قوانین ممنوع الخروج شدن + مراجع اقدام به ممنوع الخروجی

ارسال شده توسط وکیل پایه یک دادگستری در ۱۴۰۰-۱۰-۰۷
۱.۵
(۲)

ممنوع الخروج شدن

ممکن است در طی زمان های مختلف افراد به دلایلی از جمله بدهی های مالی، مسائل امنیتی و غیره ممنوع الخروج شوند. ممنوع الخروج کردن اقدامی است که توسط اشخاص یا طلبکاران یا نهادهای عمومی و دولتی، برای جلوگیری از خروج فرد از کشور برای جلوگیری از فرار و از دسترس خارج شدن فرد بدهکار یا متهم و همچنین ممنوع الخروجیت به هدف ایجاد فشار بر فرد برای انجام تعهد یا پرداخت بدهی صورت می گیرد.

ممنوع الخروجیت دختر مجرد توسط پدر

فرزندان زیر ۱۸ سال دختر و پسر نیاز به اجازه ولی برای خروج از کشور دارند. بر اساس قانون حمایت از خانواده مصوب سال ۱۳۹۱ اگر ولی اجازه خروج فرزند زیر ۱۸ سال خود را ندهد دادگاه خانواده با در نظر گرفتن مصلحت کودک یا نوجوان با اخذ تضمین اجازه خروج را صادر خواهد کرد.

همچنین دختر مجرد بالای ۱۸ سال نیازی به رضایت ولی ندارد و ولی نیز نمی تواند دختر بالای ۱۸ سال خود را ممنوع الخروج کند. تنها در شرایطی قانونی که پدر بتواند اثبات کند که سفر به ضرر فرزندش است، می تواند دادخواست ممنوع الخروج کردن دختر را تقدیم دادگاه کند و در آنجا برای ممنوع الخروجیت دختر مجرد تصمیم گیری کند.

ممنوع الخروجیت برای مهریه

مرد در زمان عقد و امضای سند ازدواج تعهد می کند که مال یا چیزی تعیین شده را به عنوان مهریه به همسر خود بدهد. بر اساس قانون زوجه هر وقت آن را مطالبه کند زوج ملزم به پرداخت آن می باشد. اگر مرد از پرداخت آن خودداری کند یا قصد فرار از پرداخت مهریه را داشته باشد زن میتواند با مراجعه به اجرائیه ثبت اسناد یا دادگاه نسبت به ممنوع الخروجیت همسر خود اقدام کند.

مرد می تواند با تعیین تکلیف کردن مهریه نسبت به رفع ممنوعیت خود اقدام کند. مرد برای تعیین تکلیف کردن مهریه چند راه دارد. پرداخت یکجای مهریه، جلب رضایت زوجه یا درخواست اعسار مهریه و تایید آن توسط دادگاه از جمله مواردی است که زوج می تواند برای رفع ممنوع الخروجیت اقدام کند.

نکات مهم ممنوع الخروجیت توسط وکیل

  • هر فردی برای خروج از کشور به مدارکی همچون گذرنامه، نیاز دارد. صدور گذرنامه با ارائه اسناد هویتی، انجام می شود. اما برخی افراد در شرایطی با ممنوعیت در زمان خروج از کشور مواجه می شوند.
  • برای ممنوع خروجی افراد، نیازی به تشکیل جلسه خاصی نیست.حتی ممکن است فرد لحظاتی قبل از خروج از کشور از این مساله مطلع شود هرچند این امر خلاف حقوق افراد است.
  • مشمولین وظیفه عمومی اگر اجازه کتبی اداره وظیفه عمومی را نداشته باشند.
  • قرار منع خروج از کشور ۲۰ روز پس از ابلاغ به فرد، قابل اعتراض از سوی او در دادگاه تجدیدنظر استان است و طبق قانون شخص ممنوع الخروج شده تا ۱۰ روز حق اعتراض به این قرار را دارد.
  • اعتبار قرار منع خروج از کشور، قانونا ۶ ماه است که می تواند تمدید شود. با انقضای این مدت و عدم تمدید آن ممنوعیت خود به خود منتفی می شود. دادستان کل کشور است که در مورد انقضاء مدت قانونی ممنوع الخروجیت و عدم تمدید آن توسط مراجع مربوطه، نسبت به رفع ممنوعیت خود اقدام می نماید.
  • در مواردی شرایط خروج از کشور به صورت موقت برای انجام سفر زیارتی و یا مسافرت ضروری، با جلب رضایت طلبکاران و سایر اقدامات لازم در هر مورد، برای فرد ممنوع الخروج وجود دارد.
  • در مواردی که شغل فرد ممنوع الخروج شده نیاز به خروج از کشور دارد، در این حالت اگر شرایط خاص این افراد، احراز شود ممنوع الخروجی برای این افراد با درخواست ایشان رفع می شود.

مراجع اقدام به ممنوع الخروجی

مراجعی که می توانند شخصا یا از طریق درخواست از دادگاه اقدام به ممنوع الخروج کردن اشخاص نمایند عبارتند از:

دادسرا: دادسرا می تواند از طریق دادستانی کل کشور اقدام به ممنوع الخروجیت کند.
دادگاه حقوقی: این دادگاه فقط زمان اجرای احکام می تواند افراد را ممنوع الخروج کند.
اداره ثبت: این مرجع بدهکارانی که به موجب سند رسمی بدهی آن ها ثابت شده است را می تواند ممنوع الخروج کند.
اداره دارایی: اداره مالیات و امور دارایی می تواند اقدام به ممنوع الخروجیت بدهکاران مالیاتی نماید.
بانک مرکزی: بانک مرکزی می تواند اقدام به ممنوع الخروجی بدهکاران بانکی نماید.
سازمان تامین اجتماعی: این سازمان نیز می تواند اقدام به ممنوع الخروجی بدهکاران بیمه نماید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

Average rating ۱.۵ / ۵. تعداد آرا: ۲

تا حالا رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

We are sorry that this post was not useful for you!

Let us improve this post!

Tell us how we can improve this post?

نوشته شده توسط وکیل پایه یک دادگستری تاریخ ارسال ۱۴۰۰/۱۰/۰۷ بدون نظر 424 نمایش دسته حقوقی

دیدگاه کاربران

هنوز کسی نظری ارسال نکرده است.شما اولین نفر باشید.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.


مطالب مرتبط