عقود اذنی چیست و شرایط آن

ارسال شده توسط وکیل پایه یک دادگستری در ۱۴۰۱-۰۷-۰۲
۳.۴
(۲۴)

یکی دیگر از انواع عقود، عقود اذنی است. البته برخی فقها عقود اذنی را عقد واقعی نمی دانند. در ادامه بهترین وکیل در اصفهان درخصوص اینکه عقود اذنی چیست و شرایط آن چگونه است اطلاعاتی را در اختیارتان قرار خواهد داد.

عقود اذنی چیست؟

عقود اذنیه به عقدهایی گقته می شود که در آن تعهد و التزام وجود ندارد بلکه تحقق آن در گرو اذن است. عقد های متعددی در اثر تعهد ایجاد می شود. عقود اذنیه حیات خود را به طور مستمر از اراده دو طرف عقد میگیرند. یعنی باید به صورت مداوم از جانب طرفین عقد حمایت شود. چرا که در صورتی که این اذن مورد حمایت دو طرف واقع نشود عقد اعتباری ندارد.

عقود اذنی چیست و شرایط آن

شرایط عقود اذنی چیست

همانطور که در ابتدا بیان کردیم تحقق یافتن و ماندگاری عقود اذنی به رضایت طرفین بستگی دارد و در آن صیغه مطرح نیست. به هر طریق که رضایت از آن درک شود کفایت می کند.عقود اذنیه یکی از موارد عقد جایز است.

انواع عقود اذنی

عقود اذنی انواع مختلفی دارد. که وکیل در اصفهان در ادامه هریک از عقود را نام برده و تعریف خواهد کرد.

  • عقد ودیعه
  • عقد عاریه
  • عقد وکالت
  • عقد شرکت

عقد ودیعه

یکی از انواع عقود اذنی عقد ودیعه است. که در این نوع یک نفر مال و دارایی خود را به دیگری می سپارد به این دلیل که آن را به صورت رایگانه نگهدارد. شرط وقوع این عقد نیز این است که نگهدارنده مال را به رایگان نگهداشته و در قبال دریافت پول عقد دیگر ودیعه نیست به عنوان مثال می توان به نگهداری کفش در مساجد و حرم ها اشاره نمود .

عقد عاریه

در عقد عاریه یکی از دو طرف به دیگری اجازه می دهد. که از مال به رایگان استفاده نماید. این نوع عقدی است جایز و با مرگ هر یک از طرفین نیز منحل می شود .

عقد وکالت

یکی دیگر از انواع عقود اذنی عقد وکالت است. در این عقد یکی از طرفین طرف دیگری را برای انجام کاری به نمایندگی از خود برمیگزیند طرفی که وکالت می دهد موکل بوده و طرفی که وکالت را می پذیرد وکیل می باشد. موکل برای هر کاری به غیر از لعان , سوگند , شهادت و…. میتواند به وکیل وکالت دهد .

عقد شرکت

عقد شرکت از انواع عقود اذنی و معین می باشد. در عقد شرکت بین دو یا چند نفر معامله ای صورت میگیرد. در واقع  معامله بر مالی صورت میگیرد که میان آنها مشترک است. به این صورت است که در ان مالک های جزء وجود نداشته و در یک مالکیت جمعی و اشتراکی ادغام می شوند.

عقود اذنی چیست و شرایط آن

عقود جایز غیر اذنی

حالکه جواب سوال عقود اذنی چیست را به دست آورده اید. وکیل حقوقی در اصفهان بیان میکند که شما عزیزان باید بدانید که عقد جایز غیر اذنی این گونه است که هر یک از دو طرف هر زمان که بخواهد می تواند آن را فسخ کند در کشور ما عقود در دو عقد لازم و غیر لازم می باشد. عقد جایز مطابق قانون قابل فسخ می باشد. اما در مقابل عقد لازم قابل فسخ نیست. و دو طرف ملزم به مفاد عقد می باشند. خود عقود جایز به دو گروه عقود جایز اذنی و غیر اذنی تقسیم می شود. چرا که سرچشمه عقود اذنی اذن می باشد و طبق قانون مدنی ماده ۹۴۵ این نوع عقد با مرگ و یا حجر هر یک از دو طرف فسخ می شود .

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

Average rating ۳.۴ / ۵. تعداد آرا: ۲۴

تا حالا رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

We are sorry that this post was not useful for you!

Let us improve this post!

Tell us how we can improve this post?

نوشته شده توسط وکیل پایه یک دادگستری تاریخ ارسال ۱۴۰۱/۰۷/۰۲ بدون نظر 4495 نمایش دسته کیفری

دیدگاه کاربران

هنوز کسی نظری ارسال نکرده است.شما اولین نفر باشید.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.


مطالب مرتبط