مطالبه اجاره معوقه و نحوه شکایت در این نوع دعاوی

ارسال شده توسط وکیل پایه یک دادگستری در ۱۳۹۸-۱۲-۲۹
۳
(۴)

مطالبه اجاره معوقه یکی از دعاوی بین موجر (اجاره دهنده)و مستاجر (اجاره گیرنده)می باشد، که درصورت عدم پرداخت اجاره بها از سوی مستاجر در موعد مقرر و توافق شده ایجاده میشود. مطابق ماده ۴۶۶ قانون مدنی ،موجر و مستآجر وظایف و حقوقی نسبت به یکدیگر دارند که در قراردادی به نام اجاره نامه درج می گردد. از جمله این وظایف، تکلیف مستأجر به پرداخت اجاره بها به صورت کامل و به موقع می باشد. در صورتی که طی ماه های پی در پی موجر برای دریافت مبلغ اجاره از مستأجر خود دچار مشکل شود، مستأجر بدهکار موجر میشود و موجر می تواند قانوناً اقدام به طرح دعوی مطالبه اجاره معوقه نماید.

مطالبه اجاره معوقه

مطالبه اجاره معوقه باید با دادخواست حقوقی به دادگاهی که صلاحیت رسیدگی به پرونده را دارد، ارائه گردد. موجر ضمن ارائه دادخواست، باید مدارکی را که نشان دهنده عدم پرداخت اجاره بها هستند و همچنین کپی برابر اصل اجاره نامه تنظیم شده را که به امضاء مؤجر و مستأجر رسیده است به پیوست دادخواست تقدیم دادگاه کند.

در قانون روابط موجر و مستاجر  درباره اجور معوقه به موجر این اجازه داده شده است که در صورت امتناع مستأجر از پرداخت کامل مبلغ اجاره، تا ده روز پس از پایان هر ماه با در دست داشتن اجاره نامه رسمی به دفترخانه مراجعه نموده و جهت مطالبه اجاره معوقه خود اقدام کند.سپس دفترخانه اقدام به ارسال اخطاریه با مهلت ۱۰ روزه برای مستأجر می نماید و در صورت عدم پرداخت اجاره بها توسط مستأجر یا عدم جلب رضایت موجر، مدارک به مرجع رسیدگی ثبتی به منظور صدور حکم اجرایی وصول اجاره های معوقه ارسال خواهد شد.

پس از طرح دعوی در دادگاه، در صورتی که مستأجر دلیل قانع کننده ای برای عدم پرداخت اجاره بهای خود ارائه دهد، اجرای روند رسیدگی متوقف خواهد شد و در غیر اینصورت موجر می تواند دادخواست مطالبه اجاره بها را ارائه دهد.

نحوه شکایت در مطالبه اجاره معوقه

در دعاوی مطالبه اجاره معوقه، نمونه دادخواست مطالبه اجاره بهای مانده، که به صورت دادخواست های چاپی توسط قوه قضائیه بوده در اختیار عموم قرار داده می‌شود. مشخصات خواهان و خوانده در آن ثبت شده و خواسته خواهان باید در ستون خواسته و شرح خواسته در متن دادخواست تنظیم و به دادگاه صالح  تقدیم شود. مدارکی که برای دعاوی مطالبه اجاره بهای معوقه لازم است به شرح زیر ضمیمه دادخواست و به دادگاه تقدیم میگردد.

  1. تنظیم دادخواست و ذکر در خواست موجر در ستون دادخواست و شرح خواسته در متن
  2. کپی برابر اصل  اوراق شناسایی و هویتی
  3. کپی  اجاره نامه
  4. کپی  اسناد مالکیت

پس از تنظیم دادخواست توسط خواهان و ابلاغ وقت دادرسی به خوانده و بررسی دلایل ارائه شده خواهان و توضیحات و دفاعیات خوانده در صورت ثابت شدن حق، دادگاه به نفع خواهان رأی صادر می نماید و میزان اجاره بهای عقب افتاده که خوانده باید به خواهان پرداخت کند با ذکر مدت زمان اجاره بهای پرداخت نشده در آن اعلام می‌شود. در مواردی که رأی غیابی باشد قابلیت واخواهی و سپس تجدیدنظر از طرف خوانده وجود دارد و اگر خواهان نیز به آن اعتراض داشته باشد می‌تواند در مهلت مقرر که در رأی قید می‌شود، به آن اعتراض کند.

درصورتی که مبلغ اجاره بها ٢٠ میلیون تومان یا کمتر از آن باشد، مرجع صالح این دعوی، شورای حل اختلاف محل وقوع ملک است اما اگر مبلغ اجاره بها بیش از ٢٠ میلیون تومان باشد، مرجع صالح، دادگاه محل وقوع ملک می باشد.

 

نمونه دادخواست مطالبه اجاره معوقه

 

نمونه دادخواست مطالبه اجاره معوقه

هزینه دادرسی دعاوی مطالبه اجاره بهای معوقه

این نوع دعوی هزینه دادرسی دارد و میبایست مطابق تعرفه قضایی و هزینه دادرسی دعاوی مالی و براساسمیزان اجاره بهایی که مطالبه می‌شود، هزینه دادرسی آن توسط مؤجر  به دادگستری پرداخت شود. پس از صدور رأی به نفع مؤجر و محکومیت مستأجر، موجر می‌تواند این هزینه را از مستأجر بگیرد.این مبلغ در مرحله بدوی تا مبلغ ۲۰۰ میلیون ریال دو و نیم درصد ارزش خواسته، در مرحله بدوی بیش از ۲۰۰ میلیون ریال سه و نیم درصد ارزش خواسته، در مرحله تجدیدنظر چهار و نیم درصد ارزش خواسته و درمرحله فرجام خواهی پنج و نیم درصد ارزش خواسته می باشد.

مشاوره با وکیل حقوقی با تجربه

اگر خواهان  مطالبه اجاره بهای معوقه هستید ، پیشنهاد ما این است که در طرح و پیگیری مراحل آن از مشاوره  بهترین وکیل حقوقی اصفهان بهره مند گردید تا پس از مختومه شدن پرونده به نتیجه ی مطلوب خود رسیده باشد.دفتر ما آمادگی ارائه مشاوره و قبول وکالت پرونده شما با کمترین میزان درگیری موکل در پرونده و در کمترین زمان ممکن را با بهره گیری از وکیل متخصص امور حقوقی دارد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

Average rating ۳ / ۵. تعداد آرا: ۴

تا حالا رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

We are sorry that this post was not useful for you!

Let us improve this post!

Tell us how we can improve this post?

نوشته شده توسط وکیل پایه یک دادگستری تاریخ ارسال ۱۳۹۸/۱۲/۲۹ بدون نظر 2618 نمایش دسته حقوقی

دیدگاه کاربران

هنوز کسی نظری ارسال نکرده است.شما اولین نفر باشید.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.


مطالب مرتبط