قذف و حد قذف چیست؟

ارسال شده توسط وکیل پایه یک دادگستری در ۱۴۰۱-۰۶-۲۱
۳
(۴)

اگر میخواهید بدانید قذف و حد قذف چیست؟ جرم محسوب میشود یا نه؟ و مجازات آن چیست؟ حتما در ادامه مطلب با بهترین وکیل حقوقی در اصفهان همراه باشید. تا تمامی اطلاعات درباره این موضوع را در اختیارتان قرار خواهیم داد.

قذف و حد قذف

قذف در واقع نوعی از توهین شدید است. نسبت دادن زنا یا لواط به شخص دیگر قذف نامیده میشود. قذف جرم است. با یک مثال ساده قذف را توضیح خواهیم داد. فرض کنید شخصی به خانوم مقابل خود توهین کند. و زنا را به او نسبت دهد. در این صورت اگر نتواند این موضوع را در دادگاه ثابت کند. مرتکب حکم قذف میشود. یا فرض کنید به مردی لواط ( همجنسگرایی مردانه) را نسبت دهد. و نتواند این موضوع را در دادگاه ثابت کند. در واقع مرتکب حکم قذف میشود. این جرم حتی اگر لفظی نباشد. در صفحات مجازی هم رخ دهد قابل پیگیری است. قذف جزو جرایم حدی است. به این معنا که مجازات آن در شریعت اسلام مشخص و معین است.

قذف و حد قذف چیست؟

شرایط تحقق جرم

کسی که فحاشی میکند و زنا یا لواط را به زن و مردی نسبت میدهد قاذف نامیده میشود. فرد مقابل او مقذوف نامیده میشود. یکی از شرایط تحقق این جرم این است که مقذوف در زمان اتفاق بالغ، عاقل، مسلمان و موجه باشد متظاهر به زنا نباشد. یعنی به اموری مثل زنا و لواط مشهور نباشد. اگر شخص مقذوف به این کار شهرت داشته باشد. دیگر نسبت دادن زنا یا لواط به او جرم نیست. همچنین اگر شخصی به شخص دیگر فحاشی کند. که در آن به مادر او نسبت زنا داده شود. در این صورت قاذف نسبت به مادر توهین شونده، مرتکب قذف میشود و نسبت به خود فرد مرتکب توهین شده است. و نیز اگر مقذوف معنی فحاشی را نفهمد. مثلا اگر با گویش محلی هم به شخصی فحاشی ناموسی شود. و مقذوف معنی آن را نفهمد باز هم جرم واقع شده است.

مجازات حد قذف

مجازات قذف ۸۰ ضربه شلاق است و تنهادر صورتی مجازات حد قذف ساقط میشود. که شاکی ببخشد. در مواردی هم به جای ۸۰ ضربه شلاق، تنها ۳۱ تا ۷۴ شلاق مجازات قذف است. که بهترین وکیل اصفهان چند مورد از این دست از مجازات را برایتان بیان میکند:

  • اگر مقذوف پسر زیر ۱۵ سال و غیر مسلمان باشد.
  • اگر پدر یا جدی پدری به فرزند یا نوه خود لواط یا زنا را نسبت دهند.
  • اگر شخصی از روی خشم به ائمه فحاشی کند. یا کسی که به نقل از دیگری به پیامر یا امامان فحاشی کند.
  • در صورتی که شخص قبلا سه بار اقدام به قذف دیگری کرده باشد و به مجازات قذف محکوم شده باشد ، برای بار چهارم به اعدام محکوم می شود .

نکاتی در رابطه با این جرم

  • این جرم حتی اگر لفظی نباشد و فقط در صفحات مجازی رخ دهد قابل پیگیری است.
  • قذف یک حق الناس است. یعنی مقذوف، برای مجازات قاذف حتما باید از او شکایت کند.
  • اگر شخصی به چند نفر نسبت زنا یا لواط دهد، و به صورت جداگانه شکایت کنند. ۸۰ ضربه برای قاذف به صورت جداگانه اعمال میشود یعنی اگر ۲ نفر باشند. قاذف به ۱۶۰ ضربه شلاق محکوم میشود.
قذف و حد قذف چیست؟

چه زمانی مجازات اجرا نمی شود؟

زمانی که نسبت داده شده به مقذوف بر اساس شهود و علم قاضی ثابت شود. مجازات اجرا نمیشود. و درصورتی که فرد شاکی قبل از اجرای حکم فوت شود و ورثه او هم گذشت کنند. و نیز در صورتی که شخصی به شما لواط یا زنا را نسبت دهد و متقابلا شما هم به او زنا یا لواط را نسبت دهید در این صورت امکان قذف توسط شما و طرف مقابلتان وجود ندارد.

نحوه شکایت

بهترین وکیل کیفری در اصفهان بیان میکند برای شکایت از جرم قذف ، شاکی باید به یکی از دفاتر خدمات الکترونیکی قضایی مراجعه کند و پس از انجام ثبت نام در سامانه ثنا ، شکایت خود را در خصوص جرم قذف تنظیم کند . نکته مهمی که در مورد نحوه شکایت از جرم قذف وجود دارد آن است باید مدارک کافی برای مرتکب شدن آن شخص به جرم قذف ارائه دهند . جرم قذف را می توان با استناد به شهادت شهود و یا اقرار مرتکب اثبات کرد .

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

Average rating ۳ / ۵. تعداد آرا: ۴

تا حالا رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

We are sorry that this post was not useful for you!

Let us improve this post!

Tell us how we can improve this post?

نوشته شده توسط وکیل پایه یک دادگستری تاریخ ارسال ۱۴۰۱/۰۶/۲۱ بدون نظر 343 نمایش دسته کیفری

دیدگاه کاربران

هنوز کسی نظری ارسال نکرده است.شما اولین نفر باشید.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.


مطالب مرتبط