مفهوم حجب و حاجب در ارث

ارسال شده توسط وکیل پایه یک دادگستری در ۱۴۰۱-۰۵-۲۶
۳.۹
(۲۰)

اگر شما مفهوم حجب و حاجب در ارث را نمیدانید و به دنیال مفهموم آن هستید درادامه مطلب حتما با ما همراه باشید. تا درباره مبحث ارث که یکی از مباحث حقوقی مفصل است. اطلاعاتی در اختیارتان قرار دهیم.

حجب و حاجب چیست

حجب ارث یعنی موانعی که باعث میشود شخص ارثی نبرد و یا به صورت جزئی از موروث خود ارث ببرد. بین حجب در ارث و منع از ارث رابطه مطلق وجود دارد؛ یعنی هر حجبی منع است، ولی هر منعی ناشی از حجب نیست. حجب به طور کلی محروم کردن فردی که مستحق دریافت ارث است از ارث و یا محروم کردن او از سهم بیشتر است.

حاجب در علم حقوق یعنی فردی که وارث را از ارث محروم میکند و در مقابل محجوب یعنی همان فردی که از ارث محروم شده.

مفهوم حجب و حاجب در ارث

مثالی برای درک مطلب بهتر، وجود فرزند برای متوفی سبب میشود. که نوه ارث نبرد یا وجود فرزند برای متوفی سبب می شود. که سهم مادر متوفی از یک سوم به یک ششم تقلیل یابد. و یا در صورتی که برادر یا خواهری در زمان مرگ متوفی در شکم مادر باشد و بعد زنده متولد گردد حاجب مادر می‌شود و تقسیم ترکه باید تا زمان ولادت متوقف شود.

انواع حجب ارث

اگر فردی باعث محرومیت شخص دیگر از ارث شود به طوری که فرد ارثی نبرد حجب حرمانی و اگر باعث شود سهم کمتری ارث بگیرید حجب نقصانی میگویند.

حجب حرمانی

حجب حرمانی بر این اصل است. که وجود خویشاوند نزدکیتر خویشاوند دورتر را از ارث محروم میکند. برای مثال اگر با وجود فرزند نوه ارث نبرد. در این صورت فرزند حاجب حرمانی نوه محسوب می‌گردند.

حجب نقصانی

درباره حجب نقضانی بهترین وکیل حقوقی در اصفهان با مثالی ساده بیان میکند که دختر تنها یک دوم و دختران متعدد دو سوم می‌باشد بنابراین در صورتی که دختر‌ها دو نفر باشند هر یک از آن‌ها را می‌توان حاجب نقصانی دیگری معرفی کرد. مثال دیگر کاهش سهم مادر متوفی از یک سوم به یک ششم در صورتی که متوفی فرزند داشته باشد. در این صورت فرزند حاجب نقصانی محسوب میشود چون باعث کمتر شدن ارث مادربزرگ خود شده است.

قانون مدنی وارثان متوفی را به سه طبقه تقسیم نموده است

مفهوم حجب و حاجب در ارث
  • پدر و مادر و فرزند و نوه
  •  اجداد و برادر و خواهر و فرزندان آنها
  • عمو ها و عمه ها و دایی ها و خاله ها و فرزندان آنها

قانون مدنی نزدیک بودن وراث به متوفی را در نظر گرفته و هرطبقه ای که نزدیکتر باشد بر طبقه دورتر برتری دارد. برای مثال تا وقتی افراد طبقه اول هستند طبقه دوم وارث شناخته نمیشوند. زمانی که از طبقه اول کسی موجود نبود ارث برای افراد طبقه دوم است. و کسی از طبقه سوم ارث نمیبرد. اصل حجب به نزدیکی وراث به میت توجه دارد بنابراین هر طبقه وراث طبقه بعد خود را از ارث محروم میکند.

حجب از رد

زوجه بیش از یک چهارم مال را مطلقا نمیتواند به ارث ببرد. زوج بیش از یک دوم را درصورت وجود وراث نسبی دیگر نمیتواند به ارث ببرد. مادر نمیتواند بیش تراز یک ششم نمیتواند ارث ببرد. در واقع به این معنی میباشد که افرادی که دربالا نام برده شده اند، هرچقدر هم اموال موروث زیاد باشد. فقط همین اندازه میتوانند ارث ببرند و از اضافه ی اموال ارثی نخواهند برد. این دقیقا اصل حجب از رد است. در واقع اگر بعد از تقسیم کردن اموال بین وارثان مقداری از اموال اضافه آمد، در این صورت این مقدار از مال که اضافه آمده است حتما باید بین وارثان که تعیین شده است تقسیم شود مگر اینکه وراث برای زمانی که اموال اضافه آمد محجوب شده باشند. که در این صورت ارث به آنها تعلق نمیگیرد. که اصطلاحا به آن حجب از رد می گویند.

کلام پایانی

در این مطلب مفهوم حجب و حاجب را بیان کردیم و توانستیم اطلاعاتی را دراختیارتان قرار دهیم. اما مبحث ارث از اهمیتی بسیار بالایی برخودار است. بنابراین فردی که خودش یا اطرافیانش به هردلیلی مورد حجب واقع شده اند به دلیل نداشتن اطلاعات کافی در این زمینه نمیتوانند به راحتی به سهم الارث خودشان دست پیداکنند. پیشنهاد میکنیم که درموارد حقوقی و محبحث سهم الارث از وکیل حقوقی در اصفهان مشاوره و کمک بگیرید. تا مراحل تقسیم و تعیین سهم الارث درمدت زمانی کوتاه و کاملا عادلانه انجام گیرد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

Average rating ۳.۹ / ۵. تعداد آرا: ۲۰

تا حالا رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

We are sorry that this post was not useful for you!

Let us improve this post!

Tell us how we can improve this post?

نوشته شده توسط وکیل پایه یک دادگستری تاریخ ارسال ۱۴۰۱/۰۵/۲۶ بدون نظر 3916 نمایش دسته کیفری

دیدگاه کاربران

هنوز کسی نظری ارسال نکرده است.شما اولین نفر باشید.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.


مطالب مرتبط