عواقب عدم حضور در دادگاه چیست

ارسال شده توسط وکیل پایه یک دادگستری در ۱۴۰۱-۰۶-۱۵
۳.۲
(۲۶)

وقتی احضاریه دادگاه به دستتان میرسد و برای حضور در دادگاه مردد میشوید همان لحظه سوال برایتان پیش می آید. که عواقب عدم حضور در دادگاه چیست؟ در ادامه مطلب با ما همراه باشید. تا بهترین وکیل اصفهان عواقب حضور در دادگاه را در اختیارتان قرار دهد.

حضور طرفین دعاوی

در هر دعاوی خواهان و خوانده و وکیل یا نماینده قانونی آن ها باید در جلسه دادگاه حضور یابند. اگر طرفین دعوا وکیل داشته باشند. وکیل موظف به حضور در دادگاه در روز معین است. مگر در شرایطی خاص که در مقاله قبلی گفته شد. اما خواهان و خوانده طبق ماده ۹۳ آیین دادرسی مدنی می توانند در جلسه دادرسی حاضر شوند. و یا لایحه ارسال کنند. عدم حضور در دادگاه عواقبی دارد که در ادامه بیشتر توضیح خواهیم داد.

عواقب عدم حضور در دادگاه چیست

عواقب عدم حضور خواهان

طبق ماده ۹۳ آیین دادرسی مدنی خواهان میتواند در جلسه دادگاه شرکت نکند و فقط وکیل او حاضر شود و یا لایحه ای تنظیم و برای دادگاه ارسال نماید. اما عدم حضور او میتوانند سبب مشکلاتی شود. چرا که در دادگاه باید اصل مدارک و اسنادی که پیوست دادخواست است را ارائه دهد. اگر خواهان حضور نیابد. و مدارک را توسط وکیل یا نمابنده قانونی خود ارائه ندهد. دادخواست خواهان به دلیل اینکه مدارک خواهان سند عادی محسوب گردید و خوانده نسبت به آن سند ادعای انکار و تردید را مطرح کند، آن سند دیگر جزء دلایل خواهان محسوب نمی شود. همچنین طبق ماده ۹۵ قانون آیین دادرسی مدنی حاضر نشدن خواهان در دادگاه مانع از رسیدگی یا صدور رای نیست.

در چه صورتی دادخواست خواهان ابطال میشود؟

اگر دادگاه به توضیحات خواهان برای دادن رای نیاز داشته باشد. و توضیحات خوانده برای صدور رای کافی نباشد دادخواست خواهان ابطال میشود. دادگاه با ذکر این نکته که اخذ توضیح از خواهان لازم بوده و اصل مستندات او ارائه نشده است، رای به ابطال دادخواست میدهد.

عواقب عدم حضور خوانده

برای خوانده نیز مانند خواهان طبق ماده ۹۳ قانون دادرسی مدنی الزام به شرکت در جلسه دادگاه نیامده و خوانده میتواند به جای خود وکیل یا نماینده قانونی را بفرستد. اما نیامدن وی به جلسه دادگاه میتواند سبب مشکلاتی شود. چون او باید با ارائه مدارک از خود دفاع کند. در صورتی حضور نیابد و اصل مد ارک را ارئه ندهد آن وقت مدارک وی سند عادی محسوب میشود. و خواهان نسبت به آن سند ادعای انکار و تردید را مطرح کند. و آن سند دیگر جزء دلایل خوانده محسوب نمی شود.عدم حضور خوانده سبب میشود که از حقوق مشخص شده برای جلسه اول دادرسی محروم شود. در صورت نبود خوانده دادگاه میتواند رای غیابی صادر کند.

عواقب عدم حضور وکیل

بهترین وکیل اصفهان در مقاله قبل بیان کرد. که اگر وکیل عذر موجه خود را به دادگاه ارائه دهد. دادگاه بعد از بررسی عذر وکیل را موجه بداند. ترتیب اثر خواهد داد. اما اگر عذر وکیل موجه نباشد. روند رسیدگی پرونده ادامه می یابد. و دادگاه حکم تعقیب انتظامی وکیل را به مراجع صلاحیتدار انتظامی می دهد.

صدور حکم غیابی

عواقب عدم حضور در دادگاه چیست

حکم دادگاه نسبت به خواهان حضور خواهد بود. و فقط نسبت به خواهان غیابی صادر خواهد شد. اگر خوانده یا وکیل و یا نماینده قانونی او در جلسات دادگاه شرکت نکنند. و همچنین دفاعیه ارسال نکنند. و نیز اخطاریه حضور در دادگاه به صورت واقعی ابلاغ نشده باشد. در این صورت حکم غیابی صادر خواهد شد. خوانده میتواند به حکم غیابی اعتراض کند. به این اعتراض واخواهی میگویند.

حاضر نشدن در جلسات شورای حل اختلاف چه عواقبی دارد؟

حاضر نشدن در جلسات شورای حل اختلاف دقیقا مثل دادگاه است. اگر جلسه شورای حل اختلاف برای صلح و سازش باشد حضور الزامی نیست و مشکلی هم ایجاد نمیشود.

بپیشنهاد میشود در شرایطی که نمیتوانید در دادگاه حضور به عمل آورید. حتما از بهترین وکیل اصفهان کمک بگیرید. تا در جلسات حضور یابد. و بتواند در سریع ترین زمان ممکن به مسائل و مشکلاتتان بدون حضور خودتان در دادگاه رسیدگی کند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

Average rating ۳.۲ / ۵. تعداد آرا: ۲۶

تا حالا رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

We are sorry that this post was not useful for you!

Let us improve this post!

Tell us how we can improve this post?

نوشته شده توسط وکیل پایه یک دادگستری تاریخ ارسال ۱۴۰۱/۰۶/۱۵ بدون نظر 6437 نمایش دسته کیفری

دیدگاه کاربران

هنوز کسی نظری ارسال نکرده است.شما اولین نفر باشید.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.


مطالب مرتبط