فرار از صحنه تصادف و مجازات آن

ارسال شده توسط وکیل پایه یک دادگستری در ۱۴۰۱-۰۷-۱۷
۲.۲
(۱۰)

فرار از صحنه تصادف از اتفاقاتی است. که شاید بارها شنیده و دیده باشید. و یا حتی برایتان رخ داده باشد. اما حال باید بدانیم که فرار از صحنه جرم مجازات آن چیست؟ در ادامه مطلب بهترین وکیل اصفهان درخصوص فرار از صحنه تصادف و مجازات آن اطلاعاتی در اختیارتان قرار خواهد داد.

فرار از صحنه جرم

اگر در خیابان تصادف کردید. باید بدانید که فرار از صحنه تصادف به دلیل ترس، اضطراب، خشم و .. در صورتی که حادثه منجر به آسیب دیدگی یا مرگ شخصی شود. جرم محسوب شده و مجازاتی برای شخص خاطی به همراه دارد. که در ادامه به صورت واضح شرح خواهیم داد.

فرار از صحنه تصادف و مجازات آن

تصادف جرحی و غیر جرحی

در تصادفات غیر جرحی به سرنشینان خودرو آسیبی وارد نمیشود. و تنها به خود وسیله نقلیه خسارت وارد میشود. اما در تصادفات جرحی به سر نشینان خودرو یا عابران پیاده در صحنه آسیب جدی وارد میشود. در این دسته از تصادفات فرار از صحنه تصادف برای مقصر مجازات کیفری همراه خواهد داشت.

مجازات فرار از صحنه جرم

مجازات فرار از صحنه تصادف به میزان آسیبی که به شخص وارد میشود متغییر است. به طور کلی ترک کردن صحنه ای که شخص مقصر باشد. با مجازات کیفری همراه خواهد بود. در ادامه مجازات جرم ها را بر اساس میزان جراحت و آسیب وارد شده بررسی خواهیم کرد.

مجازات در صورت آسیب دیدگی

اگر در تصادفی که برایتان رخ داد با یک وسیله نقلیه دیگر و یا یک عابر پیاده برخورد کردید. به گفته بهترین وکیل کیفری اصفهان شما مسئول هستید. که در اولین فرصت مصدوم را به بیمارستان و مراکز درمانی برسانید. براساس قانون هر گونه نقص و اختلال جسمی که در تصادفات رخ میدهد. حتی در صورتی که به نقص یا از کار افتادگی منجر نشود با مجازات همراه است. برای جبران خسارت شخص به یک تا سه ماه حبس و درصورتی که مصدوم درخواست دیه کند ملزم به پرداخت دیه میشود. اگر مصدوم رضایت دهد و شکایت نکند. هیچ یک از این مجازات برای مقصر رخ نخواهد داد.

فرار از صحنه تصادف و مجازات آن

درصورت فرار

در صورتی که مقصر از صحنه جرم فرار کند. مجازت آن بیش از دو سوم مجازات عمومی یعنی بیشتر از دو سوم یک تا سه ماه حبس است.

مجازات فرار از صحنه تصادف در صورت عارضه لاعلاج

در برخی از تصادفات آسیب شدید وارد میشود. مثل قطع عضو یا ایجاد شدن بیماری لاعلاج که در صورت بروز همچین حوادثی شخص مقصر محکوم به حبس از دو ماه تا یکسال خواهد شد. بهترین وکیل در اصفهان بیان میکند. که فرد مصدوم میتواند درخواست دیه کند. که در این صورت فرد مقصر باید مبلغ مشخص دیه را پرداخت کند.

در صورت فرار

در صورتی که از صحنه جرم فرار کند مجازات دو برابر خواهد شد. یعنی اگر از محل حادثه فرار کند به بیش از دو سوم مجازات یک سال حبس محکوم خواهد شد.

مجازات فرار از صحنه جرم در صورت فوت

یکی از ناگوارترین تصادفات رانندگی مرگ فرد مصدوم است. برخی در راه رسیدن به بیمارستان جان خود را از دست میدهند. مجازات مرگ و میر غیر عمد در تصادفات رانندگی ۶ ماه تا ۳ سال حبس است

در صورت فرار

در صورت فرار از صحنه تصادف مانند دیگر موارد به بیشتر از دو سوم مدت زمان حبس مشخص شده محکوم خواهد شد. همچنین در صورتی که خانواده متوفی درخواست دیه کنند. مقصر باید دیه را بپردازد.

سوالات متداول

برای اطلاعات بیشتر و بهتر شما بهترین وکیل اصفهان به چند مورد از سوالات پر تکرار شما عزیزان پاسخ خواهد داد.

در چه صورتی با وجود عدم فرار از صحنه تصادف مجازات بیشتر خواهد شد؟

در صورتی که فرد بی توجهی و با سهل انگاری باعث وقوع تصادف شده باشد. برای مثال مصرف مشروبات الکلی هنگام رانندگی، وجود نقص فنی در ماشین، رعایت نکردن سرعت مجاز، نداشتن گواهینامه و… 

در چه صورتی از شدت مجازات کاسته میشود؟

در صورتی که فرد خاطی در محل حادثه باقی بماند. و در صورت امکان فرد مصدوم را به بیمارستان برساند. مقدار قابل توجهی از مجازات او کاسته میشود.

آیا امکان باطل شدن گواهینامه مقصر وجود دارد؟

بله. قانون این اختیار را دارد تا علاوه بر مجازات شخص خاطی، رانندگی با وسیله نقلیه را نیز برای مدت زمانی مشخص، ممنوع اعلام کند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

Average rating ۲.۲ / ۵. تعداد آرا: ۱۰

تا حالا رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

We are sorry that this post was not useful for you!

Let us improve this post!

Tell us how we can improve this post?

نوشته شده توسط وکیل پایه یک دادگستری تاریخ ارسال ۱۴۰۱/۰۷/۱۷ بدون نظر 2643 نمایش دسته کیفری

دیدگاه کاربران

هنوز کسی نظری ارسال نکرده است.شما اولین نفر باشید.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.


مطالب مرتبط