مواردی که سبب بطلان معامله میشود و شرایط آن

ارسال شده توسط وکیل پایه یک دادگستری در ۱۴۰۱-۰۸-۲۶
۳
(۱)

به طور کلی عوامل و شرایطی در قرارداد ها وجود دارد که سبب میشود یک قرار داد صحیح، غیرنافذ یا باطل شود. اما مواردی که سبب بطلان معامله میشود چیست؟ در ادامه به کمک بهترین وکیل حقوقی اصفهان به هریک از این موارد میپردازیم.

مفهوم بطلان معامله

برای درک بهتر مطلب ابتدا باید بدانیم منظور از بطلان معامله چیست؟ بطلان معامله درلغت یعنی امری که از ابتدا به صورت صحیح واقع نشده است و باطل بوده است. بهترین وکیل حقوقی در اصفهان برای اینکه هر معامله ای صحیح تلقی شود. باید تمام شرایط صحت معامله را دارا باشد. در صورتی که یکی از شرایط صحت معامله رعایت نشود. معامله را میتوان طرح دعوی بطلان معامله به جهت وجود موارد بطلان معامله باطل اعلام کرد.

شرایط بطلان معامله

بهترین وکیل حقوقی اصفهان شرایط بطلان معامله را به صورت زیر بیان میکند:

  • معاملات فاقد قصد
  • فقدان اهلیت
  •  فقدان شرایط مربوط به موضوع معامله
  • جهت نامشروع

معاملات فاقد قصد

همانطور که قبلا بیان کردیم یکی از مواردی که سبب بطلان معامله نداشتن قصد و رضا است. طرفین قرارداد باید در زمان انعقاد قرار داد رضایت و باید قصد و نیت درونی برای انعقاد قرارداد را داشته باشند. اگر بین قصد باطنی و ظاهری تفاوتی وجود داشته باشد. عقد و معامله بر پایه قصد و رضا معیوب شکل میگیرد. در چنین صورتی بهترین وکیل حقوقی اصفهان بیان میکند به جهت اینکه عقد واقع شده دارای شرایط بطلان معامله است میتوانند دعوی بطلان معامله را مطرح نمایند.

فقدان اهلیت

بر ای توضیح این مورد در ابتدا باید معنای اهلیت را بدانید. بهترین وکیل اصفهان اهلیت را به معنای بلوغ عقل رشد میداند. اگر در معامله ای طرفین قرارداد عاقل و بالغ در معاملات مالی دارای رشد نباشند معامله به دلیل دارا بودن شرایط بطلان معامله باطل است. و امکان طرح دعوی بطلان معامله وجود دارد.

فقدان شرایط مربوط به موضوع معامله

از دیگر مواردی که سبب بطلان معامله میشود. فقدان شرایط مربوط به موضوع معامله است. اگر معامله ای بین طرفین صورت بگیرد که فاقد موضوع باشد. چون یکی از شرایط بطلان معامله را داراست باطل است. در واقع زمانی که موضوع مشخصی برای انجام معامله صورت نگیرد و یا اینکه موضوع مردد باشد معامله باطل خواهد بود. چرا که معلوم نیست بر سر چه چیزی معامله صورت می گیرد. از این رو امکان طرح دعوی بطلان معامله وجود دارد.

مواردی که سبب بطلان معامله میشود و شرایط آن

جهت نامشروع

هر معامله که صورت میگیرد باید مشروع باشد تا بتوان آن را صحیح و قانونی دانست. اگر معامله مشروع نباشد در قانون باطل است. بهترین وکیل اصفهان با مثالی ساده بیان میکند. فرض کنید معامله ای در جهت خرید و فروش مواد مخدور انعقاد میشود. چنین معامله ای به جعت فقدان مشروعیت باطل است. از این رو امکان طرح دعوی بطلان معامله وجود دارد. نامشروع بودن معامله از مهم ترین مواردی که سبب بطلان معامله میشود به شمار میرود.

مدارک مورد نیاز برای طرح دعوی بطلان معامله

برای اینکه با طرح دعوی اعلام بطلان معامله بتوان معامله را باطل نمود. اسناد و مدارک لازم است. که این اسناد و مدارک را بهترین وکیل اصفهان به شرح زیر بیان میکند:

  • تصویر مصدق قرارداد
  • تصویر مصدق مالکیت
  • تصویر مصدق کارت ملی
  • تصویر مصدق شناسنامه
  • شهادت شهود
  • معاینه محلی
  • ارجاع به کارشناسی

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

Average rating ۳ / ۵. تعداد آرا: ۱

تا حالا رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

We are sorry that this post was not useful for you!

Let us improve this post!

Tell us how we can improve this post?

نوشته شده توسط وکیل پایه یک دادگستری تاریخ ارسال ۱۴۰۱/۰۸/۲۶ بدون نظر 427 نمایش دسته کیفری

دیدگاه کاربران

هنوز کسی نظری ارسال نکرده است.شما اولین نفر باشید.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.


مطالب مرتبط