هر آنچه باید درباره رد مال بدانید

ارسال شده توسط وکیل پایه یک دادگستری در ۱۴۰۱-۰۷-۲۳
۳.۲
(۱۹)

اگرنمیدانید رد مال چیست؟ و اطلاعی در این خصوص ندارید. در ادامه مطلب با بهترین وکیل حقوقی در اصفهان همراه باشید. تا هر آنچه که باید درباره رد مال بدانید را در اختیارتان قرار دهد.

رد مال چیست؟

در ابتدا باید بدانید رد مال چیست؟ به زبان ساده یعنی برگرداندن مال به مالک. افراد حقوقی به نام مالکیت بر اموال خود دارند. این حقوق را قانونگذار به جهت اراده و تصرف مالک در برابر اموال خود از جمله اموال منقول و اموال غیر منقول صادر کرده است. یعنی اگر مالی در مالکیت کسی غیر از مالک باشد. و به طریق غیر قانونی آن را تصرف کرده باشد. می توان از متصرف غیر قانونی شکایت کرد. دادگاه، در حکم خود، متصرف غیر قانونی را محکوم به رد مال می کند. یعنی باید مال را به مالک برگرداند.

کاربرد رد مال در قانون

  • در موارد قانون مدنی: در جایی مثل زمانی که معامله فضولی انجام میشود.
  • در موارد کیفری: در جایی مانند سرقت و کلاهبرداری و…

زمانی که مال وجود ندارد و از بین رفته حکم چگونه اجرا میشود؟

فرض کنید سارقی دوربین یا گوشی که در دست شما بوده را بدزد. در صورت پیدا شدن سارق، باید گوشی یا دوربین شما را به شما برگرداند. علاوه بر آن اگر خسراتی به شما گوشی یا دوربین شما وارد شده باشد باید آن را بپردازد. اگر گوشی یا دوربین شما از بین رفته باشد. حکم به رد مثل مال یا قیمت مال صادر میشود. برای مثال اگر دوربین شما قیمتی معادل ۲۰ میلیون تومان داشت سارق باید آن را بپردازد. یا مثلا اگر گوشی شما نو بوده و کار نکرده باشد. باید مثل آن را بخرد و به شما تحویل دهد.

هر آنچه باید درباره رد مال بدانید

برگرداندن خیانت در امانت

اگر فردی مالی که به امانت به او سپرده شد. را تصاحب یا مفقود و یا استعمال نماید و آن را پس ندهد. به جرم خیانت در امانت مرتکب میشود. برای جرم خیانت در امانت فرد محکوم به ۶ ماه تا ۳ سال حبس میشود. و باید مال را به مالک برگرداند. اگر عین آن نبود مثل آن، اگر مثل آن نبود قیمت آن را باید بپردازد.

برگرداندن مال به نرخ روز

اگر شما مالک هستید. و سارقی مالتان را دزدید. بهتر است برای تنظیم دادخواست از بهترین وکیل اصفهان کمک بگیرید. تا بتواند مالتان را به نرخ روز به شما برگرداند. همانطور که در مطالب بالا بیان کردیم. در رد مال اگر عین آن موجود نباشد. باید مثل آن را تحویل مالک دهد. و حتی اگر مثل آن نباشد. باید قیمت مورد حکم را به مالک برگرداند. در اجرای این حکم نیاز به تعیین قیمت است که این کار را کارشناسان انجام خواهند داد. فرض کنید یک قطعه طلا از شما ربودند. و ۲ سال بعد سارق آن پیدا شد. در این حالت برای پرداخت خسارت کارشناس تعیین قیمت طلا با توجه به نرخ روز قیمت قطعه طلا شما را محاسبه میکند و سارق ملزم به پرداخت آن میشود.

هر آنچه باید درباره رد مال بدانید

اگر فرد متهم توان بازگرداندن مال را نداشته باشد چه میشود؟

فرد میتواند تقاضای اعسار دهد. اگر هیچ مال و ثروت و شغلی نداردو میتواند تقاضای اعسار مطلق دهد. اگر هر زمان صاحب و مالک مالی شود. طلبکار میتواند مال را توقیف کند. اگر توانایی مالی برای پرداخت به صورت یکجا را ندارد. میتواند تقاضای اعسار تقسیط دهد. و به صورت قسطی خسارت مال را برگرداند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

Average rating ۳.۲ / ۵. تعداد آرا: ۱۹

تا حالا رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

We are sorry that this post was not useful for you!

Let us improve this post!

Tell us how we can improve this post?

نوشته شده توسط وکیل پایه یک دادگستری تاریخ ارسال ۱۴۰۱/۰۷/۲۳ بدون نظر 1722 نمایش دسته کیفری

دیدگاه کاربران

هنوز کسی نظری ارسال نکرده است.شما اولین نفر باشید.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.


مطالب مرتبط