عقود معوض و غیرمعوض چیست ؟

ارسال شده توسط وکیل پایه یک دادگستری در ۱۴۰۱-۰۶-۲۴
۲.۷
(۳)

عقود معوض و غیرمعوض نوعی از عقدها هستند. که در زندگی روزمره بیشتر با آن ها سروکار داریم. اگر از شما بپرسند عقود معوض و غیرمعوض چیست؟ چه جوابی خواهید داد. در ادامه مطلب بهترین وکیل در اصفهان پاسخ این سوال را خواهد داد.

عقد چیست؟

عقد از واژه عهد گرفته شده و در واقع یعنی عهد و پیمان بستن میان دو یا چند فر.در علم حقوق عقد به معنای تعهد یک نفر یا چند نفر در مقابل فرد یا افرادی دیگر است. این واژه از حیث اصطلاحی به این معنی است. که رابطه حقوقی بین طرفین عقد ایجاد شده است. تعهدهایی که در بین طرفین شکل می‌گیرد، می‌تواند مالی یا در قبال انجام کاری باشد. عقد انواع مختلفی دارد. که در ادامه به تعریف عقد معوض و غیر معوض میپردازیم.

عقد معوض و غیرمعوض

همانور که در ابتدای مطلب بهترین وکیل در اصفهان بیان کرد. عقود معوض و غیر معوض از عقودی هستند. که بسیار پر استفاده اند. از این رو بهتر است که اطلاعات کافی در رابطه با این عقود بدانیم. به عقد غیر معوض اصطلاحا عقد مجانی نیز گفته میشود.

عقد معوض

عقود معوض و غیرمعوض چیست ؟

عقد معوض در واقع یعنی شما به ازای مالی که از شخصی دریافت کرده اید. مالی دیگر را به او بدهید. با مثالی سادتر عقد معوض را بیان میکنیم. فرض کنید شما قصد فروش خانه خود را دارید. خریدار با پرداخت مبلغ معنی به شما خانه شما را به تملک خود در می آورد در واقع مال شما یعنی خانه تان با پول معاوضه شد. به این عقد، عقد معوض می گویند. فروش ماشین یا عقد اجاره از دیگر عقود معوض است.

عقد غیرمعوض

عقود معوض و غیرمعوض چیست ؟

در عقد غیرمعوض بر خلاف عقد معوض شما در ازای پرداخت مالی چیزی دریافت نمیکنید. ساده ترین مثالی که بهترین وکیل حقوقی در اصفهان میتوانست به کار ببرد. بخشیدن مالی به کسی است. برای مثال هدیه دادن یا بخشیدن ملکی به شخصی بدون دریافت وجه و … به همین دلیل است که به این عقد عقد مجانی نیز می گویند. این عقد را طرف مقابل میتواند نپذیرد.

تفاوت های عقد معوض و غیرمعوض

دو تفاوت در این عقود وجود دارد که عبارت است از:

  • وجود عوض:در عقد معوض هدف از عقد و متعهد شدن به آن، به دست آوردن عوض متقابل است . ما متعهد به تحویل ماشین می شویم تا پول آن را بدست بیاوریم اما در عقد غیر معوض یا عقد مجانی ، این عوض وجود ندارد
  • انجام دادن تعهدات: در عقد معوض عوض وجود دارد. بنابراین اگر یکی از طرفین به تعهد خود عمل نکند. طرف مقابل هم میتواند به تعهدات خود پای بند نباشد. در عقد غیرمعوض اما هیچ عوض و مالی وجود ندارد. از این رو اگر متعهد به تعهد خود عمل نکند. فقط از طریق شکایت کردن میتوان اور مجبور به انجام تعهد کرد.

حق حبس در عقود معوض

همانطور که گفته شد. اگر در عقد معوض یکی از طرفین قرارداد به عهد خود عمل نکند. طرف مقابل هم میتواند به تعهدات خود عمل نکند. و وفای به عهد را موکول به اجرای تعهد از سمت طرف دیگر کند. که به این روند در حقوق حق حبس می گویند.

تجارتی بودن عقود معوض

عقود معوض تجارتی هستند. عقود غیرمعوض تجارتی محسوب نمیشوند. چرا که تجارت نیازمند تبادل مال است. اما در عقود غیر معوض همانطور که می دانید فقط یکی از طرفین مال خود را از دست میدهد. و تبادلی صورت نمی گیرد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

Average rating ۲.۷ / ۵. تعداد آرا: ۳

تا حالا رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

We are sorry that this post was not useful for you!

Let us improve this post!

Tell us how we can improve this post?

نوشته شده توسط وکیل پایه یک دادگستری تاریخ ارسال ۱۴۰۱/۰۶/۲۴ بدون نظر 650 نمایش دسته کیفری

دیدگاه کاربران

هنوز کسی نظری ارسال نکرده است.شما اولین نفر باشید.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.


مطالب مرتبط