موارد سلب حضانت فرزند از مادر چیست؟

ارسال شده توسط وکیل پایه یک دادگستری در ۱۴۰۱-۱۲-۲۰
۳.۶
(۱۵)

یکی از مواردی که در هنگام جدایی و طلاق باید به آن توجه داشت، حضانت فرزندان است. که اگر به صورت توافقی بین والدین تعیین نشود دادگاه به صورت قانونی آن را مشخص خواهد کرد. اما نکته ای که در این خصوص حضانت وجود دارد دائمی نبودن آن برای هریک از والدین است. برخی موارد میتواند موجب سلب حضانت از مادر و یا پدر شود. در ادامه با بهترین وکیل خانواده در اصفهان همراه باشید. تا شرایط و مواردی که موجب سلب حضانت فرزند از مادر میشود را در اختیارتان قرار دهد.

حضانت فرزند بعد از جدایی به صورت قانونی

طبق قانون بهترین وکیل خانواده در اصفهان بیان میکند که تا سن۷ سالگی فرزند بدون در نظر گرفتن جنسیت یعنی چه دختر و چه پسر باید نزد مادر باشند و حضانت آنها با مادر خواهد بود. این قانون نیز صرفا به دلیل روابط مادر و فرزندی است که نمیتوان فرزند را تا ۷ سالگی از مادر جدا کرد. بعد از ۷ سالگی حضانت با توجه به جنسیت فرزند یعنی فرزند اگر دختر باشد تا ۹ سالگی و اگر پسر باشد تا ۱۵ سالگی حضانت با پدر خواهد بود.

موارد سلب حضانت فرزند از مادر چیست؟

بعد از سن بلوغ که برای دختر ۹ سال و برای پسر ۱۵ سال است. والدین نمیتوانند به اجبار فرزند را نزد خود نگه دارند. بهترین وکیل خانواده اصفهان بیان میکند در این سن فرزند باید انتخاب کند میخواهد با مادر خود زندگی کند و یا پدر خود. حتی میتوانند جز والدین خود، شخص دیگری که طبق قانون برای حضانت آنها مشکلی نباشد انتخاب کنند. برای مثال مادربزر گ و .. حال باید بدانید چه مواردی که موجب سلب حضانت فرزند از مادر و پدر میشود. از این رو توصیه میکنیم با بهترین وکیل خانواده در اصفهان همراه شوید.

موارد سلب حضانت از مادر از نظر بهترین وکیل خانواده اصفهان

همانطور که از ابتدای مطلب بهترین وکیل خانواده اصفهان اشاره میکند حضانت فرزند برای هیچ یک از والدین دائمی نیست. و دلیل آن هم رعایت مصلحت طفل است. اما چه مواردی است که میتواند موجب سلب حضانت از مادر شود؟ بهترین وکیل خانواده در اصفهان طبق قانون مدنی و قانون حمایت از خانواده موارد سلب حضانت از مادر را به صورت زیر بیان میکند:

موارد سلب حضانت فرزند از مادر چیست؟
  • ابتلا به جنون یا دیوانگی: عدم برخورداری از قوای عقلانی و مبتلا شدن به جنون و دیوانگی یکی از مواردیست که میتواند مجب سلب حضانت فرزند از مادر شود.
  • ازدواج با شخصی دیگر: از دیگر موادی که میتواند موجب سلب حضانت فرزند از مادر شود. ازدواج مادر با شخصی به جز پدر است. در واقع یعنی مادر بعد از جدایی از پدرطفل با شخص دیگری ازدواج نماید.
  • عدم مواظبت از طفل: در صورتی که مادر نتواند از کودک مراقبت کند و به گونه ای باشد که سلامت جسمانی و روانی کودک به خطر بیفتد. میتواند موجب سلب حضانت فرزند از مادر شود.
  • انحطاط اخلاقی: درگیری مادر در مسائل غیر اخلاقی میتواند موجب سلب حضانت فرزند از او باشد.

توجه کنید که موارد گفته شده فقط میتواند موجب سلط حضانت فرزند از مادر شود. و به هیچ عنوان نمیتواند مانع دیدار مادر و فرزند شود. همچنین مواردی نیز وجود دارد. که در سلب حضانت فرزند از والدین مشترک است. در ادامه بهترین وکیل خانواده اصفهان به آنها میپردازد.

شرایط سلب حضانت فرزند از والدین

درصورتی که هریک از شرایط زیر را چه مادر و چه پدر داشته باشد. حضانت از آنها به صورت قانونی سلب خواهد شد. با بهترین وکیل خانواده اصفهان همراه باشید تا از این شرایط و موارد مطلع شوید.

  • اعتیاد زیان آور هریک از والدین به الکل، مخدرها و یا قمار
  • ابتلای والدین به جنون و یا سایر بیماری‌های روانی با تشخیص پزشکی قانونی
  • اشتهار به مسائل غیراخلاقی و فحشا
  • سواستفاده از کودکان یا اجبار کودک برای ورود به مشاغل غیراخلاقی، تکدی‌گری یا قاچاق
  • ضرب و شتم کودک و وارد کردن هرگونه آسیب جسمی، روحی و اخلاقی به کودک
  • خرید، فروش و یا بهره‌کشی از کودکان به هر نحوی

پاسخ به سوالات متداول

در صورتی که پدر و مادر هر دو شرایط سلب حضانت را داشته باشند چه میشود؟

بهترین وکیل خانواده اصفهان بیان میکند در چنین شرایطی دادستان شرایط نگهداری کودک را توسط نزدیک ترین اعضای خانواده مهیا میکند. اگر شخصی اعضای خانواده نیز شرایط نگهداری و صلاحیت آن را نداشته باشند کودک به یکی از مراکز مجاز نگهداری از کودکان معرفی میشود. در چنین شرایطی که هیچ یک از والدین صلاحیت حضانت طفل را ندارند هر فردی که از اوضاع کودک مطلع باشد میتواند نسبت به سلب حضانت از پدر و مادر کودک اقدام کند.

طرح شکایت برای سلب حضانت مادر چگونه انجام میشود؟

برای ثبت دادخواست سلب حضانت فرزند از مادر در اولین مرحله باید به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کنید و مراحل ثبت دادخواست را انجام دهید. بهترین وکیل خانواده اصفهان بیان میکند شخص مدعی باید شرح موارد فاقد صلاحیت بودن و دلایل اثبات آن را در دادخواست ذکر کند و نیز بتواند آنها را به دادگاه ارائه و اثبات کند.

اگر مادر به بیمار لاعلاج و واگیردارد دچار شود برای جلوگیری از سرایت به طفل میتوان برای سلب حضانت اقدام کرد؟

بهترین وکیل خانواده در اصفهان بیان میکند در چنین صورتی حق حضانت به طور کلی باطل میشود. مگر آنکه به وسیله پرستار تکالیف حضانت انجام شود.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

Average rating ۳.۶ / ۵. تعداد آرا: ۱۵

تا حالا رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

We are sorry that this post was not useful for you!

Let us improve this post!

Tell us how we can improve this post?

نوشته شده توسط وکیل پایه یک دادگستری تاریخ ارسال ۱۴۰۱/۱۲/۲۰ بدون نظر 1159 نمایش دسته کیفری

دیدگاه کاربران

هنوز کسی نظری ارسال نکرده است.شما اولین نفر باشید.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.


مطالب مرتبط