معامله فضولی و شرایط آن

ارسال شده توسط وکیل پایه یک دادگستری در ۱۴۰۱-۰۷-۱۱
۱.۵
(۲)

معامله فضولی یکی دیگر از انواع معاملات است که شاید تا به امروز با آن مواجه نشدید. در ادامه مطلب با بهترین وکیل در اصفهان همراه باشید تا اطلاعات لازم درباره معامله فضولی و شرایط آن را به دست آورید.

معامله فضولی

ساده ترین تعریفی که میتوان از این معامله داشت به این صورت است. که اگر کسی غیر از مالک که از طرف او اجازه ای ندارد ، در اموال مالک دخالت کند ، فضول محسوب می شود و به معامله ای که منعقد میکند  معامله فضولی می گویند. که معمولا معامله به این شکل است که یا مالک از آن آگاهی ندارد و یا به انجام آن رضایت نداده است.

افرادی که در معامله نقش دارند

در این معامله کسی که قانونا ملک به او تعلق دارد مالک و کسی که بدون اجازه و داشتن حقی ، اقدام به انجام معامله نسبت به مال دیگری کند، فضول و کسی که فضول با او معامله کرده اصیل نام دارد.

آثار معامله

معالمه در دو صورت باطل میشود و یا نافذ خواهد بود. به بیان بهترین وکیل حقوقی در اصفهان موارد باطل و غیر نافذ به شرح زیر است:

معامله فضولی و شرایط آن
  • در صورتی ‌که مالک پس از آگاه شدن از معامله فضولی، موافق نبودن خود را بیان کند. که در این صورت معامله باطل میشود.
  • در حالتی که وکالت وکیل بسته به هر دلیلی باطل شود و پس از این اتفاق اقدام به انجام معامله کرده و آن را انجام دهد. که در چنین حالتی هم معامله باطل خواهد بود.
  • در معامله نافذ ایراد ها و نواقصی هست که به موجب آن معامله نه باطل شده و نه معتبر است. بنابراین برای انجام معامله باید نواقص و ایراد ها بر طرف شود. که بدین شکل سبب غیر نافذ شدن معامله خواهید شد.

معامله فقط زمانی اجرا میشود که مالک از معامله راضی باشد. در غیر اینصورت معامله باطل و انجام نخواهد شد.

نکات پایانی

بهترین وکیل اصفهان نکاتی را در این خصوص بیان میکند که به شرح زیر است:

معامله فضولی و شرایط آن
  • حق رد و قبول معامله مختص مالک است. اگر مالک قبل از اینکه معامله را رد یا قبول کند، فوت شود این حق به وراث منتقل میشود.
  • اگر اصیل از فضولی بودن معامله اطلاع نداشته باشد و اصیل به موجب آن متضرر شود میتواند از کسی که اقدام به انجام معامله نسبت به مال دیگری کرده طرح شکایت به عمل آورد و خسارت خود را طلب کند. در این صورت نمیتواند طلب خسارت کند. و فقط میتواند درخواست استرداد مبلغ را دهد.
  • در حالتی که فردی با نیت و قصد قبلی اقدام به معامله کند، مرتکب جرم شده است. فرد مجرم تحت عنوان فروش یا منتقل کردن مال غیر، به ۱ الی ۷ سال حبس محکوم خواهد شد و همچنین موظف است تا مطابق با مال جریمه نقدی به مالک بپردازد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

Average rating ۱.۵ / ۵. تعداد آرا: ۲

تا حالا رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

We are sorry that this post was not useful for you!

Let us improve this post!

Tell us how we can improve this post?

نوشته شده توسط وکیل پایه یک دادگستری تاریخ ارسال ۱۴۰۱/۰۷/۱۱ بدون نظر 162 نمایش دسته کیفری

دیدگاه کاربران

هنوز کسی نظری ارسال نکرده است.شما اولین نفر باشید.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.


مطالب مرتبط