وکیل الزام خریدار به تخلیه و استرداد ملک

ارسال شده توسط وکیل پایه یک دادگستری در ۱۴۰۱-۰۴-۱۱
۰
(۰)

وکیل الزام خریدار به تخلیه و استرداد ملک

وکیل الزام خریدار به تخلیه و استرداد ملک : در بحث خرید و فروش ملک همواره دعاوی و مشکلات متعددی در اثر نا آگاهی طرفین به وجود می آید که دو طرف قرارداد را دچار دشواری می نماید. از جمله این موارد می توان به استنکاف از تعهدات موجود در قرارداد ، عدم پرداخت ثمن معامله ، خودداری از تحویل مبیع در بیع ملک اشاره نمود. در این مطلب به نحوه تخلیه و استرداد ملک توسط وکیل متخصص امور ملکی می پردازیم.

یکی از اصول فروش ملک آن است که فروشنده تعهد به تحویل ملک و خریدار تعهد به پرداخت ثمن دارد . حال اگر فروشنده به تعهد خود عمل نمود و ملک را تحویل خریدار داد ولی قرارداد به هر علتی فسخ یا باطل شد. خریدار متعهد است که ملک را به فروشنده مسترد نماید.

وکیل الزام خریدار به تخلیه و استرداد ملک

در صورت امتناع خریدار از این تکلیف قانونی فروشنده می تواند دادخواست الزام خریدار به استرداد ملک را به دادگاه تقدیم کند.

طرفین دعوا

فروشنده به عنوان خواهان و خریدار به عنوان خوانده دعوا می باشند .

مرجع صالح برای رسیدگی

دعاوی مربوط به املاک و سایر حقوق راجع به آن باید در دادگاه محل وقوع ملک مطرح گردد.

نحوه اجرای رای

پس از رسیدگی به پرونده و صدور رای قطعی اجرائیه صادر می‌شود. و پرونده پس از ابلاغ اجراییه به محکوم علیه ، تحویل اجرای احکام می گردد.

در صورت عدم تحویل ملک پس از ابلاغ اجراییه ، دادورز اجرای احکام بر اساس قانون اقدام به تخلیه ملک و تحویل آن به مالک می‌نماید.

طرح دعوای استرداد ملک مستلزم اثبات فسخ و یا بطلان قرارداد است. بنابراین باید قبل و یا هم زمان با دادخواست استرداد ملک خواسته تایید فسخ و یا بطلان نیز تقدیم شود .

نکته :

پس از آن که فروشنده از خریدار استرداد ملک را درخواست نمود اگر خریدار ملک را مسترد ننماید. در حکم غاصب است و هر نوع خسارتی به ملک وارد شود خریدار در قبال آن مسئول است. حتی اگر خریدار در بروز خسارت مقصر نباشد.

در دعوای استرداد ملک بهتر است قبل از تقدیم دادخواست استرداد ملک، از طریق اظهارنامه رسمی تحویل ملک از خریدار مطالبه شود و در صورت استنکاف خریدار دادخواست ارائه گردد.

مالک می‌تواند ضمن دادخواست اجرت المثل ایام تصرف ملک توسط خوانده را از تاریخی که خوانده متعهد به استرداد و تحویل بوده است مطالبه نماید.

فروشنده زمانی می تواند دادخواست استرداد تقدیم کند که مالک رسمی ملک باشد. و یا حکم قطعی الزام مالک به تنظیم سند رسمی به نفع وی صادر شده باشد. در غیر این صورت باید هم زمان با دادخواست استرداد ملک خواسته متناسب اعم از الزام به تنظیم سند رسمی و یا ابطال سند مالکیت را نیز مطرح نماید.

وکیل متخصص الزام خریدار به تخلیه و استرداد ملک

با توجه به اینکه پرونده های ملکی بسیار حساس بوده و دقت بسیاری زیادی را می طلبد. بهتر است در مواجه با چنین شرایطی از تجربیات وکیل متخصص امور ملکی بهرمند شوید. در صورت نیاز به وکیل اصفهان می توانید با او ارتباط برقرار کرده و کمک بگیرید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

Average rating ۰ / ۵. تعداد آرا: ۰

تا حالا رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

We are sorry that this post was not useful for you!

Let us improve this post!

Tell us how we can improve this post?

نوشته شده توسط وکیل پایه یک دادگستری تاریخ ارسال ۱۴۰۱/۰۴/۱۱ بدون نظر 222 نمایش دسته کیفری

دیدگاه کاربران

هنوز کسی نظری ارسال نکرده است.شما اولین نفر باشید.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.


مطالب مرتبط