قوانین جدید طلاق توافقی در سال ۹۸ و ۹۹ و مراحل انجام آن

ارسال شده توسط وکیل پایه یک دادگستری در ۱۳۹۸-۱۲-۰۷
۱.۳
(۳)

از قوانین جدید طلاق توافقی در ایران به این روال است که زوجین باید در دوره های مشاوره بهزیستی شرکت کنند تا به اصطلاح گواهی عدم سازش از طرف واحد مشاوره مورد نظر صادر گردد. همچنین، طلاق توافقی می تواند بدون حضور یک از زوجین یا هر دوی آن ها صورت بگیرد. از دیگر شرایط جدید طلاق توافقی ، طلاق در خارج از کشور است.تحت شرایطی که شخصی با یک فرد غیر ایرانی ازدواج کرده و در کشور محل اقامت او به صورت توافقی از هم جدا می شوند، باید عمل طلاق را طبق قانون رسمی کشور ما نیز انجام دهند تا در سازمان ثبت اسناد، طلاق این افراد به صورت رسمی ثبت شود.

قوانین جدید طلاق توافقی

تا قبل از آذرماه سال ۹۷، زوجین می‌توانستند برای ثبت دادخواست طلاق توافقی، به دفتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کرده و دادخواست طلاق توافقی خود را ثبت کنند.اما از ابتدای آذر سال ۹۷، با توجه به بخشنامه شماره ۵۵/۱۳۱۰۴/۹۰۰۰ مورخ ۹۷/۹/۵ دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، مجاز به ثبت دادخواست طلاق توافقی بدون ارائه گواهی مراکز غربالگری و یا مشاوره خانواده که اصطلاحاً به آن گواهی عدم انصراف از طلاق گفته می‌شود، نیستند.

نمونه فرم درخواست طلاق توافقی

 

برای این منظور می توان از وکلای حقوقی مجرب در زمینه طلاق کمک گرفت که مجبور به شرکت در جلسات مشاوره یا دادگاه نباشید.دفتر وکالت حسین یاوری ، بهترین وکیل حقوقی اصفهان همواره با ارائه بهترین و اصولی ترین مشاوره ها در زمینه طلاق توافقی همواره آماده ارائه خدمات به شما می باشد.

هنگامی که طرفین به دفتر وکالت مراجعه می نمایند، وکیل توافقات طرفین را نگارش کرده و در صورت نیاز با انجام ثبت محضری این توافقات نسبت به ادامه راه اقدام خواهند نمود.

پس از ثبت توافقات برای طرفین نوبت مشاوره گرفته می شود. طرفین دربازه زمانی ۴۵ روزه، ۵ جلسه نیز اجباری و الزامی مشاوره را انجام می دهند. نکته قابل ذکر این است  که در جلسات مشاوره یکی از طرفین نیز می تواند به تنهایی شرکت کند.همچنین هر یک از طرفین می توانند به طور جداگانه در جلسات حاضر شوند و الزامی در مورد حضور توام طرفین وجود ندارد.

پس از انجام مراحل مشاوره، گواهی عدم  امکان سازش صادر شده و وکیل حقوقی مجرب ، دادخواست طلاق توافقی را در دفتر قضائی ثبت می کند. زوجه در روز دادگاه، با حضور خود و انجام تست عدم بارداری که الزاما باید توسط متخصص انجام شود اقدام خواهد کرد.

نکات مهم در طلاق توافقی

  • طلاق توافقی در زمان عقد یا بعد از آن فرقی نمی کند و تنها تفاوت زمانی است که زوجه دوشیزه باشد که در آن صورت جهت ارائه گواهی بکارت به پزشک قانونی معرفی خواهد شد.
  • زن بالای ۵۰سال به دلیل یائسگی نیاز به آزمایش عدم بارداری ندارد.
  • اگر زن یا شوهر برای طلاق به دیگری وکالت داده باشد که اصطلاحاً حق طلاق گفته می شود، پروسه طلاق همان طلاق توافقی است و فرقی نمی کند.
  • پس از طلاق توافقی زن تنها درصورتی می تواند درخواست مهریه کند که به آنچه بذل کرده در طلاق خلع رجوع کند حال اگر مقدار بذل اندک باشد یا اینکه مهریه باقیمانه آن ابراء شده باشد دیگر امکان درخواست و مطالبه مهریه وجود ندارد.

حضانت فرزند در طلاق توافقی

حضانت فرزند در طلاق توافقی نیز یکی از مسائل مهمی است که عموماً دادگاه‌ها را وادار به دخالت می‌کند. همان‌طور که گفته شد، زن و شوهر می‌توانند در مورد تمامی مسائل باهم توافق کنند و دادگاه نیز به آن احترام می‌گذارد.در قانون مدنی  حضانت و نگهداری از فرزند تا سن ۷ سالگی با مادر و پس ‌از آن با پدر است. اما زن و مرد می‌توانند این سن را تغییر دهند و سنی کمتر یا بیشتر برای حضانت در نظر بگیرند.

ما در پرونده‌های طلاق توافقی شاهدیم که، معمولاً زن به خاطر حس مادری که دارد، با دست کشیدن از مهریه و تمام حقوق مالی خود، حضانت فرزندان را به عهده می‌گیرد و مرد را مجبور به دادن حضانت فرزند می‌کند. دادگاه نیز به این مسئله احترام گذاشته و برای این توافق اعتبار قائل است.

فواید مراجعه به وکیل حقوقی مجرب و آشنا با قوانین جدید طلاق توافقی

مراجعه به یک وکیل حقوقی مجرب در سرعت بخشیدن و سریعتر به نتیجه رسیدن و هم در ثبت توافقات به نحو قانونی بسیار تاثیرگذار خواهد بود.به نحوی که ثبت طلاق در شناسنامه طرفین هیچ یک از زوج و زوجه دیگر نمی توانند ادعایی را مطرح کنند.در صورت نیاز به مشاوره در زمینه طلاق توافقی ، با ما تماس گرفته و از مشاوه حقوقی بهترین وکیل حقوقی اصفهان کمک بگیرید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

Average rating ۱.۳ / ۵. تعداد آرا: ۳

تا حالا رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

We are sorry that this post was not useful for you!

Let us improve this post!

Tell us how we can improve this post?

نوشته شده توسط وکیل پایه یک دادگستری تاریخ ارسال ۱۳۹۸/۱۲/۰۷ بدون نظر 10911 نمایش دسته حقوقی

دیدگاه کاربران

هنوز کسی نظری ارسال نکرده است.شما اولین نفر باشید.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.


مطالب مرتبط