مفهوم عقد عاریه چیست؟ و ویژگی های آن

ارسال شده توسط وکیل پایه یک دادگستری در ۱۴۰۱-۰۸-۲۸
۰
(۰)

در مقالات قبلی به بررسی انواع عقود و ویژگی های آن ها پرداختیم. در این مطلب بهترین وکیل اصفهان به مفهوم عقد عاریه چیست؟ و ویژگی های آن میپردازد. اگر در خصوص این عقد اطلاعی نداردید. با ما همراه باشید.

مفهوم عقد عاریه چیست؟

بهترین وکیل حقوقی اصفهان عقد عاریه ر ا بدین صورت معنا کرد. عاریه عقدیست که به موجب آن یکی از طرفین به طرف دیگری اجازه می دهد که از عین مال او به صورت رایگان استفاده کند. عاریه دهنده را معیر و عاریه گیرنده را مستعیر گویند. بهترین وکیل حقوقی در اصفهان بیان میکند. اصولا ما به جای واژه ی عاریه از قرض استفاده می کنیم و به طور عرفی قرض دادن در جامعه ی ما جا افتاده است. اما از نظر حقوقی قرض با عاریه فرق دارد.

عقد عاریه چگونه عقدی است؟

در ابتدای مطلب درخصوص مفهوم عقد عاریه چیست اطلاعاتی جامعی در اختیارتان قرار دادیم. اما اطلاعات تکمیلی که در خصوص عقد عاریه باید بدانیم این است که عارقه یک عقد است که با اراده طرفین ایجاد می شود و تابع شرایط عمومی قراردادهاست در واقع عاریه عقدی است اذنی و اذن وارد دارایی شخص نمی شود. دومین موردی که باید بدانید این است. که عقد عاریه عقدی جایز است چرا که عاریه از عقود اذنی است بنابراین هر یک از طرفین می توانند با اراده خود آن را منحل کنند. در صورتی که یکی از طرفین با فوت و یا حجر روبه رو شود چون اراده به نوعی از بین رفته و اذن هم وارد دارایی نشده به تبع عقد هم خود به خود منفسخ می شود.

ویژگی های عقد عاریه چیست؟

بعد از اینکه مفهوم عقد عاریه چیست را درک کردید. باید در خصوص ویژگی های آن اطلاعاتی داشته باشید. یکی از مهم ترین ویژگی هایی که عقد عاریه دارد این است که وقتی شما مالی را به شخصی میدهید. بعد از استفاده آن شخص بتوانید از بقایای آن مال استفاده کنید. بهترین وکیل اصفهان با مثالی ساده بیان میکند. مال شما در واقع باید چیزی شبیه به ماشین یا خانه باشد. شما ماشینتان یا خانه تان را در اختیار شخصی به مدت دو ماه قرار میدهید. بعد از دو ماه استفاده آن شخص هنوز مالتان پا برجا هست و میتوانید از آن استفاده کنید. در واقع این مال شما، مال عاریه است. لازم به ذکر است اگر شما مستاجر یک خانه باشید هم میتوانید عاریه دهنده باشید. مثلا خانه را به مدت دو هفته در اختیار دیگری قرار دهید.

مفهوم عقد عاریه چیست؟ و ویژگی های آن

نکته حائز اهمیت که بهترین وکیل حقوقی اصفهان به آن اشاره دارد این است که اول از همه یک فرد غاصب نمی تواند مال غصبی را عاریه بدهد. زیرا او نه مالک مال است. نه مالک منافع مال و دوم عاریه دهنده باید عاقل و بالغ باشد. یک فردی که دچار کمبود ذهنی است نمی تواند مالش را عاریه دهد و باید حتما اذن ولی او وجود داشته باشد.

شرایط عقد عاریه

عبعد از اینکه مفهوم عقد عاریه چیست را درک کردید. باید شرایط عقد عاریه را بدانید. عقد عاریه مانند دیگر عقود شرایط و ضوابطی دارد که بهترین وکیل اصفهان به صورت زیر آن را شرح میدهد:

  • طرفین برای اینکار رضایت و قصد داشته باشند.
  • طرفین معامله اهلیت داشته باشند. یعنی عاقل، بالغ و رشید باشند.
  • مالی که به عاریه داده می شود معین باشد.
  • مالی که به عاریه داده می شود مشروعیت داشته باشد. مثلا آلت قمار یا اموال غیر شرعی نباشد.

اگر میخواهید در خصوص وظایف و تعهدات معیر و متسعیر بدانید در مطالب بعدی همراه ما باشید. بهترین وکیل اصفهان اطلاعات جمع و کاملی را در اختیار شما عزیزان قرار خواهد داد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

Average rating ۰ / ۵. تعداد آرا: ۰

تا حالا رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

We are sorry that this post was not useful for you!

Let us improve this post!

Tell us how we can improve this post?

نوشته شده توسط وکیل پایه یک دادگستری تاریخ ارسال ۱۴۰۱/۰۸/۲۸ بدون نظر 209 نمایش دسته کیفری

دیدگاه کاربران

هنوز کسی نظری ارسال نکرده است.شما اولین نفر باشید.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.


مطالب مرتبط