بررسی جرم تجاوز به عنف و مجازات آن

ارسال شده توسط وکیل پایه یک دادگستری در ۱۴۰۱-۰۸-۱۹
۵
(۳)

احتمالا شما با واژه تجاوزه جنسی آشنا هستید. زنای به عنف یا لواط به عنف از مواردی است که در نظام حقوقی کشور ما ایران قابل پیگیری است. باید بدانید تجاوزات جنسی لزوما فقط زنان مورد هدف نیستند. در برخی موارد مردان یا حتی کودکان نیزمورد تجاوز جنسی قرار میگیرند. در ادامه بهترین وکیل حقوقی در اصفهان به بررسی جرم تجاوز به عنف و مجازات آن میپردازد. و اطلاعاتی در این خصوص در اختیارتان قرار خواهد داد.

تجاوز به عنف چیست؟

همانطور که در ابتدای مطلب بهترین وکیل اصفهان بیان کرد. تجاوز جنسی شامل زنای به عنف و لواط به عنف است. در واقع تجاوز جنسی به عمل آمیزش جنسی یک یا چند شخص با توسل به اجبار فیزیکی، زور، خشونت و سوءاستفاده از مسئولیت با شخصی است که رضایت به برقراری رابطه جنسی ندارد..در برخی از کشورها، حتی برقراری رابطه جنسی با زور و اجبار در بین زن و شوهر نیز نوعی تجاوز به حساب می آید که دارای مجازات می باشد و به آن نام تجاوز سفید داده اند.

در واقع تجاوز شامل حالتی است که در آن مرد با زور و اجبار عمل تجاوز را بر زن انجام دهد. به این حالت زنای به عنف گفته می شود که شامل بیهوشی، خواب بودن و یا مست بودن زن نیز می باشد. که اگر در هر یک از این حالت ها، مرد به او تجاوز کند، حکم زنای به عنف را خواهد داشت. همچنین لازم است بدانید در صورتی که مردی به اغفال و یا فریب دادن دختر نابالغ بپردازد، و یا به تهدید و ترساندن او ادامه دهد و با زور او را به رابطه جنسی تسلیم کند، حکم فوق نیز جاری خواهد شد.

مجازات تجاوز جنسی

 کلمه ی عنف در پرونده های مربوط به مجازات تجاوز جنسی بسیار دیده می‌شود. و در واقع به معنای استفاده از زور و فشار برای ایجاد رابطه ی نزدیکی می‌باشد. این اتفاق در حالی می افتد که طرف دیگر برای داشتن رابطه ی جنسی رضایت ندارد. و وادار به ارتکاب این رابطه می‌شود و حکم آن طبق قانون مجازات اسلامی، اعدام است.

برسی جرم تجاوز به عنف و مجازات آن

ارش البکاره و مهرالمثل

در موارد زنای به عنف در صورتی که زن باکره باشد. مرتکب علاوه بر مجازات مقرر، به پرداخت ارش البکاره و مهرالمثل نیز محکوم می شود. و در صورتی که باکره نباشد. فقط به مجازات و پرداخت مهرالمثل محکوم می گردد.

اثبات جرم تجاوز به عنف

روش اول اثبات جرم به بیان بهترین وکیل حقوقی در اصفهان اقرار متهم است. یعنی متهم ۴ مرتبه به جرم خود اقرار کند. البته در کلیه جرائم یک بار اقرار کافی است اما در زنا، لواط، تفخیذ، و مساحقه متهم باید ۴ مرتبه اقرار کند. از این رو چون تجاوز جنسی در واقع همان زنای به عنف و لواط به عنف است متهم باید ۴ مرتبه اقرار به جرم خود کند.

روش دوم

روش دوم اثبات جرم تجاوز به عنف که در بسیاری از جرایم از آن استفاده میشود. شهادت شهود است. بهترین وکیل کیفری در اصفهان بیان میکند. برای جرایم زنا، لواط، تفخیذ، مساحقه نیاز به ۴ شاهد مرد برای اثبات است. همچنین در خصوص شهادت بر زنا یا لواط، شاهد باید حضوری عملی را که زنا یا لواط با آن محقق می شود دیده باشد.» بنابراین، اگر شهود، فیلم تجاوز را دیده، یا اظهارات قربانی تجاوز جنسی را شنیده و در دادگاه بر این امور شهادت دهند. شهادت آن ها تجاوز را اثبات نخواهد کرد.

روش سوم

از سومین مواردی که میتوان جرم تجاوز را اثبات کرد علم قاضی است. بهترین وکیل کیفری در اصفهان بیان میکند. مواردی از قبیل نظریه کارشناس، معاینه محل، تحقیقات محلی، اظهارات مطلع، گزارش ضابطان و سایر قرائن و امارات که نوعا علم آور باشند. می تواند مستند علم قاضی قرار گیرد. یکی از محکم ترین موارد که میتواند بر علم قاضی تاثیر گذار باشد معاینه پزشکی قانونی است. نظریه پزشکی قانونی که حاوی اطلاعاتی نظیر وجود کبودی و خونمردگی در قسمت پایین تنه قربانی به ویژه ران های وی بوده و وجود اسپرم متجاوز در قسمت واژن یا مقعد، می تواند تا حد زیادی، قاضی پرونده را مجاب به وقوع تجاوز جنسی نماید. به همین دلیل است که اکیدا به قربانیان تجاوز جنسی توصیه می گردد تا بعد از وقوع تجاوز از استحمام و شست و شو خودداری نموده و بلافاصله به مراجع مربوطه و پزشکی قانونی مراجعه نمایند.

مستندات علم قاضی چیست؟

  1. نظریه کارشناس
  2. کلیه مدارک، مستندات و ادله ای که در باب شکایت یا دفاع از سوی طرفین ارائه می شود.
  3. تسامع و استفاضه ی مفید علم (که از ناحیه انجام تحقیقات محلی یا معاینه محل به دست می آید)
  4. اخبار عادل واحد (در مواردی که تعدد مشهود لازم است)
  5. اقرار به کمتر از حد مثرر
  6. اقرار در نزد قاضی تحقیق و در مراحل تحقیقات مقدماتی

آیا مجازات تجاوز به عنف قابل گذشت است؟

تجاوز به عنف از جمله جرایم غیر قابل گذشت و با جنبه عمومی است. بنابراین بهترین وکیل کیفری در اصفهان بیان میکند با رضایت و گذشت شاکی نه تنها مجازات تجاوز به عنف رفع نمی‌شود. بلکه در بیشتر مواقع مقامات قضایی هیچ تخفیفی هم برای مجرم قائل نمی‌شوند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

Average rating ۵ / ۵. تعداد آرا: ۳

تا حالا رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

We are sorry that this post was not useful for you!

Let us improve this post!

Tell us how we can improve this post?

نوشته شده توسط وکیل پایه یک دادگستری تاریخ ارسال ۱۴۰۱/۰۸/۱۹ بدون نظر 947 نمایش دسته کیفری

دیدگاه کاربران

هنوز کسی نظری ارسال نکرده است.شما اولین نفر باشید.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.


مطالب مرتبط