طلاق خلع چیست؟ نکات طلاق خلع

ارسال شده توسط وکیل پایه یک دادگستری در ۱۴۰۱-۰۸-۰۲
۵
(۱)

اگر برای جدایی اقدام کردید. حتما درباره از انواع طلاق باخبر هستید. یکی از انواع طلاق طلاق خلع است. در ادامه مطلب همراه با بهترین وکیل حقوقی در اصفهان باشید. تا درخصوص اینکه طلاق خلع چیست؟ و نکات آن اطلاعاتی را در اختیارتان قرار دهد.

طلاق خلع چیست؟

در این نوع از طلاق زوجه از همسر خود بیزار است. و در مقابل مالی که به همسر خود میبخشد. که این مال میتواند مهریه یا کمتر و یا بیشتر از آن باشد طلاق خود را از او میگیرد. در واقع خلع یعنی بخشیدن که در این نوع از طلاق زوجه مالی به عنوان راضی کردن مرد برای اجرای صیغه طلاق به او میبخشد. طلاق خلع نوعی از طلاق بائن است.

ارکان طلاق خلع

حال که معنای طلاق خلع را دریافتید. باید بدانید ارکان طلاق خلع چیست؟ در ادامه بهترین وکیل خانواده در اصفهان به آن میپردازد.

اولین و در واقع مهم ترین ارکان طلاق خلع نفرت و بیزاری زن نسبت به مرد است. به صورتی که ادامه دادن به زندگی مشترک برای او و یا طرفین طاقت فرسا و منتهی به نافرمانی، گناه و بی‌توجهی به تکالیف شرعی و قانونی و همچنین احساسات و عواطف انسانی گردد. و دومین رکن این نوع از طلاق بخشیدن مالی از سوی زن به مرد است. تا راضی به انجام طلاق شود. در اصطلاح به مالی که زن به همسر خود میبخشد فداء یا فدیه میگویند. که میتواند عین، دین، یا منفعت باشد.

طلاق خلع چیست؟ نکات طلاق خلع

نفقه زن در طلاق خلع

سوالی در ذهن نقش میبندد این است که تکلیف نفقه زن بعد از طلاق خلع چیست؟ اما بهترین وکیل حقوقی در اصفهان بیان میکند. که باید بدانید در عده طلاق رجعی زوجه حق دارد. که نفقطه خود را از زوج دریافت کند. اما در طلاق خلع به این صورت نیست. چرا که طلاق خلع از انواع طلاق بائن است. بلافاصله بعد از طلاق، جدایی به صورت کامل صورت میگیرد. و چون امکان رجوع زوج به زوجه نیست. از این رو زوجه حق دریاقت نفقه در زمان عده طلاق خلع را نخواهد داشت.

پاسخ به سوالات

آیا قانون خاصی برای مقدار فدیه مشخص شده است؟

در مورد مقدار فدیه چیزی معین نیست و بسته به توافق میان زوجین می‌باشد. که در این حالت امکان دارد. همان مهریه باشد. و یا غیر از آن یا مالی به بهای کمتر یا بیشتر از میزان مهریه باشد. همین‌طور نفقه که بر عهده زوج می‌باشد. یا دستمزد شیردادن فرزند در زمان معین می‌تواند به‌ عنوان فدیه قرار گیرد.

عده طلاق خلع چند ماه است ؟

زوجه می‌بایست از زمان وقوع طلاق سه بار دوران پاکیزگی پس از عادت ماهانه را به اتمام رساند. اگر به هردلیلی مثل بیماری عادت ماهیانه نمیشود. باید به مدت سه ماه عده به جا آرود. همچنبن بهترین وکیل اصفهان بیان میکند که در صورت بارداری نیز تا زمان به دنیا آمدن فرزند و اگر کمتر از ۳ ماه به زمان به دنیا آمدن فرزند باقی مانده باشد. باید بعد از به دنیا آمدن فرزند خود عده را تا اتمام سه ماه نگهدارد. اگر زوج و زوجه رابطه زناشویی نداشتند و یا زن یائسه باشد. نیاز به نگهداشتن عده نیست.

چگونه طلاق خلع به رجعی تبدیل میشود؟

طلاق خلع از نوع طلاق بائن محسوب می‌گردد. ولی چنانچه زوجه بسته به مالی که به‌ منظور طلاق به زوج پرداخت نموده است رجوع کرده و آن را از زوج مطالبه کند، طلاق خلع تبدیل به طلاق رجعی می‌گردد. و زوج نیز می‌تواند رجوع کند.

دادگاه صالح طلاق خلع چیست؟

طبق قانون حمایت خانواده، زن برای دادخواست طلاق خلع باید به دادگاه خانواده محل سکونت رجوع نماید. بهتر است برای روند سریع و درست و اصولی پرونده از وکیل خانواده در اصفهان کمک بگیرد. بعد از ثبت دادخواست طلاق،باید هزینه دادرسی را بپردازد. در قدم بعدی دادگاه نوبت تعیین می‌کند. و برای رسیدگی به دادگاه تاریخ مشخصی را به طرفین دعوا که زوج و زوجه هستند، ابلاغ می‌کند.

طلاق خلع چقدر زمان میبرد؟

در صورتی که دادگاه حکم طلاق زن را صادر کند. مرد ۲۰ روز زمان برای اعتراض خواهد داشت. بعد از ۲۰ روز اگر مرد اعتراضی نکند. و یا دادگاه بعد از اعتراض مرد مجدد حکم به طلاق دهد. طلاق زن قطعی خواهد شد. البته که طلاق زن قابلیت فرجام‌خواهی دارد. مرد میتواند بعد از صدور حکم درخواست تجدید نظر بدهد. در این مرحله حکم با دیوان عالی است. اگر دیوان عالی حکم به طلاق دهد مرد نمیتواند برای بار چهارم درخواست رسیدگی دهد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

Average rating ۵ / ۵. تعداد آرا: ۱

تا حالا رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

We are sorry that this post was not useful for you!

Let us improve this post!

Tell us how we can improve this post?

نوشته شده توسط وکیل پایه یک دادگستری تاریخ ارسال ۱۴۰۱/۰۸/۰۲ بدون نظر 303 نمایش دسته کیفری

دیدگاه کاربران

هنوز کسی نظری ارسال نکرده است.شما اولین نفر باشید.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.


مطالب مرتبط