نگاهی به جرم جیب بری و مجازات آن

ارسال شده توسط وکیل پایه یک دادگستری در ۱۴۰۱-۰۵-۳۰
۰
(۰)

جرم جیب بری

جرم جیب بری از جمله جرائم زیرمجموعه ی جرم سرقت شناخته می شود. جرمی با جنبه های حقوقی متعدد که این روزها به کررات شاهد آن هستیم. به خصوص در کلان شهرها که مکان های شلوغ و پر رفت و آمد آن ها بسیار زیاد است. مسلم است که جیب بری از جرائم تهدید کننده ی نظم عمومی به شمار می رود. و از آنجایی که قانون بر رعایت نظم و امنیت جامعه تأکید بسیار زیادی دارد. قانونگذار با چنین مساله ای به شدت برخورد می کند.در ادامه به جرم جیب بری و مجازات آن میپردازیم.

مجرمین از ترفند های گوناگونی برای جیب بری استفاده می نمایند. تنه زدن ، دعوای ساختگی با قربانیان ، سوال پرسیدن از جمله روش هایی که در جرم جیب بری به کار می رود. مهم ترین عنصر جرم جیب بری مخفیانه بودن آن است, به طوری که فرد مالباخته در اغلب موارد متوجه وقوع سرقت نمی گردد. و زمانی متوجه می گردد که فرد جیب بر متواری شده است. (جیب بری برخلاف کیف قاپی از جرایم مشهود به حساب نمی آید.

قانون مجازات جرم جیب بری را به تقصیل بیان کرده است . اما با روی کار آمدن قانون کاهش مجازات های تعزیری از اردیبهشت ماه ۱۳۹۹ تغییراتی در این میزان این مجازات ایجاد شد. به نظر شما مجازات جرم جیب بری در قوانین ایران چیست؟ در ادامه با بهترین وکیل اصفهان همراه باشید.

نگاهی جرم جیب بری

همانطور که گفته شد جرم جیب بری از زیرمجموعه های جرم سرقت به حساب می آید. با این تفاوت که در جیب بری مالباخته متوجه عملیات سرقت نمی شود. این یکی از مهم ترین مشخصه های جرم جیب بری به شمار می رود. سارقین برای جیب بری متوسل به زور و تهدید نمی گردند و با عمل کیف قاپی کاملا متفاوت است. از این رو در قانون مجازاتی جداگانه و متفاوت برای جرم جیب بری لحاظ شده است.

در جرم جیب زنی عملیات سرقت به شکلی پنهانی و مخفیانه صورت می پذیرد. جیب بری معمولا در مکان های شلوغ و پرجمعیت به وقوع می پیوندد و کسی متوجه آن نمی شود. اصولا جیب بر ها از سرعت عمل بسیار بالایی در این زمینه برخوردار هستند و به همین دلیل قربانیان در اغلب موارد دیر متوجه آن می شوند.

نحوه ی جرم جیب بری بدین شکل است که جیب برها در مدت زمانی بسیار کوتاه اقدام به سرقت طلا ، گوشی ، کیف پول ، طلا و سایر اشیای قیمتی افراد نموده و متواری می گردند. این عملیات معمولا از داخل کیف و جیب افراد صورت می پذیرد و شخص در حین وقوع سرقت متوجه آن نیست. به همین دلیل شناسایی جیب بر ها و پیگیری چنین جرایمی بسیار سخت و زمان بر است. البته اگر فرد جیب بر دارای سابقه ی کیفری باشد، دستگیری آن به مراتب آسان تر خواهد بود.

بهتر است هنگامی که متوجه جرم جیب بری شدید سریعا با پلیس تماس گرفته و تمامی ماوقع را شرح دهید؛ شما می توانید از گفته های شهود حاظر در محل هم برای تکمیل شکایت خود استفاده کنید. پس از تکمیل این مرحله پرونده ی شما برای آغاز رسیدگی های قضایی به دادگاه کیفری ارسال خواهد شد.

مجازات جرم جیب بری

با توجه به قانون مجازات اسلامی در صورتی که سرقت از جیب یا کیف به صورت آشکار رخ دهد و فرد در همان لحظه متوجه سرقت گردد مجازات آن از نوع تعزیری خواهد بود. اما اگر سرقت از طریق جیب بری باشد و فرد مالباخته متوجه سرقت نگردد ( مال از جیب زیرین و مخفی لباس یا کیف بیرون آید ) مجازات مستوجب حد برای مجرم در نظر گرفته می شود.

بر اساس ماده ی ۱۶۰ قانون مجازات های اسلامی سال ۱۳۷۵ مجازات جرم جیب بری به شرح زیر می باشد:

شخصی که مرتکب جرم جیب بری، کیف زنی و امثال آن گردد، حسب مورد از یک تا پنج سال و همچنین به ۷۴ ضربه شلاق محکوم می گردد.چنانچه مجرم دارای سه محکومیت کیفری باشد، قانون برای وی تخفیف در مجازات قائل نخواهد بود و در صورت تکرار محکومیت او حداکثر مجازات حسب مورد اعمال خواهد شد.

همچنین در ماده ی ۶۵۷ قانون مجازات اسلامی بیان شده هرگاه جیب بری همراه با آزار و اذیت همراه باشد مجازات پنج تا بیست سال حبس و تا هفتاد و چهار ضربه شلاق برای مجرم در نظر گرفته می شود؛ اگر ارتکاب جرم منجر به ورود صدمات مادی و معنوی به فرد بزه دیده گردد، مرتکب موظف به جبران آن خواهد بود.

در رابطه با اعمال قانون کاهش حبس تعزیری برای جرم جیب بری بایستی اذعان داشت ، هرگاه مجرم فاقد سابقه کیفری مؤثر باشد و بتواند برای اخذ رضایت شاکی و جبران خسارت اقدام نماید.  در صورتی که ارزش مال مسروقه کمتر از ۲۰ میلیون باشد، تعقیب قضایی متهم متوقف می گردد و چنانچه مجازات مجرم در مرحله ی اجرا باشد، مجازات آن منتفی خواهد بود.

همچنین مطابق قانون مذکور، میزان مجازات حبس برای جرم کیف قاپی و جیب بری به ۶ ماه الی ۲ سال و نیم کاهش یافته است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

Average rating ۰ / ۵. تعداد آرا: ۰

تا حالا رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

We are sorry that this post was not useful for you!

Let us improve this post!

Tell us how we can improve this post?

نوشته شده توسط وکیل پایه یک دادگستری تاریخ ارسال ۱۴۰۱/۰۵/۳۰ بدون نظر 317 نمایش دسته کیفری

دیدگاه کاربران

هنوز کسی نظری ارسال نکرده است.شما اولین نفر باشید.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.


مطالب مرتبط