قسامه چیست و شرایط آن

ارسال شده توسط وکیل پایه یک دادگستری در ۱۴۰۱-۰۵-۲۵
۳.۱
(۹)

قضاوت در دیدگاه اسلام یکی از ارزشمندترین و در عین حال خطرناک‌ترین مناصب اجتماعی است. و قاضی داور یا دادرس شخصی است که به قضاوت می‌پردازد و مسئولیت صدور حکم با وی است. قاضی برای قضاوت خود نیاز به مدارکی و شهادت هایی دارد تا بتواند قضاوتی درست انجام دهد. یکی از دلایل و روش ‌های اثبات قسامه است. در ادامه مطلب درباره اینکه قسامه چیست و شرایط آن صحبت میکنیم. شما میتوانید با کمک گرفتن و از یک وکیل کیفری در اصفهان در دادگاه پیروز شوید. با همراه باشید.

قسامه چیست

قسامه در لغت به‌ معنی سوگند و سوگند خوردگان است. به مجموعه قسم هایی گفته می شود که برای اثبات جنایت عمدی یا غیرعمدی به کار گرفته می شود. قسامه شرایطی دارد که در ادامه شرایط آن را بازگو خواهیم کرد.

قسامه چیست و شرایط آن

شرط قسامه

  • منکرِ جنایت، ادله دیگری به جز سوگند نداشته باشد. 
  • لوث برای قاضی حاصل شود.

مفهوم لوث

گاهی در برخی از پرونده های قتل قاضی در مورد بی گناهی و یا گناهکار بودن متهم دچار شک و تردید میشود. به این وضعیت لوث گفته میشود که یکی از شرایط قسامه همین لوث بودن است. با یک مثال ساده تر میشود این موضوع برا بیان کرد برای مثال جنازه‌ای در محلی یافت می‌شود و شخصی با لباس خونین در بالای سر جنازه ایستاده است. در این حالت، هیچ دلیل معتبری مبنی بر قاتل بودن آن شخص وجود ندارد، اما مجموع اوضاع و احوال سبب مظنون شدن قاضی به وی می‌شود. چنین شرایطی لوث نام دارد. در چنین حالتی، شاکی می‌تواند با اجرای قسامه و بدون نیاز به سایر دلایل، مجرمیت متهم را اثبات و مطالبه‌ی قصاص و دیه نماید.

چند نکته مربوط به لوث

  • صرفا حضور شخصی در محل وقوع حادثه باعث لوث بودن نمیشود. شخص باید در محل جرم حضور داشته باشد. برای مثال بر پیرهن فرد از خون فرد کشته شده لکی وجود داشته باشد. در این صورت لوث محسوب میشود.
  • اگر رای قاضی حکم قسامه است باید مدارک و قرائنی که باعث ایجاد این وضعیت لوث شده است را در حکم خود قید کند.
  • پس از به وجود آمدن لوث، قاضی از متهم می خواهد تا دلیلی بر نفی اتهام خود اقامه کند. اگر متهم دلیلی ارائه کند. نوبت به قسامه نمی رسد. اما اگر متهم هیچ دلیلی برای نفی اتهام از خود ارائه نکند، نوبت به قسامه می رسد.

تعداد قسامه

از قسامه برای هر جرمی استفاده نمیشود. بلکه فقط برای اثبات اتهام یا برائت از اتهام جنایت موجب قصاص یا دیه به‌کار می‌رود. تعداد قسم هایی که باید در دادگاه خورده شود. برای جرم قتل عمد و غیر عمدی و یا کمتر از قتل و جرم بر اعضا یا منافع با هم متفاوت است. باتوجه به اینکه می دانیم قسامه چیست، برای اثبات قتل عمد نیاز به سوگند پنجاه نفر مرد از خویشان و بستگان مدعی است. سوگند خود شاکی، اعم از اینکه زن باشد یا مرد، جز این پنجاه نفر محسوب می‌شود. و وی نیز می‌تواند سوگند بر مجرمیت متهم بخورد. این پنجاه نفر باید سوگند بخورند که متهم قاتل است. و یا از قاتل بودن متهم اطلاع دارند.

نکته قابل توجه:  تفاوتی که در جراحت و قتل وجود دارد آن است که هنگام اجرای این شیوه سوگند در مورد قتل، باید پنجاه شخص مختلف جهت اقامه قسامه حضور پیدا کنند و کسی نمی‌تواند با تکرار قسم‌ها تعداد آن‌ها را به پنجاه عدد برساند، اما در جنایت بر اعضا و منافع در صورت نبود نفرات لازم، شاکی اعم از اینکه زن باشد یا مرد خود می‌تواند به همان تعداد قسم را تکرار و در نتیجه جرم را اثبات کند.

تفاوت تعداد قسم ها

قسامه چیست و شرایط آن

 تعداد قسم هایی که باید خورده شود هنگامی که جرم رخ داده قتل نیست و کمتر از قتل و جرم بر اعضا یا منافع محسوب می‌شود به شرح زیر است:

  • ۶ قسم برای جرمی که منجر به پرداخت دیه کامل باشد.
  • ۵ قسم برای جرمی که منجر به پرداخت پنج ششم دیه کامل باشد.
  • ۴ قسم برای جرمی که منجر به پرداخت دو سوم دیه کامل باشد.
  • ۳ قسم برای جرمی که منجر به پرداخت یک دوم دیه کامل باشد.
  • ۲ قسم برای جرمی که منجر به پرداخت یک سوم دیه کامل باشد.
  • ۱ قسم برای جرمی که منجره به پرداخت یک ششم دیه کامل یا کمتر از آن باشد.

اجرای قسامه

تا اینجا مطلب که با ما همراه بودید متوجه شدید که قصامه چیست و شرایط آن را درک کردید حال نوبت به اجرای قسامه است باید بدانیم که قسامه چطور به اجرا در می آید. وقتی شرایط لوث است اولین کسی که میتواند درخواست اجرای قسامه دهد شاکی پرونده است. اما اگر شاکی به هر دلیل نتواند یا نخواهد از قسامه بهره ببرد، می‌تواند از متهم مطالبه‌ی قسامه کند. در این حالت، متهم باید برای اثبات بی‌گناهی و رفع اتهام خود قسامه اجرا کند و اگر مطابق قانون، اقامه‌ی قسامه کند، تبرئه خواهد شد. اگر متهم هم نتواند و یا نخواهد قسامه اجرا کند، به‌موجب ماده‌ی ۳۱۹ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲، محکوم به پرداخت دیه خواهد شد. پس عدم اجرای قسامه توسط متهم هیچ گاه نمی‌تواند موجب اجرای قصاص و اعدام وی شود.

اگر نیاز به مشاوره و کمک برای اجرای قسامه در امور پیش آمده خود دارید میتوانید از بهترین وکیل در اصفهان کمک بگیرید. وکیل میتواند بهترین راهنما در مسیرتان باشد. و شما را از بسیاری از گمراهی ها نجات دهد. شاید برخی از متهمان نمی دانند که قسامه چیست با کمک یک وکیل میتوانند در صورت بودن شرایط لازم قسامه را به اجرا در آورند. و در دادگاه خود پیروز شوند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

Average rating ۳.۱ / ۵. تعداد آرا: ۹

تا حالا رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

We are sorry that this post was not useful for you!

Let us improve this post!

Tell us how we can improve this post?

نوشته شده توسط وکیل پایه یک دادگستری تاریخ ارسال ۱۴۰۱/۰۵/۲۵ بدون نظر 1590 نمایش دسته کیفری

دیدگاه کاربران

هنوز کسی نظری ارسال نکرده است.شما اولین نفر باشید.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.


مطالب مرتبط