?

نوشته شده توسط وکیل پایه یک دادگستری تاریخ ارسال ۱۴۰۱/۰۶/۲۹ بدون نظر 2433 نمایش دسته کیفری

دیدگاه کاربران

هنوز کسی نظری ارسال نکرده است.شما اولین نفر باشید.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.


مطالب مرتبط