طلاق توافقی زنان در دوران بارداری

ارسال شده توسط وکیل پایه یک دادگستری در ۱۴۰۱-۰۴-۱۲
۰
(۰)

طلاق توافقی زنان باردار

طلاق زنان در دوران حاملگی و بارداری از جمله مسائلی است که در قانون مطرح شده است و برای آن مانعی وجو ندارد. در واقع از منظر قانون امکان طلاق برای زن باردار وجود دارد و در نوع طلاق هم تفاوتی وجود ندارد. همچنین آزمایش عدم بارداری از جمله مدارکی می باشد که در زمان طلاق توافقی زنان باردار، توسط سردفتر از زوجه دریافت می گردد. در واقع برای تشخیص باردار بودن زن در هنگام طلاق این گواهی دریافت میگردد که این مورد برای دوشیزه و زنان یائسه صدق نمی کند.

 در واقع باردار بودن زن در هنگام طلاق به دلایلی همچون نفقه دادن،‌ وضع حمل او و هزینه های زایمان و هم به دلیل نگهداری و سرپرستی فرزند امری بسیار مهم و ضروری می باشد بنابراین در طلاق توافقی اگر زن حامله باشد مرد این وظیفه را دارد که تا پایان دوران بارداری و وضع حمل زن تمامی مخارج یعنی نفقه او را برعهده گیرد. همچنین باید معین کرد که پس از طلاق، سرپرستی و حضانت فرزند بر عهده کدام یک از والدین قرار می گیرد. در واقع کلیه حقوق مالی زن به صورت کامل باید مشخص گردد . در این روند می تواند از وکیل خانواده اصفهان کمک و مشاوره بگیرید.

طلاق توافقی زنان از لحاظ شرعی

نکته این است که زن باردار قابل طلاق است و هیچ مانع قانونی برای طلاق یا جدایی در دوران بارداری زن وجود ندارد. یعنی طلاق توافقی در زمان حاملگی زن امکان پذیر است و شرایط ویژه ای در این خصوص وجود ندارد و تنها نکته در این مورد این می باشد که عده زن حامله تفاوت دارد و خود طلاق توافقی در دوران بارداری امکان پذیر است و احکام خاصی ندارد.

تفاوت عده زنه باردار و زن غیر باردار

 برای مدتی ، زن حق ازدواج مجدد ندارد ، بسته به اینکه شوهرش فوت کرده یا طلاق گرفته باشد. مدت زمان آن متفاوت است.

در یک ازدواج دائم یا موقت ، زمان زایمان مهم است و مهم نیست که جنین متولد شده ، زنده است یا مرده و فرقی ندارد که از طلاق چه مدتی گذشته است.

 طلاق توافقی زنان باردار در قانون مدنی اسلام

مطابق قانون مدنی اسلام طلاق زن در دوران قاعدگی مجاز نیست مگر اینکه زن حامله باشند یا طلاق قبل از زناشویی واقع شود و همچنین زمان طلاق  توافقی در مورد زن باردار  و حامله تا زمان زایمان می باشد. در قانون این موضوع بیان شده است که زمان وفات چه در عقد دائم و چه در قرارداد موقت  دارای زمانی مشخصی می باشد که چهار ماه و ده روز است، مگر آنکه زن حامله باشد، در این حالت زمان فوت تا زایمان زوجه است.

اگر زن باردار طلاق گرفته باشد ، طبق گفته همه، مدت طلاق وی تا زمان زایمان است ، یعنی اگر طلاق در ماه اول بارداری واقع شود ، تعداد زنان حدود هشت ماه تا زمان زایمان است. یا اگر طلاق زن باردار  در هشت ماهگی بارداری اتفاق بیفتد ، میزان طلاق حدود یک ماه است. در هر صورت ، مدت طلاق زن باردار  تا زمان زایمان است و پس از آن او می تواند بلافاصله با شخص دیگری ازدواج کند و در این مدت ، یعنی تا زمان زایمان ، زن مستحق نفقه است و تحت هیچ شرایطی نمی تواند با فرد دیگری ازدواج کند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

Average rating ۰ / ۵. تعداد آرا: ۰

تا حالا رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

We are sorry that this post was not useful for you!

Let us improve this post!

Tell us how we can improve this post?

نوشته شده توسط وکیل پایه یک دادگستری تاریخ ارسال ۱۴۰۱/۰۴/۱۲ بدون نظر 217 نمایش دسته خانواده

دیدگاه کاربران

هنوز کسی نظری ارسال نکرده است.شما اولین نفر باشید.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.


مطالب مرتبط