نحوه اثبات عدم تمکین زن در دادگاه

ارسال شده توسط وکیل پایه یک دادگستری در ۱۴۰۱-۰۴-۲۲
۳.۴
(۹)

اثبات عدم تمکین زن در دادگاه

پس از عقد نکاح تعهدات و وظایف دوجانبه ای میان زوجین به وجود می آید. به استناد قانون مدنی و فقه شیعه اسلامی از جمله مهم ترین تکالیف زوجه تمکین از شوهر می باشد. در مقابل زوج نیز موظف به پرداخت نفقه است. اما گاهی در شرایط خاص زن از ایفای وظایف زناشویی خود سرباز می زند و موضوع عدم تمکین مطرح می گردد. طبیعی است در چنین شرایطی خانواده و روابط زناشویی زوجین با چالش های متعددی روبرو می شود.به حکم قانون در صورت اثبات عدم تمکین زن، مرد از پرداخت نفقه معاف گردیده است.

بر اساس قانون مدنی و به استناد فقه شیعه، یکی از مهم ترین وظایف یا تکالیف زوجه در قبال شوهر، تمکین خاص و عام از وی می باشد که در مقابل ، از حق نفقه برخوردار می باشد . اما در مواردی که زن به ایفای تکالیف خود در خصوص تمکین از شوهر عمل نمی کند و به این ترتیب کانون خانوادگی را با چالش مواجه می سازد، قانونگذار به مرد این اجازه را داده است تا با اثبات عدم تمکین زن، از تکلیف الزام به پرداخت نفقه معاف شود. بهترین وکیل اصفهان در این راه به شما کمک خواهد کرد.

انواع تمکین

تمکین دارای اشکال مختلفی است که حسب مورد می تواند مصادیق گوناگونی داشته باشد. به طور کلی تمکین به دو نوع زیر تقسیم می شود:

  1. تمکین خاص
  2. تمکین عام

تمکین خاص

تمکین خاص به معنای برقراری رابطه ی جنسی و زناشویی میان زوجین می باشد. به عبارت دیگر تمکین خاص به معنی اطاعت پذیری زوجه در رابطه با مسائل جنسی معقول با همسر خود می باشد.

تمکین عام

تمکین عام به این معناست که زن در انجام امور مشترک زندگی مطیع شوهر خود باشد و از او تبعیت نماید. موارد زیر می تواند مصادیقی از تمکین عام به حساب بیاید.

  • سرپیچی زن از دستورات شوهر
  • ترک منزل شوهر
  • عدم همکاری در تربیت فرزندان
  • مشغول به کار شدن در مشاغلی که خلف مصالح خانواده به حساب بیاید.

نحوه اثبات عدم تمکین زن در دادگاه

فارغ از اینکه روابط زناشویی میان زوجین بر مبنای حسن معاشرت و بر پایه اصول اخلاقی بنا نهاده شده است، در برخی قوانین نیز تکالیفی بر عهده ایشان قرار گرفته است که این تکالیف ، با وصف ضمانت های مهم قابل اجرا هستند که یکی از این تکالیف در روابط خانوادگی، تمکین زن از شوهر و در مقابل ، برخورداری از حق نفقه توسط زوجه می باشد. عدم تمکین زن از مرد و بالعکس، ممکن است آن ها را با تبعات ترک زناشویی از طرف مرد و زن مواجه کند.

بر اساس قانون مدنی، زن مکلف است که به صورت عام و خاص از شوهر خود تمکین داشته باشد که از مصادیق تمکین عام ، زندگی کردن با شوهر در منزل مشترک و پذیرش ریاست مرد بر کانون خانواده است و تمکین خاص از شوهر نیز به صورت برقراری روابط زناشویی به اندازه متعارف معنا می شود که در مقاله تمکین عام و تمکین خاص از آن صحبت شده است.

البته در برخی موارد، زن به استناد دلایل موجه عدم تمکین می تواند از تمکین مقابل شوهر خودداری نماید و ضمانت اجرایی در خصوص وی قابل اعمال نخواهد بود. اما بحث بر سر مواردی است که زن بدون داشتن دلیل موجه شرعی و قانونی اقدام به عدم تمکین می نماید که در چنین شرایطی ، مرد می تواند با استفاده از ابزارهای قانونی و حقوقی تمکین مثلا با ارسال اظهارنامه عدم تمکین برای زوجه و یا طرح دعوای الزام به تمکین در دادگاه، از همسر خود بخواهد تمکین نماید.

در پی ارسال اظهارنامه عدم تمکین زن و طرح دعوای الزام به تمکین در دادگاه، مرد می بایست اقدام به اثبات عدم تمکین زوجه نماید و به صرف اینکه زن و شوهر در یک منزل سکونت می کنند ، به معنای آن است که زن از شوهر خود تمکین می کند ، فلذا نحوه اثبات عدم تمکین زن توسط شوهر در دادگاه ، مسئله بسیار مهمی است که تکلیف دعوای تمکین و سایر دعاوی مرتبط را مشخص می سازد.

ذکر این نکته ضروری است که گاهی دعوای عدم تمکین و اثبات عدم تمکین زن به این منظور است که زن به منزل مشترک بازگردد و به زندگی با همسر و فرزندانش ادامه دهد ؛ اما در بسیاری از موارد ممکن است که دعوای عدم تمکین به خاطر معافیت مرد از پرداخت نفقه اقامه شده و یا به منظور تحت فشار قرار دادن زن و یا به خاطر کسب اجازه ازدواج مجدد به دلیل عدم تمکین زن اقامه شده باشد. اما در هر حال، شرایط منزل برای تمکین زن، باید مهیا باشد تا مرد ، بتواند حکم عدم تمکین بگیرد.

در همه حالات موجود، مرد باید با دلایل موجه و قانونی اقدام به اثبات عدم تمکین همسر خود نماید و همانطور که گفته شد ، اصل بر این است که زن از شوهر تمکین می کند. اما در پاسخ به این سوال که نحوه اثبات عدم تمکین زن چگونه است ، باید گفت که اثبات عدم تمکین زن با استفاده از هر دلیل ، سند و مدرکی که نشانگر نشوز زن و ترک منزل از زوجه می باشد ، امکان پذیر بوده و مرد می تواند به هر یک از ادله اثبات دعوا برای اثبات عدم تمکین زن استناد نماید.

همچنین باید تا حدود زیادی مسائل جانبی مربوط به پرونده را نیز مد نظر قرار داد. چه بسا که عدم تمکین یا نشوز بانویی به دلیل ترک زندگی مشترک بوده و در پرونده ای دیگر ، به دلیل امتناع از تمکین خاص ؛ حال آنکه نحوه اثبات ترک منزل بسیار آسان تر از نحوه اثبات عدم تمکین خاص می باشد . به همین دلیل در قسمت های بعدی بیشتر به توضیح چگونگی اثبات عدم تمکین زن و دلایل اثبات عدم تمکین زوجه خواهیم پرداخت.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

Average rating ۳.۴ / ۵. تعداد آرا: ۹

تا حالا رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

We are sorry that this post was not useful for you!

Let us improve this post!

Tell us how we can improve this post?

نوشته شده توسط وکیل پایه یک دادگستری تاریخ ارسال ۱۴۰۱/۰۴/۲۲ بدون نظر 1333 نمایش دسته خانواده

دیدگاه کاربران

هنوز کسی نظری ارسال نکرده است.شما اولین نفر باشید.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.


مطالب مرتبط