پابند الکترونیکی چیست و شرایط درخواست آن

ارسال شده توسط وکیل پایه یک دادگستری در ۱۴۰۱-۰۵-۲۴
۳.۹
(۲۵)

با هدف کاهش جمعیت کیفری و با کمک تکنولوژی امکانی برای زندانیان فراهم شده است. که به جای حبس در زندان ها در محدوده ای مشخص در خارج از زندان این دوره را بگذرانند. در ادامه مطلب به اینکه پابند الکترونیکی چیست و شرایط درخواست می پردازیم.

پابند الکترونیکی چیست

پابند های الکترونیکی ردیاب های هوشمندی هستند. که در انتهای مچ پا زندانیان بسته میشود. به این ردیاب ها محدوده ای مشخص تحت عنوان مکان امن می دهند. در صورت خروج زندانی از این محدوده حتی برای چند ثانیه تخلف آن به اداره پلیس اعلام میشود. و نزدیکترین پایگاه نیروی انتظامی خود را به فرد می رسانند.

پابند الکترونیکی چیست و شرایط درخواست آن

ویژگی‌های دستگاه پابند الکترونیکی چیست

  • ضد آب بودن هستند.
  • امکان تغییر سایز و جابجایی در پابند الکترونیکی وجود ندارد
  • عمر مفید این ردیاب‌ها بین ۳ تا ۴ سال است
  • پابندهای الکترونیکی ضد ضربه هستند.
  • هرگونه تلاش برای بازکردن یا دستکاری پابند الکترونیکی، اطلاع‌رسانی به نیروهای پلیس را منجر می‌شود

ویژگی های پیشرفته تر برخی از پابند های الکترونیکی

  •  نیاز به شارژکردن مداوم ندارند
  • قابلیت ضبط صدای مجرم
  • رصد میزان الکل در خون
  • شناسایی ارتکاب جرم و حتی شناسایی مصرف مواد مخدر

پابند به چه جرایمی تعلق میگیرد؟

در جرایم تعزیری درجه ۵ تا ۸ (حبس تا ۵سال یا جزای نقدی تا۵۰۰میلیون ریال) در صورت وجود جهات تخفیف، پیش بینی اصلاح مرتکب، جبران ضرر و زیان (پس رضایت شاکی شرط نیست)، عدم وجود سابقه کیفری موثر دادگاه می‌تواند محکوم به حبس را در محدوده مکانی مشخص تحت نظارت سامانه های الکترونیکی قرار دهد. اما در جرایم تعزیری درجه ۲ تا ۴ (حبس از ۵ تا ۲۵ سال یا جزای نقدی از ۵۰۰میلیون ریال تا دو میلیارد و هشتصد میلیون ریال) از همان ابتدا امکان تحت نطارت قرار دادن تحت نظارت سامانه‌های الکترونیکی وجود ندارد. بلکه باید یک چهارم از مدت مجازات گذشته باشد. مثلا شخصی که به ۲۰ سال حبس محکوم شده است. پس از گذشتن ۵سال امکان تحت نظارت قرار دادن تحت سامانه‌های الکترونیکی وجود دارد.

اقدامات برای درخواست پابند الکترونیک

فردی که احیانا در حال حاضر در زندان است. و شرایط لازم را دارد. در زمانی که حکم صادر شده است. می‌تواند درخواست خود را به مددکاران زندان ارائه دهد. و موافقت خود را برای اینکه باقیمانده دوران محکومیت خود را تحت مراقبت الکترونیکی در یک محدوده مشخص سپری کند اعلام میکند. فرم هایی به زندانی داده میشود که میتواند محدوده مراقبت را بسته به محل کار و محل سکونت خود تعیین کند. تا قاضی با توجه به این محدوده حک را صادر کند.

اگر در خواست توسط مقامات زندان تایید شود. به قاضی اجرای احکام منتقل میشود. و بعد از تایید قاضی اجرای احکام قاضی حکمی صادر می‌کند. مبنی بر اینکه باقیمانده دوران محکومیت فرد تحت مراقبت الکترونیک در محدوده‌ای که با موافقت محکوم‌علیه تعیین شده است سپری شود. و البته قاضی می‌تواند دستورات و تدابیری را نیز ذکر کند. زندانی برای سهولت در انجام کار بهتر است از یک وکیل کیفری در اصفهان کمک بگیرد.

 مراحل گرفتن پابند الکترونیک

  • اخذ وثیقه جهت جبران خسارت وارده به تجهیزات (دستبند یا پابند الکترونیکی ) و اجرای تعهدات مربوط
  •  ارائه آموزشهای لازم به متهم یا محکوم علیه و اخذ تعهد مبنی بر رعایت ضوابط مربوط
  • نصب و راه اندازی تجهیزات
  • دریافت هزینه استفاده از تجهیزات از فرد تحت مراقبت مطابق تعرفه، هر ماه یا در صورت تمایل وی به صورت یکجا

هزینه پابند چقدر است

قیمت اولیه پابند الکترونیک یک هزینه بین ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان تا ۳ میلیون تومان متغییر میباشد. و هزینه ماهانه نگهداری آن حدود ۳۰۰ هزار تومان در ماه میباشد. که میتواند به صورت یکجا پرداخت کند. تمامی ارقام نقریبی است. و ممکن است کمی بیشتر و یا کمتر باشد. طبق آیین نامه اجرایی پابند اکترونیک افرادی که به تشخیص سازمان زندان ها توانایی پرداخت تمام یا بخشی از هزینه استفاده از تجهیزات را ندارند، در حدود اعتبارات و منابع مالی سازمان از پرداخت هزینه معاف می گردند.

آیا ردیاب زندانیان به باتری و شارژ نیاز دارد؟

پابند الکترونیکی زندانیان پس از ۷۲ ساعت شارژ، قابلیت نگهداری شارژ باتری حتی تا یک سال هم دارد. قابلیتی که در ردیاب آهنربایی نظامی نیز می توان دید. با وجود این زندانیان آزادی مشروط موظف هستند. در بازه های زمانی متفاوت خود را به زندان مربوطه برسانند. و قبل از اتمام شارژ ردیاب، نسبت به شارژ مجدد آن قبل از سر رسید اقدام کنند.

کلام آخر

حتما برای درخواست پابند از بهترین وکیل اصفهان مشاوره و کمک بگیرید. یک وکیل خوب میتواند در روند اجرای درخواست شما موثر باشد. و تمامی نکات لازم برای اطلاع شما را در اختیارتان قرار دهد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

Average rating ۳.۹ / ۵. تعداد آرا: ۲۵

تا حالا رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

We are sorry that this post was not useful for you!

Let us improve this post!

Tell us how we can improve this post?

نوشته شده توسط وکیل پایه یک دادگستری تاریخ ارسال ۱۴۰۱/۰۵/۲۴ بدون نظر 2865 نمایش دسته کیفری

دیدگاه کاربران

هنوز کسی نظری ارسال نکرده است.شما اولین نفر باشید.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.


مطالب مرتبط