معرفی سامانه های مختلف قوه قضاییه

ارسال شده توسط وکیل پایه یک دادگستری در ۱۴۰۰-۰۹-۲۹
۳
(۳)

سامانه های قوه قضاییه

قوه قضاییه برای انجام امور مختلف و کمک سریع تر به مردم برای انجام اطلاع رسانی ها و استعلامات مختلف، سامانه ‌هایی را طراحی و راه‌ اندازی کرده اند که شناخت کارکرد این سامانه ‌های قوه قضاییه و نحوه استفاده و بهره گیری از آن ها کمک زیادی به عموم مردم و خصوصا وکلای محترم خواهد کرد.

معرفی سامانه ها

قوه قضاییه در دوره تحول خود به سمت هوشمندسازی پیش رفته و با ایجاد سامانه‌هایی نقش موثری در خدمت رسانی بهتر به مراجعه کنندگان داشته است که در ادامه به معرفی این سامانه‌ها می پردازیم.

سامانه ثنا

کلمه ثنا مخفف عبارت ثبت نام الکترونیک ابلاغ قضایی می باشد. براساس سامانه‌ ثنا کلیه ابلاغ ‌های صادره به همراه پیوست‌ های آن، از طریق این درگاه به حساب کاربری مخاطب ارسال می‌گردد. حساب کاربری عبارت است از نشانی الکترونیکی که هر یک از مراجعان به قوه قضاییه به منظور دسترسی به سامانه‌ی ابلاغ اختصاص یافته است. این نشانی حاوی یک شناسه کاربری و گذر واژه می باشد. ماده ۶۵۵ قانون آیین دادرسی کیفری مصوب ۱۳۹۲ ابلاغ قضایی به صورت الکترونیکی را کافی دانسته است.

سامانه سنام

سامانه جامع مترجمان رسمی(سنام) به دنبال وضعیت‌ سنجی، رصد مسائل، مشکلات و کاستی‌ ها و برآورد و پیش‌بینی نیازهای روز حوزه ترجمه رسمی است که با استفاده از فناوری‌ های نوین پیاده‌سازی و اجراء شده است و از قابلیت‌ های فنی متعددی برای رفع و پوشش نیازهای موجود برخوردار است. بهره‌برداری از این سامانه علاوه بر اینکه نظارت کارآمد بر کار مترجمان رسمی را افزایش خواهد داد، در ارتقاء کیفیت فرآیندهای مختلف ترجمه‌ی رسمی نقش بسزایی خواهد داشت.

احراز اصالت اسناد مورد ترجمه پیش از آغاز فرایند ترجمه، جلوگیری از ترجمه اسناد مجعول و یا تأیید ترجمه، جلوگیری از جعل مهر دفاتر ترجمه و امکان بهره ‌برداری بصورت سراسری در کل کشور، ارتباط برخط با وزارت امورخارجه، شفاف شدن امور مالی دفاتر ترجمه از نظر پرداخت مالیات و عوارض، نظارت بر تعرفه ‌های قانونی و مبالغ دریافتی از صاحبان ترجمه از جمله آثار مثبتی است که اجرای این سامانه در پی خواهد داشت.

سامانه سجام

کلمه سجام مخفف عبارت سیستم جامع اطلاعات مردمی می‌باشد. سیستم جامع اطلاعات مردمی توسط معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه راه‌ اندازی شد. هدف سجام این است که افرادی را بعنوان دیده‌ بان پیشگیری طبق دستورالعمل جذب کند. دیده‌بان پیشگیری باید وضعیتی که مشاهده می‌کند را اعلام کند و این اطلاع ‌رسانی از طریق سیستم به دستگاه مربوطه ارجاع می‌شود.

هدف کلی در این امر، پیشگیری از وقوع جرم و آسیب ‌های اجتماعی در همه دستگاه‌ها، سازمان‌ها و نهادهایی است که به امر قانون موظف به همکاری با تشکیلات قضایی در راستای پیشگیری از وقوع جرم هستند.

سامانه سجا

سجا مخفف عبارت سامانه جامع ارزشیابی کارکنان اداری قوه قضاییه است. برنامه‌های ارزشیابی و نظارت در سه محور نظارت سازمانی، نظارت مدیریتی و نظارت مردمی اجراء می‌شود. تقویت نظارت، تحکیم بنیان سلامت کارکنان و شناخت و ارتقای عملکرد کارکنان از اهداف سامانه ارزشیابی کارکنان اداری قوه قضاییه است.

سامانه سما و سامانه سجاد

این سامانه‌ها بمنظور رصد پرونده‌های جرایم اقتصادی است. سامانه سما برای مدیریت شکلی پرونده و سامانه سجاد دارای قابلیت‌هایی از جمله نمایش اطلاعات هویتی و مشخصات متهمان و وابستگان، قابلیت نمایش اموال غیرمنقول متهمان وکالتاً و اصالتاً و نمایش پرینت حساب‌های بانکی متهمان و وابستگان است.

سامانه ساما

در این سامانه اطلاعات کارچاق ‌کن ‌ها، محکومین فراری و افرادی که تحت تعقیب هستند برای جلوگیری از فساد و تسهیل دادرسی ثبت می‌شود و بصورت برخط در اختیار بیش از ۹ هزار شعبه قرار می گیرد.

گاهی افرادی بصورت ضامن، شاکی، مصدوم، کفیل و شاهد حرفه ‌ای در فرایند دادرسی وارد می‌شوند و با توجه به تجاربی که کسب کرده اند مسیر دادرسی را از مسیر عدالت خارج می‌کنند و اقدام به اخاذی و کلاهبرداری می‌کنند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

Average rating ۳ / ۵. تعداد آرا: ۳

تا حالا رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

We are sorry that this post was not useful for you!

Let us improve this post!

Tell us how we can improve this post?

نوشته شده توسط وکیل پایه یک دادگستری تاریخ ارسال ۱۴۰۰/۰۹/۲۹ بدون نظر 402 نمایش دسته حقوقی

دیدگاه کاربران

هنوز کسی نظری ارسال نکرده است.شما اولین نفر باشید.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.


مطالب مرتبط