بررسی مفهوم عرصه و اعیان و نکات آن

ارسال شده توسط وکیل پایه یک دادگستری در ۱۴۰۱-۰۹-۱۰
۰
(۰)

شاید جمله عرصه و اعیان تا به امروز به گوشتان نخورده باشد. اما در برخی قراردادهای ملکی و سند زمین‌ها و ساختمان‌ها قید میشود. در ادامه بهترین وکیل حقوقی در اصفهان به بررسی مفهوم عرصه و اعیان و نکات آن و همچنین تفاوت عرصه و اعیان میپردازد.

مفهوم عرصه و اعیان چیست؟

اگر بخواهیم مفهوم عرصه و اعیان را به زبان ساده بیان کنیم. بهترین وکیل حقوقی اصفهان بیان میکند. که منظور از عرصه یعنی زمین و اعیان یعنی بنا ساختمانی که رو عرصه ساخته میشود. بهترین وکیل حقوقی اصفهان بیان میکند طبق قانون اعیان می تواند مسکونی ،تجاری و اداری باشد . در ادامه همراه ما باشید با تمام جوانب عرصه و اعیان بپردازیم.

اهمیت عرصه و اعیان

حال که با مفهوم عرصه و اعیان آشنا شدید خوب است که درخصوص اهمیت این موضوع نیز اطلاعاتی داشته باشید. چرا که این موضوع بسیار ساده به نظر می آید اما از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. برخی از افراد ملک شخصی دارند در واقع مالک عرصه و اعیان ملک خود هستند. اما فرض کنید شما مالک یک واحد آپارتمان از ساختمانی ۵ طبقه هستید. در این صورت شما صاحب و مالک شش دانگ عرصه و اعیان نیستید. بلکه به اندازه سهم خودتان از عرصه و اعیان سهم خواهید داشت. بهترین وکیل حقوقی در اصفهان بیان میکند در واقع در اینجا تفکیک املاک صورت میگیرد.

در واقع وقتی شما یک واحد آپارتمان از ساختمانی ۵ طبقه خریداری میکنید. شما مالک آن ساحتمان به اندازه سهم خود از اعیان و به صورت مشاعی از عرصه هستید. مالک به اندازه اعیان خود از عرصه سهم خواهد برد. عرصه برابر با متراژ زمین است. و اعیان برابر با متراژ واحد در عرصه است. بهترین وکیل حقوقی در اصفهان بیان میکند فرض کنید شما مالک ۲ پارکینگ و ۲ انباری هستید. در این صورت شما قدرالسهم بیشتری از کل عرصه خواهید داشت.

سند ملکی عرصه و عیان

در خصوص مفهوم عرصه و اعیان اطلاعاتی کسب کردید. در این بخش اطلاعاتی در خصوص سند ملکی عرصه اعیان در اختیارتان قرار خواهیم داد. بهترین وکیل حقوقی اصفهان در خصوص سند عرصه بیان میکند که در واقه سند زمین است که بر روی آن بنا ساخته میشود و سند اعیان در واقع سند هر یک از واحد های بنا شده بر روی عرصه است. بهترین وکیل اصفهان در خصوص سند شش دانگی که برای هر واحد صادر میشود بیان میکند که این سند شامل عرصه و اعیان است.

بررسی مفهوم عرصه و اعیان و نکات آن

عرصه و اعیان در زمین های اوقافی

وقتی شخصی مالکیت عرصه و اعیان ملک خود را به اداره اوقاف واگذار میکند. در واقع ملک خود را وقف کرده است. و حق هر گونه استفاده از این ملک به اداره اوقاف سپرده میشود. بهترین وکیل حقوقی در اصفهان بیان میکند که اداره اوقاف این حق را دارد که اعیان ملک را به شخص دیگری واگذر کند. اما نکته ای که وجود دارد این است انتقال ها دائمی نیست و نودو نه سال اعتبار دارد. بعد از پایان اعتبار ادراه اوقاف درباهر نحوه مدیرت و ماکیت آن تصمیم میگیرد.

مفهوم قدر السهم هر واحد آپارتمان

بعد از درک مفهوم عرصه و اعیان باید بدانید مفهوم از قدر السهم هر واحد آپارتمان چیست. بهترین وکیل حقوقی در اصفهان در خصوص قدر السهم بیان میکند. سهم هریک از مالکان از عرصه و زمین که به میزان سهمشان از اعیان و ساختمان بستگی دارد. در واقع قدر السهم آنهاست. بهترین وکیل حقوقی در اصفهان در خصوص کاربرد قدر السهم بیان میکند در مواقعی که عرصه و اعیان باید میان وراث و شرکا تقسیم شود استفاده میشود.

چگونگی تفکیک اعیان

ساختمان هایی گه چند واحدی هستند برای اینکه قابلیت خرید و فروش داشته باشند. باید سهم اعیان آنها مشخص باشد. تفیکیک سهم اعیان با عرصه متفاوت است. از این رو دو دو مبحث جداگانه به این موضوع میپردازیم. در ادامه بهترین وکیل حقوقی در اصفهان به چگونکی تفکیک اعیان میپردازد.

بهترین وکیل حقوقی در اصفهان بیان میکند. تفیک اعیان با گواهی پایان کار ساختمان قابل اجرا است. یعنی مالک باید گواهی پایان کار ساختمان را آماده کند و آن ار به ادراه ثبت اسناد و املاک ارائه دهد. در مرحله مهندس قست های مشاعی و مفروزی را مشخص میکند. و در نهایت بعد از مشخص کردن قسمت های مشاعی و مفروزی ملک نقشه بردار صورت مجلس تفکیک را تنظیم میکند. و در آخرین مرحبه بعد از تمامی امور بیان شده اموال معاف از مالیات مشخ و هزینه ها دریافت میشود.

چگونگی تفکیک عرصه

همانطور که بیان کردیم تفیک اعیان و عرصه متفاوت است. برای تفکیک عرصه بهترین وکیل حقوقی در اصفهان بیان میکند که در اولین مرحله مالک باید از شهرداری نقشه تفکیک پلاک را درخواست کند. شهرداری بعد از دریافت درخواست مالک نقشه تفکیک پلاک ارائه به مالک ارائه میدهد البته از آن یک نسخه دیگر برای تطابق دادن با قوانین مربوطه برای اداره ثبت ارسال میکند. در محله بعد، بعد از اینکه نسخه برای تطابق دادن به اداره ثبت رسید. نقشه بردار و نماینده ثبت به در خواست مالک به محل احداث ساختمان مراجع ه میکنند. و نقشع مربوط به شهرداری و محل ایجاد ساختمان و سند مالکیت را با یکدیگر تطابق میدهند. اگر نقشه بردار گواهی عدم تجاوزبه معابر و مجاور را صادر کند. نماینده ثبت به نتظیم صورت مجلس تفکیکی اقدام میکند.

تعیین سهم مالکان از عرصه ملک؛ در هنگام نوسازی

معمولا مالکان واحد های آپارتمان برای واحد های خود سندی معتبر دارند. اما در خصوص مالکیت آنها بر عرصه اینگونه نیست. در واقع زمین این دسته از املاک تفکیک نشده و اگر اقدام به بازسازی شود. برای پرداخت هزینه ها به صورت عادلانه باید تفکیک عرصه انجام شود. تا از بسیار از دعاوی جلوگیری شود. برای تعیین سهم مالکان از عرصه ملک در هنگام نوسازی باید افرا به شهرداری و اداره ثبت اسناد مراجعه کنند و مراحل مربوط به تفکیک عرصه را طی کنند. آن وقت قانون سهم هر یک را مشخص خواهد کرد.

بررسی مفهوم عرصه و اعیان و نکات آن

«با کمک بهترین مشاور و بهترین وکیل حقوقی در اصفهان سعی کردیم مطلبی مفید در خصوص مفهوم عرصه و اعیان و نکات آن در اختیارتان قرار دهیم. تا بتوانید با اطلاعات کافی برای تفکیک عرصه و اعیان ملک خود اقدام کنید.»

سوالات شما

عرصه و اعیان چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

همانطور که در مفهوم عرسه و اعیان بهترین وکیل حقوقی در اصفهان بیان میکند. فرد در خصوص عیان صاحب شش دانگ آن میشود. اما در عرصه صاحب ملک به اندازه قدر السهم خود صاحب عرصه میشود. البته گفتنی است عرصه برابر با مساحت زمین است.

 نقش عرصه و اعیان در اجاره ملک وقفی چگونه است؟

بهترین وکیل حقوقی در اصفهان بیان میکند. ملک وقفی فقط شامل اعیان میشود و مستاجر نمیتواند در عرصه هیچ گونه دخالتی داشته باشد. برای اطلاعات بیشتری حتما به بخش عرصه و اعیان در زمین های اوقافی مراجع کنید.

چگونه میتوان دعاوی عرصه و اعیان را پیگیری نمود؟

برای پیگیری دعاوی عرصه و عیان به اداره ثبت اسناد مراجعه کنید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

Average rating ۰ / ۵. تعداد آرا: ۰

تا حالا رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

We are sorry that this post was not useful for you!

Let us improve this post!

Tell us how we can improve this post?

نوشته شده توسط وکیل پایه یک دادگستری تاریخ ارسال ۱۴۰۱/۰۹/۱۰ بدون نظر 309 نمایش دسته کیفری

دیدگاه کاربران

هنوز کسی نظری ارسال نکرده است.شما اولین نفر باشید.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.


مطالب مرتبط