وکیل قرارداد مشارکت در ساخت اصفهان

ارسال شده توسط وکیل پایه یک دادگستری در ۱۴۰۱-۰۲-۲۴
۲.۷
(۳)

در این مطلب با وکیل قرارداد مشارکت در ساخت اصفهان همراه باشید تا مطالب مفیدی را بدانید .به زبان ساده این قرارداد یعنی مالک زمین و ملک خود را در اختیار سازنده ای قرار می دهد و در جهت کاربری مورد نظر مالک زمین ساخت و سازی انجام می شود.

طرفین عقد مشارکت در ساخت

طرفین عقد عبارت است از این که یک یا چند نفر در مقابل یک یا چند نفر دیگر تعهد بر امری نمایند و مورد قبول آن ها باشد.

 در عقد  مشارکت ساخت دو نفر طرف قرارداد واقع می شوند که اولی مالک زمین است و دومی مجری طرح. این دو در مقابل هم تعهداتی دارند که ابتدایی ترین آن عبارت است از تعهد مالک به تسلیم زمین به عنوان سرمایه خود و در مقابل تعهد مجری به پرداخت هزینه های ساخت آپارتمان به عنوان سرمایه خود.

وکیل قرارداد مشارکت در ساخت اصفهان

مواد قانونی مشارکت در ساخت

قرارداد مشارکت در ساخت بر اساس ماده ۱۰ قانون مدنی تنظیم و امضا می‌شود. بنابراین، قانون مدنی حق تنظیم این قرارداد در قالب این ماده را پذیرفته است. ماده ۱۰ قانون مدنی می‌گوید:

«قراردادهای خصوصی نسبت به کسانی که آن را منعقد (امضا) نموده‌اند در صورتی که مخالف صریح قانون نباشد، نافذ است.»

از توجه به ماده فوق به یک نتیجه میرسیم و آن اینکه اگر چه در قانون مدنی عقد شرکت داریم اما این عقد جایز است و هر کدام از طرفین هر وقت اراده کند میتواند آن را بر هم بزند پس برای جلوگیری از چنین مشکلی باید قرارداد فوق را در قالب ماده ۱۰ قانون مدنی منعقد نماییم.

خطرات مشارکت در ساخت

وکیل قرارداد مشارکت در ساخت اصفهان در ادامه بیان میدارد اگر از مواد قانونی و روش نوشتن قراداد اطلاع کافی نداشته باشید ممکن است در این معامله متضرر شوید، ابتدا بهتر است در قرارداد مشارکت در ساخت، شخصی را به عنوان داور انتخاب کنید و نام او باید در عقد قید شود و اختیارات او باید در قرارداد به صورت روشن، مشخص گردد، امّا همیشه جانب اعتدال باید در دادن اختیار به داور رعایت شود.

لازم به ذکر است از دید وکیل قرارداد مشارکت در ساخت اصفهان انتخاب داور ،شرایط،حدود اختیارات و موارد بیشمار دیگری وجود دارد که باید در صورت درج شرط داوری بدان توجه شود در غیر اینصورت خود داوری به معظلی اساسی تبدیل خواهد شد.

در ادامه نکات مهمی را برای پیشگیری از خطرات مشارکت در ساخت بیان می‌کنیم:

سازنده باید پیش از قرارداد از صحت سند ملک مطمئن شود تا پس از اتمام کار یا در میانه راه با خسارات سنگین مواجه نشود.

هم‌چنین مالک باید در تنظیم قرارداد مشارکت در ساخت توجه داشته باشد که حق گرفتن وام به سازنده ندهد چون در این صورت سند ملک گروی بانک خواهد بود و در صورت متعهد نبودن سازنده، ملک مصادره می‌شود.

برای مدت زمان اتمام کار و تمام تعهدات سازنده و مالک باید در قرارداد شرایط محکمی برای ضمانت اجرایی قید شود تا در صورت تخلّف، طرف مقابل متضرّر نشود.

حقوق مازادی از قبیل حق پیش‌فروش، وکالت فروش بلاعزل یا به نام زدن سهم سازنده در همان ابتدای کار ممکن است برای مالک مشکلات جبران‌ناپذیری داشته باشد که هنگام تنظیم قرارداد مشارکت در ساخت باید به آنها توجه داشت.

اگر بعنوان سازنده قرارداد میبندیم باید شرط تعدیل قرارداد را درج نماییم تا با توجه به میزان تورم شدید بتوانیم تعهدات خود را انجام دهیم.

اگر به عنوان مالک قرارداد میبندیم حتما باید شرطی درج گردد که چون تعهدات پولی و ساخت با سازنده است اگر بیش از مدتی مثلا ۲ ماه سازنده کار را به تعویق انداخت حق فسخ قرارداد را داشته باشید و سازنده صرفاً محق در وصول اجرت المثل کار خود باشد و نه بیشتر

وکیل قرارداد مشارکت در ساخت اصفهان

مراحل قانونی مشارکت در ساخت

وکیل مشارکت در ساخت اصفهان بیان میدارد شاید بتوانیم مراحل ساخت را بدین شکل بیان نماییم:

  1. امضای نمونه قرارداد مشارکت ساخت و ساز
  2. اعطای وکالت کاری از سوی مالک به سازنده ساختمان
  3. دریافت دستور نقشه
  4. تهیه نقشه معماری، نقشه محاسبات، برق و مکانیک
  5. دریافت گواهی‌های مورد نیاز از شهرداری، سازمان آتش‌نشانی، نظام مهندسی، اداره اوقاف (اگر زمین وقفی است)، فضای سبز و…
  6. پرداخت فیش عوارض از سوی سازنده ساختمان
  7. دریافت جواز ساخت زمین
  8. تخلیه و تحویل زمین یا ساختمان فرسوده به سازنده در زمان اخذ کامل قرض الحسنه و بلاعوض
  9. تخریب و تجهیز محل کارگاه
  10. اسکلت
  11. انتقال بخشی از سند زمین به نام سازنده
  12. نازک کاری و پایان عملیات ساختمانی و تحویل کامل آپارتمان
  13. انتقال بخش دوم سند به نام سازنده ساختمان
  14. دریافت اسناد تک برگ مالکیت از سوی سازنده ساختمان یا آپارتمان و تحویل به مالک
  15. آغاز دوره تضمین قرارداد مشارکت ساخت ساختمان

وضعیت پروژه در صورت فسخ قرارداد از ناحیه مالک

ممکن است پروژه برای مثال پنجاه درصد پیشرفت داشته باشد و به دلیل توقف اجرا و با استفاده از شرط مندرج در قرارداد مالک قرارداد را فسخ نماید.در این صورت وضعیت حقوق سازنده چگونه است؟

در این خصوص اگر ترتیب خاصی در قرارداد پیش بینی نشده باشد لازم است که مالک با اخذ تامین دلیل هزینه های انجام شده توسط سازنده را برآورد نماید و در این صورت سازنده به میزان آورده خود در پروژه شریک خواهد بود که آثار و عواقب بعدی مال مشترک گریبان گیر پروژه خواهد شد .

لازم است برای اجتناب از چنین وضعیتی در قرارداد پیش بینی شود که در صورت تحقق شرایط فسخ و اجرای آن از ناحیه مالک سازنده تنها مستحق مطالبه هزینه های انجام شده آن هم پس از کسر خسارات می باشد و هیچگونه حق عینی در مال مورد مشارکت نخواهد داشت.

معرفی وکیل قرارداد مشارکت در ساخت اصفهان

حسین یاوری وکیل پایه یک دادگستری استان اصفهان کارشناس ارشد حقوق خصوصی، وکیل بانک انصار سابق،شرکت دربند تهران در اصفهان، شرکت آریانوش زاگرس،شرکت کشت و گلزار صنعت که بیش از ۱۰۰۰ پرونده را در زمینه های حقوقی , کیفری , خانواده , ملکی را انجام داده و موفقیت های زیادی نیز در این خصوص کسب کرده است میتواند یکی از گزینه های مناسب برای انجام مشکلات حقوقی شما در خصوص قرارداد مشارکت در ساخت اصفهان باشد چرا که اطلاعات کاملی در این خصوص دارند.

جهت دیدن رزومه وی و نمونه آرایی که توسط ایشان اخذ گردیده میتوانید همین موارد را در اینترنت سرچ نموده تا به شخصه به این موضوع اطمینان پیدا کنید.

آدرس ایشان : اصفهان روبروی دادگستری کل-مجتمع وکلای دادمهر-طبقه ۴ -واحد۴۴

شماره تماس: ۰۹۱۳۳۹۴۰۴۳۰

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

Average rating ۲.۷ / ۵. تعداد آرا: ۳

تا حالا رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

We are sorry that this post was not useful for you!

Let us improve this post!

Tell us how we can improve this post?

نوشته شده توسط وکیل پایه یک دادگستری تاریخ ارسال ۱۴۰۱/۰۲/۲۴ بدون نظر 465 نمایش دسته ملکی

دیدگاه کاربران

هنوز کسی نظری ارسال نکرده است.شما اولین نفر باشید.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.


مطالب مرتبط